Techniek startklaar maken

Man in ziekenhuisbed tikt iets aan op het scherm dat aan zijn bed vastzit.

Foto: Hollandse Hoogte

Heb je de techniek van de zorginnovatie goed ingericht? Is de techniek gebruiksklaar en gekoppeld aan jullie systemen? Klopt het technische werkproces?

Techniek, praktijk en organisatie moeten bij elkaar komen in deze fase van het implementeren van zorgtechnologie. Voor de techniek betekent dit dat je leverancier en gebruikers (medewerkers en de cliënten/patiënten) samenbrengt. Zo zorg je ervoor dat je goede zorg blijft leveren en dat de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid optimaal worden. Ook wil je dat de techniek aan je eisen en technische randvoorwaarden voldoet. Denk bijvoorbeeld aan de koppeling met je andere systemen, internetaansluitingen, wifi-bereik, toedeling van rechten en rollen, onderhoudsproces, beheer, technische ondersteuning, benodigde vaardigheden, etc. 

Maak duidelijke afspraken met de leverancier over wat wanneer opgeleverd wordt ('deliverables').  Houd tijdens de technische ontwikkeling (de configuratie) en het testen gestructureerd overzicht over wat er open staat, opgepakt of voltooid is. Aan het einde check je: werkt de techniek? Is het gebruiksvriendelijk? Zijn alle technische vragen beantwoord? Kunnen je ICT-mensen de nieuwe techniek beheren? Is het nog steeds in lijn met de strategie die afgesproken is?

Hulp en tips

Gerelateerde blogs

Een zorgingenieur slaat de brug tussen de zorg en de techniek

  • Implementatie bij zorginstelling

Zorgtechnologie is een steeds vanzelfsprekender onderdeel van het zorgproces. Maar de ontwikkelingen gaan razendsnel. Dan is het fijn als iemand alle...

Lees meer over Een zorgingenieur slaat de brug tussen de zorg en de techniek

Samen met een leverancier innoveren

  • Implementatie bij zorginstelling

“Als je iets met technologie wilt bereiken in je organisatie, moet je samenwerken met een leverancier”, zegt Henk Herman Nap, senior onderzoeker bij...

Lees meer over Samen met een leverancier innoveren