Een dagelijkse planning bijhouden, taken goed en op tijd uitvoeren, weten wie er dienst heeft of wat er vanavond op het menu staat: bij zorgorganisatie Dichterbij speelt de digitale toepassing Mijn Eigen Plan hierin een belangrijke rol. We spraken met Mandy (bewoner van een Dichterbij locatie), Michael Adams (begeleider en coördinator van een woonlocatie) en Milou Bennett-Laguette (projectmedewerker zorgtechnologie) over hun ervaringen. Ze vertellen over de voordelen, implementatie, opschaling en diverse toepassingen van Mijn Eigen Plan. En hoe ze steeds weer nieuwe manieren ontdekken om het in te zetten.
Wat is Mijn Eigen Plan?
Mijn Eigen Plan bestaat uit een app en een digitaal informatiebord. Deze helpen cliënten en zorgverleners om dagstructuur, afspraken en persoonlijke doelen overzichtelijk te plannen en te volgen.
Mandy gebruikt de app dagelijks. Ze heeft een licht verstandelijke beperking en de app is voor haar een hulpmiddel om taken beter uit te voeren. Ze geeft een voorbeeld: “Vroeger ging het vaak mis met mijn uiterlijke verzorging. Ik deed het alleen als ik er zin in had. Dan moest de begeleiding mij eraan herinneren en me aansporen. Nu met de app gaat dat wel een stuk beter. Want ik kan precies zien wanneer ik iets kan doen en hoe ik het moet doen.”
Grote verbeteringen
Als begeleider merkt Michael vooral een verbetering in Mandy’s gedragsproblemen: “Voordat we met Mijn Eigen Plan begonnen, ging het eigenlijk niet zo goed met Mandy. We kregen dagelijks heel veel appjes van haar en er waren regelmatig ruzies met de begeleiding. Door de duidelijkheid die de app biedt is dat bijna helemaal verdwenen.”
Ook Mandy zelf herkent dit: “Ja, daarom heb ik zelf gevraagd of ik mocht beginnen met Mijn Eigen Plan. Ik wilde het heel graag proberen. Nu leer ik om zelf te kunnen wat ik wil doen. En dan hoef ik niet afhankelijk van de begeleiding te zijn.”
Meer inzicht en beter evalueren
Daarnaast helpt de app om gerichte evaluaties met cliënten te doen. Michael vertelt: “Neem bijvoorbeeld iets simpels als tandenpoetsen. We kunnen in de app precies terugzien op welke dagen iemand dat doet en wanneer niet. Dan onderzoeken we samen waarom het de ene dag beter lukt dan de andere. En kunnen we bijsturen om iemand daarin beter te ondersteunen.”
Die evaluatie geeft niet alleen inzicht in patronen, maar helpt ook om taken stap voor stap af te bouwen. Mandy: “Eerst stond er bij mij een taak in voor boodschappen doen met de begeleiding. Nu is besloten dat ik volgende keer alleen ga, dus die taak is eruit.” Ook wil Mandy zelf leren koken. Daar kan Mijn Eigen Plan bij ondersteunen met een gedetailleerd stappenplan.
Onderzoek, opschaling en ondersteuning
Waar locaties vroeger zelf met verschillende innovaties aan de slag gingen, besloot Dichterbij enkele jaren geleden om organisatiebreed te kiezen voor één toepassing voor overzicht en structuur: “We hebben toen samen met logopedisten uitgebreid onderzoek gedaan naar de meest geschikte toepassing,” vertelt Milou. “Uiteindelijk hebben we bewust gekozen voor Mijn Eigen Plan. Sindsdien rollen we het stapsgewijs verder uit: vorig jaar zeven nieuwe borden, dit jaar veertien, en inmiddels zijn er zo’n 150 appgebruikers.”
Bij de uitrol van de digitale borden komt veel kijken, maar de app is laagdrempelig en kan onbeperkt door locaties worden aangevraagd. Milou: “Als een locatie 5 of meer app-accounts aanvraagt bieden we ondersteuning. We gaan fysiek naar de locatie toe en helpen bij het maken van een tijdspad voor wanneer welke cliënt overgaat op de app. En we helpen om het eerste dagprogramma van de cliënten in de app te zetten. Die ondersteuning geeft vaak de doorslag voor een locatie en de cliënt om ook echt zelf met Mijn Eigen Plan aan de slag te gaan.”
Nieuwe mogelijkheden ontdekken
De toepassingen van Mijn Eigen Plan zijn eindeloos en Dichterbij blijft experimenteren met nieuwe functies. Zo is nu het dienstrooster toegevoegd aan de app, zodat cliënten altijd kunnen zien wie er werkt. Ook worden er stappen gezet richting leefstijl en gezondheid. Michael geeft een voorbeeld: “We kijken nu hoe we de app kunnen inzetten om een ongeletterde bewoner met diabetes te ondersteunen. Bijvoorbeeld met pictogrammen voor wat je wel en niet kunt eten, of door signalen zoals hoofdpijn of een droge tong te koppelen aan informatie over glucosewaarden. Dat kan enorm helpen.”
Daarnaast biedt Mijn Eigen Plan mogelijkheden voor meer sociale interactie. Zo kunnen cliënten zich op het bord inschrijven voor gezamenlijke maaltijden of activiteiten. Mandy vindt het prettig dat ze niet alleen taken ziet, maar zelf ook leuke dingen kan toevoegen: “Ik zet er met een kleurtje ook in welke gezellige dingen ik ga doen. Dan staat er niet alleen wat ik moet, maar ook waar ik naar uitkijk.”
Voorwaarden voor succes
De ervaringen van Dichterbij laten zien dat de inzet van Mijn Eigen Plan valt of staat met draagvlak bij zowel cliënten als teams. Milou: “Het is belangrijk dat er op elke locatie aandachthouders zijn die de toepassing echt omarmen. Dat zijn onze aanspreekpunten en we nodigen ze uit voor opfristrainingen. We hebben ook een online supportgroep waarin we elke week tips delen en waarin medewerkers elkaar vragen kunnen stellen. Zo proberen we het laagdrempelig te houden.”
Michael vult aan: “In het begin denk je dat het extra tijd kost, maar uiteindelijk levert het juist tijd op. Je hebt minder losse communicatie en meer gestructureerde stappen. En in plaats van minder contact met cliënten, hebben we juist méér waardevolle tijd samen.”
Tips voor andere organisaties
Wat kunnen andere organisaties leren van de ervaringen van Dichterbij? Michael is duidelijk: “Laat je oordeel los en onderzoek wat deze toepassing voor jullie kan betekenen. Zorg dat er een kennispunt binnen de organisatie is en blijf evalueren. Kom vanuit de organisatie regelmatig langs bij teams en begeleiders - hou het contact warm. Zo blijft het levendig.”
Milou benadrukt de rol van management: “Managers die de meerwaarde van Mijn Eigen Plan kennen, introduceren het veel makkelijker in nieuwe teams. Hun steun is cruciaal. Daarnaast is het belangrijk om expertise vanuit logopedie en behandelaren erbij te betrekken en één aanspreekpunt te hebben voor vragen.”
Tot slot heeft ook ambassadeur Mandy een goede tip: “Ga op andere plekken kijken hoe je het kunt gebruiken!”
—
Mijn Eigen Plan biedt cliënten meer zelfstandigheid en overzicht, begeleiders meer rust en inzicht, en organisaties een krachtig middel om de zorg te structureren en innoveren. Bekijk ook het Draaiboek MijnEigenPlan voor uitgebreide informatie over het implementatieproces en een stroomschema om te bepalen welke cliënten geschikt zijn om hiermee te werken.
Gerelateerde blogs
Mijn Eigen Plan: rust, regie en regelmaat voor cliënt én begeleider
- Implementatie bij zorginstelling
- Gebruik van zorginnovaties
Een dagelijkse planning bijhouden, taken goed en op tijd uitvoeren, weten wie er dienst heeft of wat er vanavond op het menu staat: bij...
Spraakgestuurd rapporteren: "Ik wil hier echt nooit meer van af"
- Implementatie bij zorginstelling
Ruim 3 jaar geleden begon Patyna met het testen van spraakgestuurd rapporteren in de thuiszorg. Al snel werd besloten om de innovatie breed uit te...
Speeddaten in de wasstraat om innovaties te versnellen
- Implementatie bij zorginstelling
Innoveren om de zorg beter of efficiënter te maken geeft energie. Maar om een innovatie écht verder te helpen is méér nodig. Weten aan welke...