Foto: Hollandse Hoogte
Wie gaan de nieuwe zorgtechnologie gebruiken? Voor wie verandert er iets door de innovatie? Oftewel, wie zitten er allemaal in je doelgroep? En welke strategie kun je dus het beste inzetten?
Alle stappen van implementatie op een rij
Wie krijgen er rechtstreeks of zijdelings met de zorgtechnologie te maken? Denk aan cliënten/patiënten, mantelzorgers, collega’s, ICT-medewerkers, managers, teamleiders. Dit zijn je belanghebbenden, ook wel stakeholders genoemd. Weten deze personen er al van? Een nieuwe innovatie zorgt meestal voor verandering in een vertrouwd systeem of werkproces. Zo kan er angst ontstaan dat de kwaliteit van zorg eronder zal leiden. Daarom is het belangrijk dat je doelgroep kan meebeslissen over de keuzes die je maakt en betrokken wordt in het implementatieproces. Denk ook verder dan alleen je organisatie, zoals aan het zorgkantoor, de IGJ of andere instanties die mogelijk invloed hebben op het succes van je implementatie. Met een doelgroep-analyse kun je de doelgroepen goed in kaart brengen en onderzoeken hoe je hen het beste kunt betrekken bij de implementatie. Ook breng met je behoefteonderzoek in kaart waar mogelijke pijnpunten liggen. Met deze twee onderzoeken bepaal je je strategie.
Hulp en tips doelgroep-analyse
- Invultool 'Doelgroep analyseren': in hoofdstuk 1 van dit implementatieplan van ZonMw.
- Over hoe je een stakeholderanalyse in de zorg aanpakt.
- Handreiking: in gesprek over technologie van Waardigheid en trots.
- Verkenning van wie, wat en hoe, zie p. 7-8 van de Implementatie toolkit van Waardigheid en trots.
- Handreiking cliëntenraden om mee te praten over technologie in gehandicaptenzorg.
Hulp en tips strategie
- Over mogelijke pijnpunten, hoe technologie kan passen, zie conceptontwikkeling van Zorg voor innoveren.
- Tips en checklists ‘Zinvol uitproberen e-health’ van Vilans.
- Over implementatiestrategieën, zie 'Hoe implementeren' van Zorg voor innoveren.
- Invultool 'Strategie kiezen': in hoofdstuk 5 van dit implementatieplan van ZonMw.
- Over aanpak, zie p. 16-17 van de Implementatie toolkit van Waardigheid en trots.
Uit de praktijk
- Ervaring van gehandicaptenorganisatie Middin: ‘Betrek cliënten en verwanten bij de keuze voor technologie’ op Kennisplein Gehandicaptenzorg.
- Ervaring van zorginstelling DrieGasthuizenGroep met het betrekken van zorgverleners bij implementatie, zie p. 47 van de Verkenning naar technologie in de verpleeghuiszorg (pdf).
- Het Ikazia ziekenhuis betrok verschillende soorten medewerkers van de werkvloer bij hun innovatie.
Gerelateerde blogs
Duurzaam innoveren in de zorg met propositie marketeers
- Implementatie bij zorginstelling
Propositie marketeer Lowie te Dorsthorst zoekt (technologische) oplossingen voor knelpunten op de werkvloer. Om het succes van deze innovaties te...
Duurzaam innoveren met een implementatiecoach
- Implementatie bij zorginstelling
Waarom zou je een implementatiecoach inschakelen? Omdat e-health meer is dan techniek. De organisatie en de manier van zorg verlenen moeten óók...