Beeldbellen in de zorg

Laagdrempelig online contact met je patiënt

Oudere vrouw videobelt met dokter en heeft meetapparatuur bij de hand

Beeld: iStock

Beeldbellen met zorgverlener

Beeld: Zorg van Nu

Via beeldbellen kunnen zorgprofessionals op afstand veilig persoonlijk contact met patiënten hebben. Beeldbellen is laagdrempelig, direct toegankelijk en efficiënt. De beeldbelsystemen werken via een beveiligde verbinding op de smartphone, computer of tablet. Bij sommige systemen moet je eerst een softwareprogramma installeren of een app downloaden.

Bekijk in de onderstaande video hoe DigiContact werkt:

Informatie voor zorggebruikers

Voor kleine zorgvragen hoef je niet altijd naar je huisarts, specialist of hulpverlener toe. Je hebt met beeldbellen eenvoudig en veilig persoonlijk contact op afstand. In plaats van dat je naar de praktijk of het ziekenhuis gaat, kun je thuisblijven.

Vraag aan je zorgprofessional of hij of zij al gebruik maakt van beeldbellen, wanneer je dat wilt doen. 
 

Informatie voor zorgprofessionals

Je wilt je patiënten zorg en advies bieden die aansluit bij hun zorgvraag. Hiervoor is een fysiek consult soms niet nodig of onhandig. Met beeldbellen heb je op afstand toch persoonlijk contact met je patiënt. Zo kun je je patiënten veilig helpen, en houd je meer tijd over.

Beeldbellen is ook goed toepasbaar bij onder andere fysiotherapie, de ouderenzorg en de verstandelijk gehandicaptenzorg. Bekijk filmpjes van ervaringen met beeldbellen

Er zijn verschillende leveranciers die beeldbellen in de zorg mogelijk maken. De Landelijke Huisartsen Vereniging heeft samen met NHG een overzicht gemaakt. Zie de keuzetabel. Smarthealth heeft ook een overzicht gemaakt van beeldbeloplossingen voor de zorg, zie het overzicht. Een alternatief voor beeldbellen is een e-consult of digitaal consult. Dit maakt ook persoonlijk en direct contact tussen zorgverlener en patiënt/cliënt mogelijk.

Ben je huisarts of werk je in een huisartspraktijk? Kijk dan ook naar andere mogelijkheden voor online ondersteuning in de huisartspraktijk.

Direct beeldbellen zonder installatie

Sommige oplossingen zijn meteen klaar voor gebruik. Je hoeft dan niets te installeren of  downloaden. Je kunt direct starten met beeldbellen vanaf de website van de leverancier. Het is wel nodig om je te registreren. 

Beeldbellen als onderdeel van een systeem

Het merendeel van de leveranciers biedt beeldbellen aan als onderdeel van een digitaal ondersteuningssysteem of communicatieplatform. Zie hiervoor de pagina over communicatieplatforms in de zorg.

Praktische hulp

Wil je een zorginnovatie zoals deze implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina 'Implementatie'.

Als je een keuze hebt gemaakt voor een beeldbelprogramma, is de tweede uitdaging om zorgprofessionals en cliënten ermee te leren werken. Daarvoor heeft VitaValley een stappenplan ontworpen.

Op de Kennisbank Digitale Zorg van Vilans vind je meer informatie over de waardebepaling en financiering van beeldschermzorg.  
 

Voorbeelden van aanbieders

Ervaringen

Dankzij beeldzorg kunnen wij onze tijd anders en efficiënter verdelen. Ook naar de cliënt toe, meer gericht op hun vraag. De zorg kan ingezet worden wanneer de cliënt dat wil. De regie voor de cliënt neemt toe, de zelfredzaamheid neemt toe.
wijkverpleegkundige Christa Vonk, uit onderstaande video
Je krijgt toch een band, ook via het scherm. Mensen zijn net zo open als wanneer je bij ze langskomt. Dat had ik niet verwacht hoor. Laatst bood een mevrouw die beginnende dementie heeft mij een koekje aan. Dat geeft aan hoezeer de cliënten het gevoel hebben dat je er echt bent.
thuiszorgmedewerker Marijke van der Meer
Lees het ervaringsverhaal van Marijke van der Meer
Ik vind het fijn dat er zo elke dag even gebeld wordt. Met name voor de kinderen is dat een hele geruststelling. Het is ook mooi dat ik nu niet meer thuis hoef te blijven voor het zorgmoment.
cliënt over beeldschermzorg
Naar de rapportage "Tijdbesparende technologieën in de ouderenzorg" (pdf)