8 voorbeelden van beeldbellen tijdens de Coronacrisis

20 mrt 2020suggesties
Oudere vrouw is aan het beeldbellen met een jonge man.

Door de uitbraak van COVID-19 komt er steeds meer nadruk te liggen op mogelijkheden voor digitale zorg en ondersteuning op afstand, waaronder beeldbellen in de zorg. In deze blog lichten we een aantal voorbeelden van  beeldbellen toe, een eenvoudige vorm van zorg op afstand.   

1. ClickDoc-videoconsult

De oplossing ClickDoc-videoconsult is direct klaar voor gebruik en is bovendien nu kosteloos beschikbaar voor alle zorgverleners. Om gebruik te maken van de videoconsultatie is registratie via e-mail nodig om een gebruikers-ID te ontvangen. Een download of installatie is verder niet nodig. Op de website van CGM Nederland kun je meer informatie vinden en direct starten.

2. GezondheidsmeterPGO+

GezondheidsmeterPGO+ biedt videoconsultatie aan als tijdelijk gratis abonnement. Zij openen een 'spreekkamer' bij ZOOM voor je, zonder aan ZOOM door te geven dat die spreekkamer voor jou bedoeld is. Op deze manier wordt privacy van de zorgverlener en patiënt gewaarborgd. Je kunt met een onbeperkt aantal personen gebruik maken van het videoconsult. Momenteel kun je zonder kosten meteen starten, door het formulier op hun website in te vullen. Het abonnement is gratis tot 6 april 2020 en eindigt dan automatisch. Meer informatie op hun website.

3. DigiContact

DigiContact levert ook zorg op afstand door middel van beeldzorg voor mensen die thuis wonen, ambulante ondersteuning krijgen of intramuraal (in een instelling) wonen. Momenteel kunnen ook mensen die besmet zijn, en geen andere begeleidingsvorm kunnen ontvangen, via beeldbellen begeleid worden. Daarnaast is het zo dat gebruikers van DigiContact nu ook dag en nacht kunnen (beeld)bellen, als ze ongerust zijn. Om zo snel mogelijk aan de slag te kunnen, is er een snelle noodaanmeldingsprocedure ingesteld.

4. Quli

Quli biedt een online platform waarmee zorgprofessionals onderling kunnen communiceren en met patiënten, bijvoorbeeld door middel van beeldbellen. Momenteel stelt Quli het online platform drie maanden gratis open voor zorgverleners. Via de website kun je hiervoor contact opnemen. Zorgverleners die Quli al wat langer inzetten, kunnen op de website een stappenplan vinden voor het verder intensiveren en opschalen van het platform vanwege corona.

5. Video connect van Vcare

Video connect van Vcare is normaliter een onderdeel van het Vcare communicatieplatform. Maar vanwege de crisis kunnen zorgverleners die geen Vcare-klanten zijn ook de Video connect oplossing in gebruik nemen. Met Vcare Video connect wordt er, parallel aan het telefoongesprek, een beeldverbinding met de patiënt geactiveerd als de patiënt op een link klikt die hij/zij per sms ontvangt. Er is geen download nodig, het werkt via een veilige webapplicatie. Informatie over Video connect is op hun website te vinden. Om het in gebruik te nemen, neem contact op via het contactformulier of telefonisch 088 4 800 900.

6. Therapieland

Therapieland heeft met spoed een nieuwe functionaliteit beschikbaar gesteld op hun platform: beeldbellen. Via een beveiligde link kun je het gesprek openen in je internetbrowser. Iedere behandelaar kan tot en met 17 mei geheel gratis gebruik van maken van beeldbellen. Op de website is meer informatie te vinden. 

7. BeterDichtbij

BeterDichtbij heeft een digitale chatdienst waardoor het voor patiënten mogelijk is digitaal contact te hebben met hun eigen arts. Daarnaast is het ook mogelijk voor zorgverleners om te beeldbellen. BeterDichtbij stelt digitaal contact met patiënten (berichten en beeldbellen) kosteloos beschikbaar aan ziekenhuizen. Zo is het, na een persoonlijke uitnodiging, voor de patiënten mogelijk digitaal contact te hebben met de eigen arts. Voor meer informatie, kijk op hun website.

8. Nettie/Virtuele Thuiszorg

Via Nettie kan de zorgvrager regelmatig beeldbellen met een welzijnscoach, tegelijkertijd wordt de zorgvrager via slimme apparatuur gemonitord. Voor de komende periode heeft Nettie menskracht vrijgemaakt om samen met zorgmedewerkers cliënten extra in de gaten te houden. Dat gebeurt via (beeld)contact met de welzijnscoaches. Cliënten die dat willen, kunnen hier gebruik van maken. Via het contactformulier kun je meer informatie vinden en direct contact opnemen voor de mogelijkheden. 

Meer voorbeelden

Voor meer goede voorbeelden van beeldbellen in de zorg, kijk eens naar het overzicht dat SmartHealth heeft gemaakt. Onderaan het artikel staat een link naar een helder Excelsheet dat per aanbieder een aantal zaken op een rij zet zoals: kosten, type systeem, normeringen, zorgsectoren en huidige gebruikers.

Er zijn naast beeldbellen nog meer slimme zorgoplossingen die in deze tijd extra handig zijn. Gelukkig zijn er al diverse mogelijkheden beschikbaar! Kijk naar onze selectie van voorbeelden van zorgoplossingen die zich richten op communicatie en informatie-uitwisseling. Of vind andere mogelijkheden in onze zorgoplossingen.

 

 

Gerelateerde zorgoplossingen

Beeldbellen met zorgverlener

Beeldbellen in de zorg

Digitale zorg op afstand
Communicatie medisch
Een patiënt praat met een psycholoog via beeldbellen op een laptop

Volg online therapie bij psychische klachten

Psychologische hulp via je pc of telefoon
Behandeling & Verzorging
Vrouw staat met mobiele telefoon

Contact tussen arts en patiënten via een app

Patiënten ook buiten de praktijk helpen
Communicatie medisch
Vrouw laat de producten zien die bij virtuele thuiszorg horen, de app, de alarmering, het horloge

Veilig thuis voor ouderen die zelfstandig wonen

Virtuele thuiszorg
Preventie & Veiligheid