Betere zorg met digitaal vaardige medewerkers

Een niet-storen hanger aan de deurklink waarachter een cursus digitale vaardigheden wordt gegeven.

Wist je dat 20% van de medewerkers in verpleeghuizen en de thuiszorg heel weinig digitale vaardigheden heeft? En dat het in andere zorgsectoren niet heel anders is? Een serieus probleem dus. Want technologie speelt een steeds grotere rol in de zorgverlening. Ouderenzorgorganisatie De Rijnhoven zet ‘digicoaches’ in om medewerkers digitaal vaardiger te maken. Sterre Harsveld van der Veen is zo’n digicoach: “Wie digitaal goed kan meekomen, is minder gestrest op het werk.”

Waarom vindt De Rijnhoven digitale vaardigheid zo belangrijk?

“Omdat medewerkers steeds meer digitaal moeten doen. Denk aan rapportages in het ECD, uren bijhouden, mailen. Maar een groot deel van de medewerkers is van een generatie die technologie niet met de paplepel kreeg ingegoten. En dan nemen digitale klussen veel tijd in beslag. Tijd die medewerkers liever aan zorg en aandacht voor ouderen willen besteden. Er zijn zelfs medewerkers die minder gaan werken vanwege al dat digitale gedoe! Het hogere doel is natuurlijk betere zorg. Want wie digitaal goed kan meekomen, is minder gestrest op het werk en heeft meer tijd voor de bewoner.”

Wat vinden zorgmedewerkers moeilijk?

“Dat verschilt per groep. De oudere generatie leren we de basisdingen, zoals Outlook, inloggen, wachtwoordbeheer, privacy en veiligheid. Vaak durven medewerkers systemen niet te gebruiken. Omdat ze niet weten wat er met de gegevens gebeurt en denken dat ze te hacken zijn zodra ze online gaan. Daarom willen ze ook geen apps installeren. De middelste generatie wil graag dieper op vaardigheden ingaan. Bijvoorbeeld hoe je een dynamische PowerPointpresentatie maakt. Sinds kort geven we ook workshops vloggen, videomontage, sociale media en Facebook. Niet omdat medewerkers dat zo vaak nodig hebben, maar omdat ze het leuk vinden. Als ze plezier hebben in een digitale toepassing, pakken ze andere toepassingen sneller op. Dan gaan álle digitale vaardigheden met sprongen vooruit.”

Kloppen er ook jonge medewerkers bij jullie aan?

“Minder, maar ze doen het wel hoor. Vloggen en montage vinden zij ook leuk. Maar om hulp vragen vinden ze moeilijk. Omdat ze denken dat ze het zelf moeten kunnen. Daarom is het belangrijk om laagdrempelig te zijn. Naast workshops geven we ook individuele lessen en hebben we inloopuren.”

Hoe maak je mensen enthousiast?

“De Rijnhoven werkt met het platform digivaardigindezorg.nl. Daar staat allerlei lesmateriaal op, dat we gebruiken. En medewerkers kunnen er een zelfscan doen, om inzicht te krijgen in hun sterke en minder sterke punten. Iedereen die een zelfscan deed, kreeg een bol.com-cadeaubon. Daar reageerden 350 medewerkers op. Meer dan de helft van de medewerkers dus, want bij De Rijnhoven werken 600 mensen. Verder doen we af en toe acties. Tijdens het kerstfeest deelden we bijvoorbeeld ijskrabbers uit. Om onze bekendheid te vergroten.”

Heb je een leuk voorbeeld uit de praktijk?

“Ik vind het altijd mooi om te zien hoe mensen groeien. Laatst gaf ik een workshop over wachtwoorden en beveiliging aan een team. Daar zat ook een medewerkster bij die ik kende van eerdere lessen. Toen was ze zo ongeveer de minst digitaal vaardige medewerker van De Rijnhoven, een echte ‘digistarter’. Maar tijdens de workshop waren de rollen omgedraaid. Zij kon iedereen wegwijs maken!”

Benieuwd hoe digitaal vaardig jij bent? Doe de zelfscan op digivaardigindezorg.nl! Hier kun je ook allerlei lesmateriaal vinden.

Gerelateerde zorgoplossingen

Zorgmedewerker zit achter haar computerscherm

Digitale vaardigheden in de zorg verbeteren

Online lessen over digitaal werken in de zorg
Educatie & Informatie