Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer bewegen en beter sporten met een app

Motivatie om gezond bezig te zijn door sport- en fitness apps

Vrouw kijkt op fitbit sporthorloge

Beeld: Zorg van Nu

Hardlopende vrouw met smartphone om arm

Beeld: iStock

 

 

Er zijn verschillende soorten apps die je motiveren om meer of beter te bewegen. Met fitness-apps kun je thuis oefeningen doen. Andere apps houden bij hoeveel je per dag beweegt. Vaak registeren deze apps ook hoe lang je per dag zit of hoeveel calorieën je verbruikt. De apps download je op je smartphone. Vaak kun je de apps ook koppelen aan je smartwatch of sporthorloge.

Informatie voor zorggebruikers

Bij een gezonde leefstijl hoort genoeg bewegen. Maar dat komt er soms niet van. Je leefstijl in een app bijhouden kan je motiveren om meer of beter te bewegen. Dit kan op je smartphone met verschillende apps, voor allerlei sporten en beweegdoelen.

Standaard apps voor basisgegevens

Heb je een iPhone? Dan hoef je voor veel basisgegevens over je beweging en levensstijl geen aparte apps te installeren. De Gezondheid-app van Apple staat standaard op de telefoon. Je geeft zelf aan welke data de app van de telefoon mag gebruiken, zoals van de ingebouwde stappenteller of de meting van je slaapkwaliteit. Daarnaast kun je veel data van andere apps en van smartwatches of sporthorloges delen met deze app, zodat je overzicht hebt. 

Voor Android-telefoons is er geen universele app, maar iedereen kan wel bijvoorbeeld de Samsung Health-app downloaden. Die staat standaard op Samsung-telefoons. Ook hierin kun je allerlei basisgegevens bijhouden. Ook zijn er allerlei Samsung wearables waarmee je de app kunt koppelen.

Apps die je helpen genoeg te bewegen

Stappenteller apps registeren naast inspanning vaak ook hoe lang je per dag zit en hoeveel calorieën je verbruikt. Meestal hoef je alleen de app te downloaden en je telefoon in je (broek)zak te hebben om je beweging bij te houden. Heb je een smartwatch, dan kun je die vaak ook het meetwerk laten doen, en dat later synchroniseren met de app(s). Bij sommige apps moet je ook dagelijks iets invoeren. Bijvoorbeeld wat je hebt gegeten, om zo je caloriebalans bij te houden.

Er zijn ook apparaten die bijhouden hoeveel je op een dag beweegt. Lees hier meer over op onze pagina over stappentellers.

Apps die je helpen beter en vaker te sporten

Sport-apps meten je voortgang en helpen je verantwoord en blessurevrij te sporten. Ze zijn er voor allerlei verschillende sporten, zoals wielrennen, joggen, hardlopen, skaten enzovoort. Smartwatches of sporthorloges kunnen vaak je prestaties in meerdere sporten naar keuze meten en die synchroniseren met apps. Vaak kun je ook hartslagmeters (in een horloge of borstband) aan een sport-app koppelen. Je krijgt dan een nog beter inzicht in je fitheid en calorieverbruik. 

Met veel sport-apps kun je je activiteiten delen met vrienden en in een online community. Zo ben je zelfs als je alleen sport toch een beetje samen en je kunt ook genieten van gezonde competitie. De meeste apps gebruik je door simpelweg een account aan te maken en wat gegevens over jezelf in te voeren. Bij veel wandel-, hardloop- en wielrenapps hoef je de app dan alleen aan te zetten als je start. Alle gegevens worden vanzelf vastgelegd. Je route en afstand worden bijgehouden door gps. Heb je een smartwatch of sporthorloge met gps, dan kun je de telefoon zelfs thuislaten en de gegevens na afloop synchroniseren. Pas bij het gebruik van al deze apps wel op dat je bij het sporten niet te ver gaat en blessures oploopt.

Voorbeelden van apps specifiek voor hardlopen zijn Strava, Runkeeper (Engels) en Hardlopen met Evy.

Wandel apps

Er zijn speciale wandel apps die je positie bepalen met gps. Ook tonen zij met een stip op de kaart waar je bent. Die stip beweegt met je mee als je loopt, zodat je weet welke kant je op gaat. Sommige apps tonen ook 'points of interest' zoals bezienswaardigheden, horecazaken en ov-haltes. Bij de meest gedetailleerde en interactieve apps krijg je opdrachten mee om bijvoorbeeld bepaalde boomsoorten te zoeken of historische gebouwen te herkennen. Ook kun je quizjes doen. 

Voorbeelden van wandel apps zijn Route.nl , Ommetje en Vossenstreken (voor kinderen).

Een andere manier om de omgeving op een leuke manier te ontdekken, is met geocaching. Dit is een speurtocht met GPS, waarbij je op zoek gaat naar een 'schat': vaak een blikje, bakje of koker met daarin kleine cadeautjes. Je haalt er iets uit en stopt er weer iets in, of schrijft je naam in het logboek. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een smartphone met GPS. Meer informatie vind je op de gelijknamige Nederlandstalige website over geocaching.

Fitness apps voor thuis

Ook in je huiskamer kun je meer bewegen met een app. Zo zijn er apps van de fysiotherapeut met goede oefeningen en nog veel meer fitness apps en yoga apps. Sommige bieden schema’s die je afwerkt, andere bieden geluidsfragmenten en video’s waarin spieroefeningen worden uitgelegd. Ze leggen je uit hoe je de oefeningen op de juiste manier uitvoert, zodat je ze verantwoord kunt doen. De apps helpen je discipline en structuur aan te brengen in jouw persoonlijke fitness-schema.

Voorbeelden van fitness apps zijn 7 Minute Training, Sworkit (Engels), Freeletics (Engels) en Seven - 7 minute workout.

Smartwatches en sporthorloges

Veel smartwatches en sporthorloges komen tenslotte met eigen apps, die gegevens over onder meer hartslag, slaapgedrag, calorieverbruik, bloed-zuurstofgehalte en stress kunnen bijhouden. Ook die informatie is meestal te delen met andere sportapps en de standaardapps.

Een voorbeeld is het sporthorloge Fitbit.

Meer apps kun je vinden door als zoekwoord bijvoorbeeld ‘fitness’ of ‘beweging’ of ‘stappenteller’ in te voeren. 

Vergoeding

Betaalde apps worden niet vergoed door de verzekeraar.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een bewegingsapp? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Informatie voor zorgprofessionals

Patiënten die regelmatig en gezond bewegen, hebben meer kans om gezond oud te worden. Ook herstellen zij vaak sneller na een ingreep of verkoudheid. Kortom, beweging houdt je gezond. Er zijn apps die hen hierbij kunnen helpen. Deze kun je patiënten aanbevelen bij een behandeling.

Voorbeelden van apps specifiek voor hardlopen zijn Strava, Runkeeper (Engels) en Hardlopen met Evy. Voorbeelden van wandel apps zijn Route.nl , Ommetje en Vossenstreken (voor kinderen). Voorbeelden van fitness apps zijn 7 Minute Training, Sworkit (Engels), Freeletics (Engels) en Seven - 7 minute workout. Speciale sporthorloges zijn er ook. Een voorbeeld is de Fitbit.

Er zijn ook apparaten die bijhouden hoeveel je patiënt per dag beweegt. Lees hier meer over op onze pagina over stappentellers.