Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Tips, advies en hulp

Betrouwbare gezondheidsapps in de GGD AppStore en de ggz-appwijzer

1 sep 2021artikel
Jongen praat met smartphone in zijn hand

Beeld: Unsplash

Er zijn tienduizenden apps die claimen dat ze je gezondheid kunnen verbeteren. Maar welke app werkt nou echt? De GGD AppStore en de ggz-appwijzer helpen je kiezen. Op deze websites vind je apps die getoetst zijn op kwaliteit, privacy en betrouwbaarheid. De GGD AppStore richt zich vooral op leefstijlapps, de ggz-appwijzer op apps die de mentale veerkracht versterken.

Leefstijl verbeteren

Betrouwbare informatie geven over gezondheid: dat is een van de taken van de GGD. Daar hoort ook informatie over gezondheidsapps bij. Omdat het onmogelijk is om álle gezondheidsapps te toetsen, kijkt de GGD vooral naar apps die – net als de GGD zelf – gericht zijn op preventie. Apps dus waarmee je je leefstijl kunt verbeteren. Denk aan apps die je gedrags- of eetpatroon veranderen. Daarnaast vindt de GGD ‘positieve gezondheid’ belangrijk. Dat is een brede kijk op gezondheid, die alle leefgebieden meeneemt. Daarom vind je bijvoorbeeld ook schuldsaneringsapps in de appstore. Alle apps in de GGD AppStore zijn getoetst op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid, effectiviteit, en privacy en security.

Zoeken op categorie, thema of trefwoord

Zoeken in de GGD AppStore is eenvoudig. Er zijn zes categorieën waar je doorheen kunt scrollen: lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks functioneren. Je kunt ook uitgebreid zoeken op thema of gewoon op trefwoord. Elke app is voorzien van een beschrijving en een korte samenvatting van de beoordeling. Om de appstore zo veel mogelijk up-to-date te houden checkt de GGD elk jaar of de apps nog functioneren.

Ggz-appwijzer voor mentaal welbevinden

De GGD AppStore was lange tijd de enige onafhankelijke ‘toetser’ van apps. Inmiddels is daar de ggz-appwijzer bijgekomen. De appwijzer bevat meer dan honderd apps om de mentale veerkracht te versterken. En dat aantal wordt steeds verder uitgebreid. De beoordeling op dataveiligheid, gebruiksvriendelijkheid en betrouwbaarheid van de apps besteedt de ggz-appwijzer uit aan ORCHA. Dit is een toonaangevende internationale organisatie die gespecialiseerd is in het toetsen van gezondheidsapps. Daarnaast probeert een testpanel met ervaringsdeskundigen en zorgverleners elke app twee weken uit. De beoordeling van ORCHA en de mening van het tekstpanel geven samen een goede indruk. De ggz-appwijzer drukt dit uit in de ‘Mindex’: hoe hoger de Mindex, hoe hoger de kwaliteit van de app.

Nieuwe beoordeling na update

Elke app in de ggz-appwijzer is voorzien van een beschrijving en een korte samenvatting van de beoordeling. Zoeken doe je op thema of psychische aandoening. De ggz-appwijzer controleert regelmatig of apps nog actief zijn of een update hebben gehad. Na grote updates volgt een nieuwe beoordeling.

Landelijk kader

Op dit moment is een wereldwijde norm voor apps in de maak. Dat gaat leiden tot een landelijk kader. Daarvoor trekt de GGD AppStore, dat een eigen toetsingskader heeft, samen op met NeLL, het National eHealth Living Lab. Een van de taken van netwerkorganisatie NeLL is het ontwikkelen van validatiemethodieken en internationale e-healthstandaarden.

Gerelateerde blogs

Oudere dame krijgt hulp bij de computer van een oudere heer
  • Tips, advies en hulp

Zo verbeter je digitale vaardigheden

Leuk die digitale zorgoplossingen! Maar wat als jouw cliënt ze niet kan gebruiken? Zo’n 1,9 miljoen Nederlanders hebben weinig digitale...

Lees meer
Vrouw bekijkt bijsluiteranimatie van KIJKsluiter
  • Tips, advies en hulp

Begrijpelijke bijsluiters en behandelinformatie

Bijsluiters zijn soms moeilijk te lezen, te begrijpen en te onthouden. Zeker als een patiënt niet zo taalvaardig is of veel verschillende...

Lees meer
Oudere man oefent een gesprek met een arts.
  • Tips, advies en hulp

Zo bereiden patiënt én zorgverlener zich goed voor op een gesprek

Als zorgverlener en patiënt samen beslissen over de zorg, slaan behandelingen beter aan. Maar niet elke patiënt gaat even makkelijk het gesprek...

Lees meer