Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Implementatie

4 tips om een innovatie op te schalen

1 feb 2021artikel
Gebruikers MiGuide

Foto: MiGuide

De pilot was succesvol en de eerste enthousiaste gebruikers hebben het product omarmd. Hoe maak je minder intrinsiek gemotiveerde gebruikers net zo enthousiast? Door dicht bij ze te gaan staan, zegt Arjen Huizinga. Hij is directeur en mede-oprichter van MiGuide, een platform met een app en een portaal voor mensen met diabetes type 2 én hun huisartsen. Arjen geeft 4 tips die opschalen makkelijker maken.

Voor Arjen staat de gebruiker altijd centraal. “Mijn uitgangspunt is ‘hoe kan ik het gebruikers zo makkelijk mogelijk maken’. Tot mijn verwondering gebeurt dat in de gezondheidszorg nog weinig.” Daarom ontwikkelde hij MiGuide. De app en het bijbehorende portaal ondersteunen leefstijlcoaching vanuit de huisartsenpraktijk, speciaal voor mensen met diabetes type 2. Zodat medicatie niet of minder nodig is. Aan de pilot deden huisartsen mee die al belangstelling voor leefstijlcoaching hadden. Zij zijn nog steeds enthousiast. Ondertussen ontwikkelt MiGuide zich steeds verder. Het platform heeft bijvoorbeeld koppelingen naar alle patiëntinformatiesystemen waarmee huisartsen werken. Het past in elk werkproces. Ook de inhoud klopt, die is volledig evidence based. Huisartsen kunnen MiGuide dus zorgeloos voorschrijven aan hun patiënten. Maar hoe maak je dat ze dat ook doen? Arjen geeft 4 tips.

1. Ontwikkel zelf mee

Alleen een product ontwikkelen is niet genoeg, je moet ook weten hoe je gebruikers begeleidt bij de implementatie. Dat is een continu leerproces. “Wij hebben ons van softwarebedrijf ontwikkeld tot een fullservicebedrijf dat huisartsenpraktijken ondersteunt bij de implementatie van MiGuide”, zegt Arjen. “Ook als fullservicebedrijf blijven we ons ontwikkelen. We leren van elk implementatietraject. Toen we net begonnen organiseerden we per praktijk één bijeenkomst voor alle patiënten met diabetes type 2. Inmiddels weten we dat het beter is om elke patiënt individueel over MiGuide te informeren. Liefst vlak voor de reguliere controle. Zodat het bij zowel patiënt als praktijk vers in het geheugen zit.”

2. Ondersteun de gebruiker bij gedragsverandering

Een huisartsenpraktijk moet leren om met MiGuide te werken. Daar moet je praktijken bij helpen. “MiGuide verandert bijvoorbeeld het protocol”, legt Arjen uit. “Patiënten die MiGuide gebruiken komen minder vaak op controle. Dat moet een praktijk durven loslaten.” Om MiGuide goed te implementeren volstaan een paar uitlegsessies en een productinstructie dus niet. Arjen raadt aan om wekelijks samen te bekijken waar de praktijk tegenaan loopt.

3. Zorg dat de gebruiker weet waar hij aan begint

Voorkom dat het product ‘een dingetje erbij blijft’ door helder te maken wat een praktijk zelf moet doen om er succesvol mee te werken. “Een gemiddelde praktijk heeft 150 diabetespatiënten”, zegt Arjen. “Als tien patiënten MiGuide gebruiken, zie je geen effect. MiGuide moet routine worden. Daarom voeren we met elke huisartsenpraktijk die zich aanmeldt eerst een goed gesprek. We leggen uit wat het betekent om met leefstijlgeneeskunde aan de slag te gaan. En dat een praktijk zelf ook moet investeren, vooral in tijd om trainingen te volgen en voor intervisie.”

4. De gebruiker is koning

Neem suggesties van gebruikers serieus, ze kunnen je product nog beter maken. “Wij krijgen regelmatig verzoeken voor aanpassingen van onze gebruikers”, aldus Arjen. “Die staan hoog op onze agenda! Eigenlijk zijn we samen aan het innoveren. En dat is niet alleen goed voor MiGuide, maar vooral ontzettend leuk. Wij zijn er voor onze gebruikers. We hebben het hart op de juiste plek en dat merken ze. Iedereen die bij MiGuide werkt, wil een verschil maken. De praktijken die MiGuide echt gebruiken, vinden ons leuk. We zijn ‘van hen’.”

Kijk voor meer informatie over MiGuide op miguide.nl. Meer over het implementeren van zorgtechnologie, zoals hulp, tips en ervaringen, vind je bij Implementatie

Gerelateerde ervaringen

Cliënt en medewerker gebruiken beeldtechnologie
  • Implementatie

Duurzaam innoveren in de zorg met propositie marketeers

Propositie marketeer Lowie te Dorsthorst zoekt (technologische) oplossingen voor knelpunten op de werkvloer. Om het succes van deze innovaties te...

Lees meer
Zinnige zorg: overleg tussen zorgverleners
  • Implementatie

Zorgverzekeraar VGZ: denk na over opschaling van innovaties

Zorgverzekeraar VGZ wil met digitale oplossingen de zorg efficiënter, beter voor de patiënt en financieel gezonder maken. “Maar voor ons is een...

Lees meer
Staande zwangere vrouw met VR-bril
  • Implementatie

Van zorginnovatie tot basispakket: een praktijkvoorbeeld

Hoe wordt een innovatie onderdeel van het verzekerd pakket? “Leer eerst het Nederlandse zorgstelsel en de wet- en regelgeving goed kennen”, zegt...

Lees meer

Gerelateerde zorgoplossingen

app van Mediq Diacare

Makkelijker leven met diabetes apps

Inzicht in je leefstijl en glucosewaarden
Monitoring & Controle