Overslaan en naar de inhoud gaan

Het gesprek met je arts voorbereiden

Oefenen voor een goed gesprek

Een man zit achter een computer en heeft een koptelefoon op. Hij kijkt naar het scherm en speelt de oefendokter.Een arts laat aan een oudere man informatie zien over de behandeling op een computerscherm. Een mevrouw zit op de bank met haar smartphone in haar hand. Ze bekijkt de Improve Mobile App.

Foto's: Oefendokter, Patiënt+, Improve Mobile app

Welke behandeling voor jou het beste is, beslis je samen met je arts. Het is handig om jezelf goed voor te bereiden. Op die manier voorkom je dat je in het gesprek dingen vergeet te vragen, vertellen of onthouden. Zo krijg je alle informatie – en de juiste behandeling – op tafel. Een online training of keuzehulp kan je helpen dit gesprek voor te bereiden en oefenen.

Voor wie is de oefenhulp?

Voor iedereen die een medische behandeling ondergaat. Onder meer voor ouderen en mensen met een chronische of ernstige ziekte.

Hoe werkt dit?

Er zijn gratis trainingen waarbij je via een app, spel, tekstueel stappenplan of video’s leert alle belangrijke dingen in een gesprek aan te kaarten. Bij de Improve app ontvang je gerichte vragenlijst(en) van je arts. Deze kun je in alle rust thuis op je smartphone of tablet beantwoorden. Bij de training ‘Luistertijd’ bekijk je video’s waarin acteurs een gesprek met de arts voeren. Zo zie je hoe andere mensen dit doen. De fotostrips van ‘Praten met je dokter’ beelden dit ook uit. Deze strips zijn elk een pagina lang en printbaar. In het online spel de oefendokter speel je zelf een gesprek met de dokter na door vragen en antwoorden te kiezen. Met deze mogelijkheden kun je je beter voorbereiden op een gesprek met je zorgverlener.

Bekijk in onderstaande video hoe de oefendokter werkt:

 

Verdiepen in behandelopties

De online keuzehulp van Patiënt+ helpt je te kiezen voor een behandeloptie door de voordelen, nadelen en resultaten van behandelingen te laten zien. Patiënt+ biedt ook de gesprekshulp ‘Behandelgrenzen’, met informatie over de gevolgen van een opname op de intensive care, beademing en reanimatie. 

Spiekbriefjes en goede vragen

Daarnaast zijn er nog andere websites die je kunnen helpen. Zo kun je bij zorgverzekeraars PZP en CZ een spiekbriefje downloaden voor tijdens het gesprek. Er zijn verschillende briefjes die passen bij jouw situatie. Op begineengoedgesprek.nl vind je informatie over wat de dokter van je wil weten en wat voor jou belangrijk is om te vragen. Ook vind je er tips die je helpen niks te vergeten. Op de website 3goedevragen.nl lees je hoe je alle zaken goed op een rijtje krijgt en welke drie vragen je hiervoor moet stellen.

Privacy-waarschuwing voor gezondheidsapps: bij veel apps en websites moet je naast je persoonsgegevens ook medische data over jezelf vrijgeven. Bij buitenlandse apps en websites valt het verzamelen van data niet onder de Nederlandse wetgeving.

Mogelijkheden & verkrijgbaarheid

Aanbieders

De spiekbriefjes download je gratis op de website van PZP en CZBegineengoedgesprek.nl en 3goedevragen.nl zijn gratis te bezoeken.

Voor de professional

Met de Improve appp maak je als zorgprofessional op maat gemaakte vragenlijsten voor je patiënten. Of vertaal je zorgmodules in foto’s of video’s. Zo maak je het makkelijk voor je patiënt, ontvang je meer informatie en kun je betere zorg verlenen. Meer informatie over het gebruik van de app lees je op de website van Open HealthHub.

Bekijk hier de ervaring met de Improve app in het Radboudumc.

Met de gratis e-learning ‘Goed in Gesprek’ van Zorg voor Beter leer je als zorgprofessional onder andere een goed gesprek te voeren en goed feedback te geven en ontvangen.

De inhoud van de gesprekshulp Patiënt+ is gebaseerd op de wensen en behoeften van artsen werkzaam op de afdelingen geriatrie, interne geneeskunde, SEH en Intensive Care. Ga naar de website van Patiënt+ voor meer informatie of vraag een proefpakket aan.

Disclaimer

Claimt een hulpmiddel een medisch doel te hebben? Dan moet het hulpmiddel, apparaat of de software altijd een geldige CE-markering hebben waaruit blijkt dat het veilig is en aan de correcte regelgeving voldoen. De Inspectie Gezondheidszorg houdt hier toezicht op. Van niet alle hulpmiddelen op deze website is bekend of ze een CE-markering hebben.

Gerelateerde oplossingen

Patiënt kijkt op zijn telefoon naar de app Behandelcoach

Ziekenhuis app voor een goed overzicht

App die ziekenhuisbezoek en behandeling ondersteunt
Communicatie medisch
Vrouw staat met mobiele telefoon

E-consult in de zorg

Patiënten ook online helpen
Communicatie medisch
iPad met website van Thuisarts.nl en ernaast een kopje koffie

Betrouwbaar online huisarts advies

Online informatie van de huisarts
Educatie & Informatie
man achter laptop met oncokompas informatie

Online hulp voor kanker patiënten

Adviezen en tips op maat
Educatie & Informatie
vrouw bekijkt bijsluiter filmpje van Kijksluiter

Begrijpelijke bijsluiters en behandelinformatie

Patiënteninformatie simpel uitgelegd
Educatie & Informatie
Vijf zorgprofessionals zien hoe e-learning zorg werkt

E-learning in de zorg

Online lessen en trainingen voor zorgmedewerkers
Educatie & Informatie