Beeldbellen in de zorg

Digitale zorg op afstand

Beeldbellen met zorgverlener

Een eenvoudige manier van zorg op afstand is beeldbellen met je patiënten. Dan hoeven zij niet naar het ziekenhuis of de praktijk toe, maar hebben jullie contact via een beveiligde beeldverbinding op de smartphone, computer of tablet. Beeldbellen kan wanneer er geen lichamelijk onderzoek nodig is, wel is het altijd een aanvulling op het persoonlijke contact dat je met patiënten hebt. 

Voor wie is beeldbellen in de zorg?

Je kunt beeldbellen met patiënten die alleen een mondeling consult nodig hebben of die fysiek moeilijk naar de praktijk kunnen komen. Bijvoorbeeld door een beperking, ziekte of aandoening. Of omdat thuis begeleiding prettig is zoals soms in de geestelijke gezondheidszorg. 

Hoe werkt beeldbellen in de zorg?

Er zijn veel verschillende leveranciers om beeldbellen in de zorg mogelijk te maken. De meeste bieden het aan als onderdeel van een uitgebreider communicatieplatform. Er zijn ook leveranciers die een direct inzetbare mogelijkheid bieden, zonder dat je een achterliggend systeem nodig hebt. Beide systemen hebben voordelen; bekijk goed wat in jullie situatie het beste past.

Patiënten kunnen bij het maken van een afspraak zelf aangeven of ze een fysiek, telefonisch of videoconsult nodig hebben.  Voor het delen van lab- of testuitslagen kun je ook een chatgesprek voorstellen. De patiënt of cliënt krijgt vervolgens bijvoorbeeld een link waarmee je kunt beeldbellen, of een uitnodiging via een (gratis) app. Dat verschilt per systeem..

Direct inzetbaar beeldbellen in de zorg

Er zijn verschillende toepassingen voor beeldbellen in de zorg die direct inzetbaar zijn. We geven een paar voorbeelden (geen volledige lijst):

De oplossing CLICKDOC-videoconsult is direct klaar voor gebruik. Om gebruik te maken van de videoconsultatie is registratie via e-mail nodig om een gebruikers-ID te ontvangen. Een download of installatie is niet nodig. Op de website van CGM Nederland vind je meer informatie en kun je direct starten.

Ook MDO Beeldbellen van Caresharing is direct klaar voor gebruik en gratis. Een download of installatie is niet nodig. Op hun website kun je direct starten.

GezondheidsmeterPGO+ biedt videoconsult aan als (tijdelijk gratis) abonnement. Dan openen zij een "spreekkamer" bij ZOOM voor je, zonder aan ZOOM door te geven dat die spreekkamer voor jou bedoeld is. Je kunt met een onbeperkt aantal personen gebruik maken van het videoconsult. Momenteel kun je zonder kosten meteen starten, door het formulier op hun website in te vullen. Het abonnement is gratis tot 6 april 2020 en eindigt dan automatisch. Meer informatie op hun website.

Video connect van Vcare is normaliter een onderdeel van het Vcare communicatieplatform, voor volledige integratie met je werkproces. Maar vanwege de crisis kunnen zorgverleners die geen VCare-klanten zijn ook de Video connect oplossing in gebruik nemen. Met Vcare Video connect wordt er, parallel aan het telefoongesprek, een beeldverbinding met de patiënt geactiveerd als de patiënt op een link klikt die hij/zij per sms ontvangt. Alleen de patiënt is in beeld. Er is geen download nodig, het werkt via een veilige webapplicatie. Ben je geïnteresseerd, neem contact op via het contactformulier of telefonisch 088 4 800 900.

Onderdeel van digitaal ondersteuningssysteem

Meestal is beeldbellen een onderdeel van een pakket aan mogelijkheden van een digitaal ondersteuningssysteem of communicatieplatform. Vaak kun je beeldbellen wel apart aanschaffen en installeren. Vraag bij de leverancier wat de mogelijkheden zijn. We geven een aantal voorbeelden van systemen maar dit is geen volledige lijst. Zoek naar een systeem dat bij je organisatie past.

Met Digicontact kan een cliënt 24 uur per dag beeldbellen met een professionele begeleider. Het enige wat de patiënt hoeft te doen is de knop 'maak verbinding' aan te klikken. Het is ook gekoppeld aan het cliëntendossier. Als je aan de slag gaat met DigiContact nemen hun professionals met jouw team en cliënten stap voor stap door wat er nodig is.

Voor Webcamconsult is geen software nodig, ze bieden een online platform voor een video consult. Op afspraak of zonder afspraak (als open of inloopspreekuur). Integratie met HiX is mogelijk. Ze bieden een gratis proefabonnement voor een maand.

Bij Karify is videobellen een onderdeel van een groter communicatieplatform, maar je kunt ook los van het systeem alleen videobellen installeren. Via Karify kun je ook chatten met patiënten. 

Met de Beeld Zorg App van Boomerweb kun je via een beveiligde verbinding zorg op afstand leveren in de thuiszorg, verslavingszorg en geestelijke gezondheidszorg. Lees meer op de site.

Het platform van CareScreen is gericht op patiënten die intramuraal zorg ontvangen en heeft verschillende functionaliteiten, waaronder beeldbellen en chatten met familie en zorgverleners. Daarnaast kun je met het tablet o.a. afspraken inplannen, hulp vragen of informatie zoeken. Meer informatie staat op de website van CareScreen.

FocusCura biedt een scala aan zorggerelateerde ondersteuningsmogelijkheden, waaronder beeldbellen. Lees meer op cContact Beeldzorg.

Viedome biedt een online platform waarop je onder andere kunt beeldbellen. Het platform is ook bedoeld voor het sociale netwerk van de cliënt.

Mobiléa heeft een eenvoudig programma om met elkaar te beeldbellen, chatten en bestanden uit te wisselen. Het kan geïnstalleerd worden op alle smartphones, tablets en computers. Je kunt met tot wel 50 mensen tegelijk beeldbellen, bijvoorbeeld voor groepstherapie. Lees meer op de website van Mobiléa.

Gezond.nl is het platform van de gezondheidscentra Arts en Zorg. Ze hebben een beeldbelmodule die ook door andere zorgorganisaties te gebruiken is. Het platform is veilig te gebruiken, je hoeft er niks voor te downloaden en bruikbaar bij alle huisarts informatiesystemen (HIS/AIS). Lees meer op de website gezond.nl

Welkom is een Nederlands platform voor veilige videobijeenkomsten, chat en videobellen en is tijdens de coronacrisis kosteloos voor de zorg. Het platform voldoet aan de beveiligings- en privacy-eisen voor de zorg en slaat geen gegevens op van bijeenkomsten of deelnemers. Lees meer op de website van Welkom.

WeSeeDo is een veilige beeldbelapplicatie om te gebruiken in de zorg. Naast de gebruikelijke beeldbelfunctionaliteiten kun je met WeSeeDo Direct ook een telefoongesprek omzetten naar een meekijkverbinding. Ook kun je beveiligd chatten en bestanden versturen. Lees meer op de website van WeSeeDo.

Zaurus biedt een ‘digitale spreekkamer’ aan, met verschillende beeldbelfunctionaliteiten. Een zorgverlener kan zorg verlenen via online consulten of een deel van het gesprek overlaten aan een digitale assistent. Lees meer op hun website.

Quli is een communicatieplatform en pgo met meerdere functionaliteiten, waaronder beeldbellen en het versturen van berichten. . Met name in de gehandicaptenzorg, jeugdzorg en ggz. Maar ook voor ouderenzorg en ziekenhuizen. Meer informatie op hun website.

Bekijk hieronder de ervaringen van psycholoog Niels de Jong met beeldbellen in de GGZ. Benieuwd naar de ervaringen van professionals in andere zorgdomeinen? Check onze mini-serie beeldbellen in de zorg op Youtube.

Hulp bij implementatie van beeldbellen in de zorg

Kun je geen wegwijs worden uit alle opties voor beeldbellen? Het NHG heeft een handige keuzetabel gemaakt met verschillende criteria. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens heeft een overzicht gemaakt met de privacy-veiligheid van 13 beeldbelapplicaties.

Als je een keuze hebt gemaakt voor een beeldbelprogramma, is de tweede uitdaging om zorgprofessionals en cliënten ermee te leren werken. Daarvoor heeft VitaValley een stappenplan ontworpen. De 'Fasttrack Beeldschermzorg'  is een informatiepakket om beeldbellen goed en snel bij een organisatie te implementeren. Het stappenplan is gekoppeld aan de Stimuleringsregeling voor E-health Thuis (SET). Meer informatie staat op de website van Vitavalley.

Mogelijkheden & verkrijgbaarheid

Aanbieders

Er zijn vele aanbieders van beveiligde beeldschermverbindingen om te beeldbellen in de zorg. Een aantal voorbeelden:

Zie ook het overzicht dat SmartHealth heeft gemaakt, met kenmerken per aanbieder op een rij.

Gerelateerde oplossingen

Vrouw staat met mobiele telefoon

Contact tussen arts en patiënten via een app

Patiënten ook buiten de praktijk helpen
Communicatie medisch
jonge vrouw zit achter haar laptop met kopje thee

Mijn medisch dossier beheren

Persoonlijke gezondheidsomgeving
Communicatie medisch
Verpleegster zit bij patient thuis

Online zorg en verbinding

Zorgverlener, instelling en patiënt online in contact
Communicatie medisch
iPad met website van Thuisarts.nl en ernaast een kopje koffie

Betrouwbaar online huisarts advies

Online informatie van de huisarts
Educatie & Informatie
Een patiënt praat met een psycholoog via beeldbellen op een laptop

Volg online therapie bij psychische klachten

Psychologische hulp via je pc of telefoon
Behandeling & Verzorging