Beter slapen en eenvoudig ontspannen

Apps voor slaap en ontspanning

Persoon in bed gebruikt mobiel

Kom je niet goed in slaap of houdt stress je wakker? Schrik je elke ochtend abrupt wakker van de wekker? Voel je je overdag onrustig en kun je je niet concentreren? Er zijn talloze apps die je kunnen helpen ontspannen en bijdragen aan een betere nachtrust. Zo bestaan er apps die je slaapcyclus analyseren en je op het juiste moment wekken. Of als je moeilijk in slaap komt, bestaan er apps met allerlei tips en ontspannende muziek. Voorbeelden van apps die je overdag kunnen helpen met ontspannen zijn meditatie- en mindfullnessapps.

Voor wie?

Voor iedereen die beter wil slapen en meer wil ontspannen.

Hoe werkt het?

Enkele voorbeelden zijn Sleep Cycle en Sleep Time, die analyseren hoeveel je beweegt in je slaap. Hieruit kunnen de apps afleiden in welke slaapfase je zit. Zo bepalen ze het beste moment om je te wekken. Een andere app genaamd Lyla Sleep Coach geeft slaaptherapie op basis van onderzoek van de Universiteit Utrecht. In een periode van zes weken leer je slechte slaapgewoontes te doorbreken. Omvana, Headspace en Buddhify bieden alle drie geleide meditaties van verschillende lengtes. Zo kun je meer leren over wat meditatie is, maar zelf ook lekker ontspannen.

Copyright fotografie: Flickr Mo1229

Mogelijkheden & verkrijgbaarheid

Aanbieders

Meer apps kun je vinden door als zoekwoord ‘beter slapen’ in te voeren. De meeste apps zijn gratis of kosten een paar euro.

Vergoeding

De betaalde apps worden niet vergoed.