Er zijn online platforms en apps die kankerpatiënten op verschillende manieren ondersteunen. Zowel tijdens als na hun behandeling. Zo zijn er platforms en apps die patiënten begeleiden bij allerlei thema’s en hulpvragen. Soms staat er ook informatie over het behandelplan, bijwerkingen en leefregels. Of patiënten monitoren online zelf hun ziekte door per dag klachten en bijwerkingen te noteren.
Informatie voor zorggebruikers
Als je kanker hebt, verandert je leven volledig. Met online ondersteuning krijg je de regie over jouw leven weer een beetje terug. Door ondersteuning te krijgen bij de kwesties en vragen waar jij mee te maken krijgt.
Voor de meeste platforms kan je behandelaar jou aanmelden. Vraag aan je behandelaar of je hier gebruik van kunt maken.
Voor het platform Mijn OOK kun je jezelf aanmelden. Hierbij wordt je persoonlijk begeleid door een zorgprofessional. Dit gaat via berichten of beeldbellen.
Bij de Stichting Kanker vind je een overzicht van apps die getest zijn.
Familie en vrienden op de hoogte houden
Via de gratis app Stamps hou je dierbaren op de hoogte van jouw ziekteproces. In een veilige omgeving deel je daar jouw verhaal. Je dierbaren kunnen jouw berichten lezen wanneer je een speciale code met hen deelt. Zij kunnen ook reageren met een bericht of een emoticon. Ook kunnen zij je via de app een cadeautje sturen, zoals een bos bloemen of een doos met brownies.
Vergoeding
Voor Mijn OOK betaal je maandelijks een eigen bijdrage.
Informatie voor zorgprofessionals
Met online ondersteuning krijgt je patiënt de regie over zijn of haar leven weer een beetje terug. Dit kan uiteindelijk leiden tot betere behandelresultaten. Als behandelaar kun je patiënten hierbij op weg helpen. Bijvoorbeeld door een platform of app aan te raden die bij zijn of haar situatie past.
Als arts of verpleegkundige meld je de patiënt aan voor het platform. De patiënt kan dan een account aanmaken.
Brede online begeleiding
Een voorbeeld van een platform met online begeleiding is Oncokompas. Hierbij vullen patiënten een vragenlijst in. Op basis van de antwoorden krijgt de patiënt tips, informatie en hulp om de kwaliteit van leven te verbeteren. Bijvoorbeeld hoe je leert omgaan met de angst voor terugkeer van kanker en de gevolgen die de ziekte heeft voor het dagelijks leven, sociale relaties en gezin of werk. Heeft de patiënt ernstige klachten? Dan kan Oncokompas adviseren om contact op te nemen met de behandelend arts. De patiënt kiest of hij of zij de resultaten met je wil delen. Je kunt jezelf aanmelden bij Oncokompas via de website. Vervolgens kun je patiënten toegang geven tot het platform.
Ziekteverloop en leefstijl monitoren
Patiënten met prostaatkanker voeren op het platform SanaCoach hun dagelijkse klachten in. Zo monitoren zij het verloop van hun ziekte. Deze gegevens zie jij op een apart dashboard. Als een patiënt risico loopt, zie je een vlag bij de naam staan. De patiënt met het hoogste risico staat bovenaan. Zo weet je met wie je contact op moet nemen. Patiënten kunnen je ook een bericht sturen wanneer ze een vraag hebben.
Medicatie doseren bij misselijkheid
Intense misselijkheid is één van de vervelendste bijwerkingen van chemotherapie. Medicatie helpt je patiënt daarbij, maar het is soms moeilijk die middelen in de juiste dosering en op het juiste moment te nemen. Dat leidt tot braken en uitdroging. De Nausea Care app geeft je patiënt een seintje wanneer diegene medicijnen moet innemen. De patiënt meldt in de app of hij of zijn dat heeft gedaan. Als behandelaar kun je dit zien.
Bij de Stichting Kanker vind je een overzicht van apps die getest zijn.
Praktische hulp
Wil je een van deze platformen implementeren in je ziekenhuis? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’.
Sananet ontwikkelt verschillende hulpmiddelen gericht op ondersteuning van oncologische patiënten. Zo ontwikkelde Sananet een eCoach voor patiënten die chemotherapie krijgen, en een eCoach die patiënten en hun mantelzorger ondersteunt in de palliatieve fase. Hiervoor starten binnenkort de eerste pilots. Neem contact op met Sananet om hier meer over te leren.
Voorbeelden van aanbieders
Disclaimer
Claimt een hulpmiddel een medisch doel te hebben? Dan moet het hulpmiddel, apparaat of de software altijd een geldige CE-markering hebben waaruit blijkt dat het veilig is en aan de correcte regelgeving voldoen. De Inspectie Gezondheidszorg houdt hier toezicht op. Van niet alle hulpmiddelen op deze website is bekend of ze een CE-markering hebben.
Privacy-waarschuwing voor gezondheidsapps: bij veel apps en websites moet je naast je persoonsgegevens ook medische data over jezelf vrijgeven. Bij buitenlandse apps en websites valt het verzamelen van data niet onder de Nederlandse wetgeving.