Lichttherapie tegen winterdepressies

Weg met de winterblues

Vrouw wordt blij wakker dankzij wake-up light

Als je weinig daglicht krijgt, maakt je lichaam veel 'slaaphormonen' aan (melatonine). Vooral in de winter, als je veel binnen zit, kun je last krijgen van de winterblues. Slaap je veel, maar word je moe wakker? Heb je een verhoogde eetlust? Of voel je je neerslachtig, somber of futloos? Dan kan je last hebben van een herfst- of winterdepressie. Lichttherapie kan helpen, bijvoorbeeld met een daglichtlamp of een wake-up light.

 

Voor wie is lichttherapie?

Voor mensen met winterdepressie, herfstdepressie, slaapproblemen, veranderde eetlust, somberheid of futloosheid die thuis willen proberen of lichttherapie uitkomst biedt.

Hoe werkt lichttherapie?

Een daglichtlamp, of energy light, is een vorm van lichttherapie. Het werkt het beste als het licht op je ogen valt, maar je hoeft niet recht in de lamp te kijken. Als je de lamp op je tafel of bureau plaatst, kun je ondertussen gewoon ontbijten, de krant lezen of op je computer werken. Je kunt de lamp in een hoek plaatsen die je het beste uitkomt, zolang het licht maar je ogen binnenvalt. Het is aan te raden om met een ‘lichtbad’ te beginnen: tussen de 30 minuten en twee uur per dag (dat hangt af van de lichtintensiteit van de lamp die je hebt) gedurende ongeveer vijf dagen.

Met een wake-up light (opstaanlamp) simuleer je een natuurlijke zonsopgang. Daardoor ontwaak je meer geleidelijk. De hoeveelheid cortisol in je lichaam neemt toe en maakt je alerter. Je voelt je dus niet meer slaperig en duf, wat wel kan gebeuren als je wekker afgaat in een donkere slaapkamer. Plaats de wake-up light dichtbij het hoofdeinde van je bed, bijvoorbeeld op je nachtkastje. Zorg dat het licht op je gezicht valt ’s ochtends.

Professionele hulp bij winterdepressie

Hoewel zelf lichttherapie toepassen zeker kan helpen, is het toch ook belangrijk om bij depressies professionele hulp te zoeken. Een gespecialiseerd psycholoog geeft een definitieve diagnose en kan adviezen geven over het wel of niet toepassen van lichttherapie. Ga daarom bij depressieve klachten altijd langs de huisarts om door verwezen te worden naar een specialist. Hulp zoeken bij depressie is geen teken van zwakte maar een moedige stap in de goede richting.

Mogelijkheden & verkrijgbaarheid

Aanbieders

Er zijn meerdere aanbieders van daglichtlampen (ook wel energy lights genoemd). Enkele voorbeelden zijn Philips, Medisana, Beurer en Davita. De prijzen variëren tussen de vijftig en tweehonderdvijftig euro.

Er zijn meerdere aanbieders van wake-up lights. Enkele voorbeelden zijn Philips, Grundig, BK. De prijzen variëren tussen de dertig en honderdzeventig euro.

Vergoeding

Veel verzekeraars bieden een aanvullende zorgverzekering met dekking voor lichttherapie aan. Overleg met je zorgverzekeraar of een energy- of wake-up light wordt vergoed.

Gerelateerde oplossingen

vrouw met lichttherapiebril op

Lichttherapie voor beter slapen en meer energie

Lichttherapie voor depressie
Gezonder leven
Twee mensen aan tafel met de Sparckel lamp gebruik

Energie en concentratie door beter licht

Biodynamisch licht
Gezonder leven