
Foto: Hollandse Hoogte.
Pepper, Zora, Paro, Tessa, allemaal namen van robots in de zorg. De een is voor beweging en hulp bij dagelijkse activiteiten, de ander voor ondersteuning van de dagstructuur. Welke robots zijn er zoal, en hoe kan een robot jou helpen in je werk? 10 zorgorganisaties onderzochten de mogelijkheden van 10 zorgrobots.
Zo keken de zorgorganisaties onder meer naar: Waar moet een robot aan voldoen? Waar moet je rekening mee houden als je aan de slag wilt met robotica? In de werkplaats ‘Zinvolle Robotica in de zorg’ van Zorg voor Beter verzamelden de zorgorganisaties hun ervaringen en tips. Hiervan maakten zij lesmaterialen voor zorg én onderwijs.
Robotarm Obi
Robotarm Obi kan voedsel naar de mond van een cliënt brengen. Obi is erg handig voor cliënten die hulp nodig hebben met eten. Het maakt het voor hen makkelijker om te beslissen wat en wanneer en hoe snel ze willen eten. Bovendien zijn ze hiermee niet afhankelijk van een zorgprofessional.
Lees meer over robotarm Obi
Robot Qbi
Robot Qbi stimuleert mensen om in beweging te komen. Door middel van laagdrempelige lichaamsbewegingen kunnen clienten een bal besturen zonder deze aan te raken. Ouderen en mensen die revalideren kunnen op deze manier spelletjes doen, die hun coördinatie en balans verbeteren.
Lees meer over robot Qbi
Robot Pepper
Robot Pepper heeft een menselijke vorm. Ook kan hij gezichten en spraak herkennen. Hij kan met cliënten praten, wat hem geschikt maakt als gezelschap en voor vermaak. In de zorg wordt Pepper vaak gebruikt om mensen te activeren en te vermaken.
Lees meer over robot Pepper
Lees wat de overige 7 zorgrobots voor je cliënten en jou kunnen betekenen: ‘Robots in de zorg’ (bron: Zorg voor Beter)
Gerelateerde blogs
- Gebruik van zorginnovaties
“Een beeldbelafspraak is ontzettend patiëntvriendelijk”
De tijd van het klassieke consult – waarbij de patiënt in een volle wachtkamer gaat zitten en na 10 minuten in de spreekkamer weer buiten staat –...
- Gebruik van zorginnovaties
Tijdens het eerste consult samen de digitale mogelijkheden bespreken
Steeds vaker bespreken zorgprofessional en patiënt samen welke zorg het beste past. ‘Samen Beslissen’ heet dat. Tegenwoordig hoort daar ook praten...
- Gebruik van zorginnovaties
Tijdwinst, een beter consult en efficiëntere behandeling
Digitale zorg heeft veel potentie in de medisch specialistische revalidatie, zegt Bart Snijders. Hij is programmamanager kind- en jeugdrevalidatie...