Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek de behoeften

Zorgverlener helpt patiënt in bed met een tilhulp.

Foto: Hollandse Hoogte

Waar hebben je cliënten/patiënten behoefte aan? Waar hebben de medewerkers behoefte aan? En wat wil het bestuur? 

Voordat je zorgtechnologie gaat implementeren is het belangrijk om behoefteonderzoek te doen. Ga in gesprek met 1. cliënten/patiënten, 2. zorgmedewerkers en 3. het bestuur, over de zorg die geleverd wordt. Vraag cliënten/patiënten, hun naasten en collega's wat ze nodig hebben of wensen. Let op: dat wat je zelf denkt dat een oplossing kan zijn voor een cliënt of verzorgende, hoeft dat niet te zijn. Onderzoek wat er echt aan de hand is. Formuleer op basis van die gesprekken een zorginhoudelijk vraagstuk. Vraag het bestuur welke behoeften voortvloeien uit hun zorgvisie of organisatiedoelstellingen. Stel je collega’s en het bestuur vragen als: Wat vinden we kwalitatief goede zorg door middel van e-health? Wanneer bieden we het aan? Welke ethische aspecten zijn er en hoe gaan we hiermee om? 

Met de input van deze drie groepen bepaal je de gemene delers. Dan weet je waar het ‘loont’ om te innoveren en kun je je strategie bepalen. 

Hulp en tips

Uit de praktijk

 

Gerelateerde blogs

Vrijwilliger en patiënt in de Digituin
  • Implementatie bij zorginstelling

Het Bravis ziekenhuis op weg naar hybride zorg

Een toekomst waarin patiënten hun zorg niet alleen binnen de muren van het ziekenhuis krijgen, maar ook daarbuiten. Het Bravis ziekenhuis werkt er...

Lees meer
Cliënt en medewerker gebruiken beeldtechnologie
  • Implementatie bij zorginstelling

Duurzaam innoveren in de zorg met propositie marketeers

Propositie marketeer Lowie te Dorsthorst zoekt (technologische) oplossingen voor knelpunten op de werkvloer. Om het succes van deze innovaties te...

Lees meer