Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Implementatie

Waarom studenten betrekken bij de implementatie van zorgtechnologie?

15 nov 2020artikel
Student van Deltion met cliënt van InteraktContour

Student van Deltion College met cliënt van InteraktContour

Studenten kunnen de duurzame inzet van technologie in de praktijk een enorme boost geven. Want studenten hebben tijd, zijn creatief en werken hard als ze weten voor wie ze het doen. Jolanda van Til, projectleider zorg en technologie bij ROC Deltion College, heeft inmiddels heel wat goede ervaringen opgedaan in de praktijk. Ze roept zorgorganisaties op om de samenwerking met het onderwijs te omarmen. “Laat je verrassen door hun frisse blik.”

Studenten hebben tijd

“We hebben net een project afgerond met mensen met niet-aangeboren hersenletsel bij zorginstelling InteraktContour”, vertelt Jolanda. “Studenten hebben daar onderzocht hoe technologie de kwaliteit van leven kan vergroten. Ze hebben uitgebreid met cliënten kennisgemaakt, vervolgens passende technologieën uitgezocht en daarmee in de praktijk met de cliënten geoefend. Medewerkers hebben geen tijd voor zo’n uitgebreid traject, studenten wel.” De medewerkers volgden het project met veel interesse. Ook de cliënten waren enthousiast. “Cliënten vonden het ontzettend leuk dat er een student bij hen langskwam die de tijd voor ze nam. En mooi om te zien: als studenten weten voor wie ze het doen, gaan ze net wat fanatieker aan de slag.”

Cliënt van InteraktContour met een student van Deltion College

4 redenen om studenten te betrekken

Jolanda vertelt dat Deltion op een ander gebied al met InteraktContour samenwerkte. Dit project kwam daaruit voort. Ze noemt 4 goede redenen voor een zorgorganisatie om studenten te betrekken bij de implementatie van zorgtechnologie:

  • Bestaande toepassingen beter benutten en/of opschalen
    “Verdwijnen in jouw zorgorganisatie mooie technologische toepassingen in de kast, omdat te weinig mensen weten hoe ze werken? Of benutten je medewerkers niet alle mogelijkheden? Studenten kunnen onderzoeken hoe dit komt. Is bijvoorbeeld de handleiding niet duidelijk? Worden mantelzorgers onvoldoende betrokken? Het advies dat de studenten geven, kunnen ze vervolgens ook uitvoeren en monitoren. Ook bij het opschalen van toepassingen kun je studenten betrekken. Bijvoorbeeld voor de instructie van cliënten.”
  • De bruikbaarheid van een toepassing onderzoeken
    “Overweeg je een nieuwe technologie in te zetten maar weet je nog niet hoe bruikbaar deze is en of medewerkers ermee kunnen werken? Studenten kunnen de toepassing op school uitproberen. Ze kunnen handleidingen herzien en instructievideo’s maken. Bijkomend voordeel: je voorkomt dat cliënten of medewerkers een negatieve ervaring opdoen met zorgtechnologie.”
  • Adviseren in een specifieke situatie
    “Bijvoorbeeld als je de kwaliteit van leven wilt vergroten. Dan kun je studenten laten kennismaken met een cliënt en zijn omgeving. De studenten adviseren welke technologie passend is. Vervolgens kan de student ook helpen bij het testen van de gekozen zorgtechnologie.”
  • Vraagbaak voor wijkverpleegkundigen
    “Wijkverpleegkundigen die met een vraagstuk zitten kunnen hun casus naar school sturen. In de klas buigen verschillende groepjes studenten zich over de casus. Binnen een week komen ze met een aantal adviezen. Grote kans dat er bruikbare suggesties bij zitten waar de wijkverpleegkundige zelf niet aan had gedacht.”

Vertrouwen in de toegevoegde waarde van studenten

Jolanda nodigt zorgorganisaties uit om de samenwerking met onderwijsinstellingen op te zoeken. “Beide partijen profiteren ervan: onderwijsinstellingen kunnen het vak zorg en technologie praktijkgerichter invullen, terwijl zorgorganisaties de implementatie van zorgtechnologie een boost geven.” Ben je bang dat het begeleiden van de studenten onverhoopt toch meer tijd kost en minder oplevert dan verwacht? “Dat kan gebeuren, het blijven studenten. Maar Deltion doet er wel alles aan om dit te voorkomen.” Bijvoorbeeld door studenten te laten solliciteren op een project, om zeker te weten dat ze gemotiveerd zijn. Of door gedurende het project als begeleiders elke week even bij elkaar te komen om de voortgang te bespreken. Zodat zorgorganisatie en school tijdig kunnen bijsturen als het ergens hapert. “Zo kweken we vertrouwen in de toegevoegde waarde van studenten.”

Jolanda van Til is projectleider zorg en technologie bij ROC Deltion College en docent-onderzoeker bij het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg van hogeschool Windesheim. Meer informatie over implementeren vind je onze folder ‘Implementeren van een zorginnovatie’. Bekijk ook onze webpagina Hulp bij implementatie.

Gerelateerde blogs

De Smart Glass-ambassadeur van Pieter van Foreest gebruikt de bril in zijn dagelijks werk,
  • Implementatie

Zo integreer je een innovatie in je werkprocessen

Hoe houd je het eerste enthousiasme van medewerkers over een innovatie vast? En hoe implementeer je de innovatie op een duurzame manier?...

Lees meer
Implementatiecoach Myriam Limper aan tafel in overleg
  • Implementatie

Duurzaam innoveren met een implementatiecoach

Waarom zou je een implementatiecoach inschakelen? Omdat e-health meer is dan techniek. De organisatie en de manier van zorg verlenen moeten óók...

Lees meer
Esther Jacobs met sociale robot Tessa
  • Implementatie

8 criteria om een innovatie te doen slagen

Zorgorganisatie ZZG zorggroep heeft een overzichtelijk lijstje met acht criteria om van tevoren te bepalen of een innovatie bij hen kans van...

Lees meer