Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Implementatie

Duurzaam innoveren in de zorg met propositie marketeers

5 jul 2021artikel
Cliënt en medewerker gebruiken beeldtechnologie

Foto: Sensire

Propositie marketeer Lowie te Dorsthorst zoekt (technologische) oplossingen voor knelpunten op de werkvloer. Om het succes van deze innovaties te vergroten, gaan de propositie marketeers alleen aan de slag met knelpunten die (zorg)medewerkers zélf aandragen. Ambassadeurs zorgtechnologie begeleiden de opschaling van de innovaties op de werkvloer. Zo zorgt ouderenzorgorganisatie Sensire dat innovaties niet op de plank blijven liggen.

Waar zitten de knelpunten?

Lowie heeft een dubbelfunctie bij ouderenzorgorganisatie Sensire. Hij werkt twaalf uur per week als verpleegkundige in de thuiszorg en 24 uur als ‘propositie marketeer’ in het team innovatie. Dat is een vrij nieuwe functie bij Sensire. Hij legt uit dat innoveren bij Sensire grofweg uit drie stappen bestaat. “We zijn begonnen met een inventarisatie van knelpunten en uitdagingen in de zorg aan onze klanten, samen met professionals van alle disciplines binnen Sensire. Dat was stap 1. Vervolgens zijn de propositie marketeers met een aantal knelpunten aan de slag gegaan, stap 2.” Wanneer de propositie marketeers een goede oplossing hebben gevonden, dragen ze die over aan de ambassadeurs zorgtechnologie. Zij begeleiden de opschaling op de werkvloer: stap 3.

Via design thinking naar een oplossing

Lowie vertelt dat de propositie marketeers de methode ‘design thinking’ gebruiken om te innoveren. Deze methode bestaat uit vijf fasen. “Tijdens de inzichtsfase – fase 1 – onderzoeken we wat het probleem is. Daarvoor gaan we aan tafel met de betrokken collega’s.” Al die informatie is de basis voor fase 2: de beschrijving van het probleem op papier. Hierna volgt de creatieve brainstormfase. In deze fase zijn alle ideeën welkom. “Ook hier doen de collega’s weer mee, samen met andere betrokkenen, zoals cliënten. En voor de frisse blik kunnen we ook collega’s van andere disciplines erbij vragen, of mensen van buiten de organisatie.” Fase 4 en 5 zijn het ontwerp, of de keuze van de technologie, en een test in de praktijk. Hierna is de innovatie klaar voor verdere implementatie.

Lowie te Dorsthorst van Sensire

Opschalen met hulp van de ambassadeur zorgtechnologie

“De propositie marketeers leveren een soort ‘koffertje’ af”, zegt Lowie. “Met daarin een oplossing waarvoor draagvlak is, want samen met collega’s van de werkvloer gemaakt. Maar ook met een businesscase en een haalbaarheidsstudie.” Om de collega’s op de werkvloer te helpen de innovatie te gebruiken, heeft Sensire ambassadeurs zorgtechnologie. Dat zijn zorgprofessionals met affiniteit met zorgtechnologie, die hun collega’s ondersteunen om de innovatie onderdeel van het dagelijks werk te maken. “Dat betekent dat ze laagdrempelig beschikbaar zijn voor vragen van medewerkers.”

Een voorbeeld: consult op afstand door diëtisten

Een van de knelpunten waar Lowie nu aan werkt, is het beeldbellen door de diëtisten. “Toen beeldbellen in coronatijd standaard werd, bleken de diëtisten niet over de juiste functionaliteiten te beschikken. Want ze wilden tijdens het beeldbellen bijvoorbeeld ook het eetdagboek van de klant kunnen inzien of een voedingsadvies delen. Dat vroeg om andere functionaliteiten dan de verpleegkundige beeldzorg.” Ook al is fysiek contact nu weer mogelijk, de diëtisten willen beeldbellen wel blijven aanbieden. Voor Lowie was dit het startpunt voor een dieper onderzoek naar de behoefte en het toekomstbeeld van de diëtisten. De eerste drie fasen zijn inmiddels afgerond. “Er ligt nu een voorstel met oplossingsrichtingen bij de opdrachtgever.”

Visie is belangrijk

Het team innovatie – waarvan de propositie marketeers deel uitmaken – bestaat nu ongeveer een halfjaar. De opzet en aanpak laten zien dat Sensire innovatie serieus neemt. Lowie: “Sensire wil echt werk maken van innoveren. Zodat het niet bij wat vrijblijvende projecten blijft.” Het team innovatie zorgt voor daadkracht. Maar ook de visie van Sensire draagt daaraan bij. Daarin staat dat Sensire met de toenemende vergrijzing en krimp van de beroepsbevolking dezelfde of hogere kwaliteit van zorg wil blijven leveren. Sensire gelooft dat dit alleen kan door te innoveren en de zorg anders te organiseren. “Zo’n visie maakt dat bestuur en management openstaan voor innovatie. Maar het trekt ook mensen aan die innoveren en zorgtechnologie leuk vinden. Waardoor innovaties sneller van de grond komen. Voor mij was het de reden om voor Sensire te kiezen.”

Kijk voor meer informatie over innoveren bij Sensire op sensire.nl. Zie ook de stappen van ons stappenplan Implementatie, voor meer hulp bij het implementeren en opschalen van zorgoplossingen.

Gerelateerde ervaringen

Zinnige zorg: overleg tussen zorgverleners
  • Implementatie

Zorgverzekeraar VGZ: denk na over opschaling van innovaties

Zorgverzekeraar VGZ wil met digitale oplossingen de zorg efficiënter, beter voor de patiënt en financieel gezonder maken. “Maar voor ons is een...

Lees meer
Staande zwangere vrouw met VR-bril
  • Implementatie

Van zorginnovatie tot basispakket: een praktijkvoorbeeld

Hoe wordt een innovatie onderdeel van het verzekerd pakket? “Leer eerst het Nederlandse zorgstelsel en de wet- en regelgeving goed kennen”, zegt...

Lees meer
Oudere man met smartphone
  • Implementatie

SET-up helpt bij het opschalen van bewezen zorgtechnologie

Wat is nodig voor een blijvende inzet van digitale zorg om langer thuis te kunnen wonen? Serieuze opschaling van bewezen technologieën! Precies...

Lees meer

Gerelateerde zorgoplossingen

Beeldbellen met zorgverlener

Beeldbellen in de zorg

Laagdrempelig online contact met je patiënt
Communicatie medisch