Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek de behoeften

Zorgverlener helpt patiënt in bed met een tilhulp.

Foto: Hollandse Hoogte

Waar hebben je cliënten/patiënten behoefte aan? Waar hebben de medewerkers behoefte aan? En wat wil het bestuur? 

Voordat je zorgtechnologie gaat implementeren is het belangrijk om behoefteonderzoek te doen. Ga in gesprek met 1. cliënten/patiënten, 2. zorgmedewerkers en 3. het bestuur, over de zorg die geleverd wordt. Vraag cliënten/patiënten, hun naasten en collega's wat ze nodig hebben of wensen. Let op: dat wat je zelf denkt dat een oplossing kan zijn voor een cliënt of verzorgende, hoeft dat niet te zijn. Onderzoek wat er echt aan de hand is. Formuleer op basis van die gesprekken een zorginhoudelijk vraagstuk. Vraag het bestuur welke behoeften voortvloeien uit hun zorgvisie of organisatiedoelstellingen. Stel je collega’s en het bestuur vragen als: Wat vinden we kwalitatief goede zorg door middel van e-health? Wanneer bieden we het aan? Welke ethische aspecten zijn er en hoe gaan we hiermee om? 

Met de input van deze drie groepen bepaal je de gemene delers. Dan weet je waar het ‘loont’ om te innoveren en kun je je strategie bepalen. 

Hulp en tips

Uit de praktijk

 

Gerelateerde ervaringen

De Ideeënfabriek van zorgorganisatie Schakelring
  • Implementatie

Innoveren met de Ideeënfabriek

Medewerkers en bewoners van zorginstelling Schakelring kunnen met praktische vraagstukken aankloppen bij de Ideeënfabriek, een denktank voor...

Lees meer
Robot SARA in actie bij Profila Zorggroep
  • Implementatie

Maak eerst de cliëntbehoefte concreet

Welk ‘probleem’ wil je met een innovatie oplossen? Niet elke zorgorganisatie vraagt zich dat af. Met als gevolg dat de innovatie na enkele weken...

Lees meer