Overslaan en naar de inhoud gaan

Beeldbellen in de zorg

Laagdrempelig online contact met je patiënt

Oudere vrouw videobelt met dokter en heeft meetapparatuur bij de hand

Beeld: iStock

Beeldbellen met zorgverlener

Beeld: Zorg van Nu

Via beeldbellen kunnen zorgprofessionals op afstand veilig persoonlijk contact met patiënten hebben. Beeldbellen is laagdrempelig, direct toegankelijk en efficiënt. De beeldbelsystemen werken via een beveiligde verbinding op de smartphone, computer of tablet. Bij sommigen moet je eerst een softwareprogramma installeren of een app downloaden.

Bekijk in de onderstaande video hoe DigiContact werkt:

Informatie voor zorggebruikers

Voor kleine zorgvragen hoef je niet altijd helemaal naar je arts, specialist of hulpverlener toe. Via beeldbellen heb je eenvoudig en veilig persoonlijk contact met je zorgverlener op afstand. Je hoeft hiervoor niet naar de praktijk of ziekenhuis te komen. In plaats daarvan blijf je veilig thuis.

Vraag aan je zorgprofessional of hij of zij al gebruik maakt van beeldbellen wanneer je wilt beeldbellen. 

Informatie voor zorgprofessionals

Je wilt je patiënten zorg en advies bieden die aansluit bij hun zorgvraag. Soms is een fysiek consult niet nodig, veilig of onhandig. Beeldbellen is dan een goed alternatief. Hierbij heb je toch persoonlijk contact met je patiënt, op afstand. Zo kun je patiënten veilig helpen, en hou je meer tijd over.

Beeldbellen is ook goed toepasbaar bij onder andere fysiotherapie, de ouderenzorg en de verstandelijk gehandicaptenzorg. Bekijk filmpjes van ervaringen met beeldbellen

Direct beeldbellen zonder installatie

Er zijn verschillende leveranciers die beeldbellen in de zorg mogelijk maken. Voorbeelden van oplossingen die direct klaar zijn voor gebruik, zijn bijvoorbeeld MDO Beeldbellen en Zivver Meet. Bij beide hoef je niets te installeren of downloaden. Direct vanaf hun website start je met beeldbellen. Bij bijvoorbeeld GezondheidsmeterPGO+ en CLICKDOC-videoconsult hoef je ook niets te installeren. Wel is het nodig om je eerst te registreren. 

Beeldbellen als onderdeel van een systeem

Het merendeel van de leveranciers bieden beeldbellen aan als onderdeel van een digitaal ondersteuningssysteem of communicatieplatform. Zie hiervoor de pagina over communicatieplatforms in de zorg. Kijk voor een uitgebreid overzicht van applicaties van beeldbellen in de zorg op de Landelijke Huisartsen Vereniging. Hier vind je ook praktische handvatten voor beeldbellen en videoconsulten.

24-uurs dienst voor digitale ondersteuning 

Als zorgprofessional is het niet mogelijk om 24/7 klaar te staan voor je patiënten. Je aandacht gaat ook uit naar andere mensen of bezigheden. DigiContact vult dat gat als 24-uurs dienst die zorg op afstand levert. Mensen met wie het even niet goed gaat of een hulpvraag hebben, kunnen 24 uur per dag beeldbellen met een professionele begeleider. Het is gekoppeld aan het cliëntendossier. 

Ben je huisarts of werk je in een huisartspraktijk? Kijk dan ook naar andere mogelijkheden voor online ondersteuning in de huisartspraktijk.

Een alternatief voor beeldbellen is een e-consult of digitaal consult. Dit maakt ook persoonlijk en direct contact tussen zorgverlener en patiënt/cliënt mogelijk.

Praktische hulp

Wil je een zorginnovatie zoals deze implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina 'Implementatie'.

SmartHealth heeft een overzicht van aanbieders gemaakt. Met kenmerken per aanbieder op een rij als handige keuzehulp. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens heeft een overzicht gemaakt met de privacy-veiligheid van 13 beeldbelapplicaties.

Als je een keuze hebt gemaakt voor een beeldbelprogramma, is de tweede uitdaging om zorgprofessionals en cliënten ermee te leren werken. Daarvoor heeft VitaValley een stappenplan ontworpen.

Op de website van MDO Beeldbellen staan handleidingen voor wanneer je het voor de eerste keer gebruikt.

Deze zorgtechnologie is onderzocht door Vilans & Significant, zie de eindrapportage (april 2021): Tijdbesparende technologieën in de ouderenzorg (pdf)

Voorbeelden van aanbieders

Ervaringen

Dankzij beeldzorg kunnen wij onze tijd anders en efficiënter verdelen. Ook naar de cliënt toe, meer gericht op hun vraag. De zorg kan ingezet worden wanneer de cliënt dat wil. De regie voor de cliënt neemt toe, de zelfredzaamheid neemt toe.
wijkverpleegkundige Christa Vonk, uit onderstaande video
Ik vind het fijn dat er zo elke dag even gebeld wordt. Met name voor de kinderen is dat een hele geruststelling. Het is ook mooi dat ik nu niet meer thuis hoef te blijven voor het zorgmoment.
cliënt over beeldschermzorg
Naar de rapportage "Tijdbesparende technologieën in de ouderenzorg" (pdf)