Overslaan en naar de inhoud gaan

Slaap apps om beter te slapen

Apps om te ontspannen en beter te slapen

Persoon in bed gebruikt slaap app

Beeld: Mo1229 (Flickr)

Er zijn apps die je helpen ontspannen. Zo dragen ze bij aan een betere nachtrust. Er zijn apps die je slaapcyclus analyseren en die meten of je snurkt. Meditatie- en mindfullnessapps brengen je tot rust.

Informatie voor zorggebruikers

Wil je iets veranderen aan je slaappatroon? Bijvoorbeeld omdat je niet goed in slaap komt, of stress je wakker houdt. Deze dingen kunnen je een onrustig gevoel geven. Wat meer stress geeft. Met verschillende apps kunnen je helpen ontspannen. Dit draagt bij aan een betere nachtrust. Zo word je weer uitgerust wakker.

Enkele voorbeelden zijn Sleep Cycle (Engels) en Sleep Time (Engels), die analyseren hoeveel je beweegt in je slaap. Hieruit kunnen de apps afleiden in welke slaapfase je zit. Zo bepalen ze het beste moment om je te wekken. Met Mirro kijk je naar je slaappatroon en hoe je dit kunt verbeteren. Omvana (Engels), Headspace (Engels) en Buddhify (Engels) bieden alle drie geleide meditaties van verschillende lengtes. Zo kun je meer leren over wat meditatie is, maar zelf ook lekker ontspannen. Ook Relax Melodies (Engels) en de Mindfulness app (Engels) kunnen je helpen te ontspannen.

Apps voor snurken en tandenknarsen

Er zijn ook apps die analyseren of je snurkt of tandenknarst. Zoals SnurkLab (Engels) en Do I Grind or Snore (Engels). Ze nemen het geluid op, je kunt het terugluisteren. Als je weet wanneer je wel of niet snurkt/tandenknarst kun je nagaan welke factoren dit mogelijk veroorzaken, bijvoorbeeld alcohol drinken of in een bepaalde positie slapen.

Meer apps kun je vinden door als zoekwoord ‘beter slapen’ in te voeren. In dit overzicht zijn een aantal handige slaapapps op een rijtje gezet. De meeste apps zijn gratis of kosten een paar euro. 

Vergoeding

De betaalde apps worden niet vergoed.

Praktische hulp

Op de website van Buddhify vind je allerlei handleidingen om met de app aan de slag te gaan.

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een slaap app? Ga dan naar onze pagina  ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen. 

Informatie voor zorgprofessionals

Slaapproblemen kunnen het herstel van je patiënt flink in de weg staan. Herstellen kost veel energie, en daarvoor heeft je patiënt een goede nachtrust nodig. Verschillende apps kunnen helpen de nachtrust te verbeteren. Deze kun je patiënten aanraden. Zo kunnen je patiënten zelf beter leren ontspannen en slapen.

Sleep Cycle (Engels) en Sleep Time (Engels) zijn enkele voorbeelden. Deze apps analyseren hoeveel je patiënt ’s nachts beweegt. Je patiënt kan ook Mirro gebruiken. De app helpt hem of haar diens slaappatroon te verbeteren. Voor geleide meditaties zijn er Omvana (Engels), Headspace (Engels) en Buddhify (Engels). Ook de Relax Melodies (Engels) en de Mindfulness app (Engels) kunnen je patiënt helpen ontspannen. SnurkLab (Engels) en Do I Grind or Snore (Engels) analyseren of je patiënt snurkt of tandenknarst.

Praktische hulp

Wil je een slaap app implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’

Voorbeelden van aanbieders

Disclaimer

Claimt een hulpmiddel een medisch doel te hebben? Dan moet het hulpmiddel, apparaat of de software altijd een geldige CE-markering hebben waaruit blijkt dat het veilig is en aan de correcte regelgeving voldoen. De Inspectie Gezondheidszorg houdt hier toezicht op. Van niet alle hulpmiddelen op deze website is bekend of ze een CE-markering hebben.

Privacy-waarschuwing voor gezondheidsapps: bij veel apps en websites moet je naast je persoonsgegevens ook medische data over jezelf vrijgeven. Bij buitenlandse apps en websites valt het verzamelen van data niet onder de Nederlandse wetgeving.