“De menselijke kant van werken in de zorg, daar heb ik dit beroep voor gekozen.” Agda Araujo Leite vertelt enthousiast over haar opleiding tot Verzorgende IG op het Deltion College in Zwolle. Naast haar opleiding, waarvan ze onlangs is afgestudeerd, werkt ze in de zorg, bij de ouderenzorginstelling Nieuwe Haven van de organisatie Ijsselheem. “Het leukste aan mijn vak vind ik de aandacht voor mensen en het welzijn van mijn cliënt. Eén op één tijd doorbrengen en fijne gesprekken voeren, daar maak ik graag tijd voor vrij in mijn werk.”
Meer tijd voor cliënten
Toen Agda in de zorg ging werken, merkte ze dat ze niet zo veel tijd kon doorbrengen met haar cliënten als ze wilde. “Er zit veel tijd in administratieve handelingen, zoals monitoren en rapportages schrijven. Daardoor bleven mijn cliënten zelf eigenlijk op de achtergrond. Dat vond ik tegenstrijdig met waarom ik dit beroep wilde doen. Bovendien kan technologie deze taken beter en sneller dan ik. Het monitoren van de gezondheid en het dagelijkse leefpatroon van cliënten kan bijvoorbeeld gedaan worden door domotica in de zorg. Dat zijn vormen van technologie die het leven van cliënten én het werk van zorgmedewerkers makkelijker maken. Domotica houden bijvoorbeeld bij wat de bloeddruk van cliënten is en of ze hun medicatie hebben genomen, maar ook wanneer ze ’s ochtends uit bed komen. Daardoor weten we zeker dat we niet langskomen voordat ze wakker zijn.”Volgens Agda zijn zorgtechnologie en -innovatie dan ook een ideale oplossing. “Dankzij de inzet van zorgtechnologie en -innovatie kan ik meer tijd overhouden om met mijn cliënten door te brengen. En dat maakt hun dagelijks leven dan weer leuker.”
Oplossingen in de praktijk
Als Agda op haar werk merkt dat taken veel tijd kosten, kan ze dankzij de opgedane kennis over slimme zorgoplossingen in haar opleiding ook zelf bijdragen aan verbetering. Een voorbeeld hiervan is het introduceren van een slikgel voor het innemen van medicatie op haar werk. “We hebben op de afdeling veel mensen met slikproblemen. De slikgel maakt de inname van vermalen medicatie gemakkelijker voor hen. Voorheen gebruikten we appelmoes of yoghurt, maar veel cliënten hebben hier niet altijd zin in. En het kostte veel tijd: elke keer naar de koelkast, potje open, iets in een potje doen, potje dicht en weer terug. Ik heb het eens bijgehouden met een stopwatch: op onze afdeling waren we hier vijf uur en 25 minuten per maand aan kwijt. De slikgel kan op kamertemperatuur worden ingenomen, dus we nemen het gewoon mee op de medicatiekar. Dit bespaart ons veel tijd, die we dan weer kunnen besteden aan persoonlijk contact met cliënten.”
Minder mentale en fysieke belasting
Werken in de zorg in Agda’s grote passie. Ze wil er graag zo lang mogelijk mee doorgaan. Wel merkt ze dat het mentaal en fysiek belastend kan zijn. “Zorgtechnologie verlicht de zware werkzaamheden en dat maakt dat werken in de zorg langer vol te houden is.” Agda vertelt over verschillende voorbeelden van zulke zorgtechnologie. “De HelpSoq maakt het bijvoorbeeld minder fysiek belastend om steunkousen aan te trekken, zowel voor de cliënt als voor onszelf. En over de automatische dispenser voor medicatie ben ik enthousiast. Die geeft de juiste dosering medicatie op de juiste tijd vrij. Dankzij deze technologie hoef je niet voor elke cliënt bij te houden wanneer ze welke medicatie nodig hebben. Als zorgtechnologie dit soort taken van me kan overnemen, vind ik dat fijn. Zolang ik zelf het menselijke contact met mijn cliënten kan blijven hebben, zoals aankleden en wassen, maar ook gezelligheid en steun bieden. Zo kan ik er nog meer voor ze zijn.