Overslaan en naar de inhoud gaan

Online ondersteuning voor huisartsen

Online een afspraak maken en digitale doktersassistent

Een vrouw chat op haar telefoon met de digitale doktersassistente

Chantal app. Beeld: Zaurus

Huisartsenpraktijken hebben veel administratief werk en krijgen te maken met steeds meer patiënten met complexe zorgvragen. Als patiënten online een afspraak kunnen maken, kunnen de huisarts en doktersassistent hun tijd efficiënter indelen. Met deze online ondersteuning kunnen patiënten ook op digitaal inloopspreekuur komen of met eenvoudige vragen bij een digitale doktersassistent terecht.

Voor wie is de digitale ondersteuning?

Voor de huisarts, praktijkondersteuner (POH) en de doktersassistent die hun praktijk efficiënter willen inrichten. Zo is er meer tijd voor zorg in plaats van administratie.

Hoe werkt deze online ondersteuning voor huisartsen?

Als huisartspraktijk kies je een digitaal platform dat past bij je behoeften en dat van je patiënten. Met zo’n platform kunnen patiënten contact met de praktijk opnemen wanneer het hen uitkomt en zelf online een afspraak maken met de huisarts. Zij kunnen zo sneller worden geholpen en de doktersassistent wordt ontlast. Dat effect kan ook een digitale doktersassistent hebben, want die kan de eenvoudige vragen behandelen aan de hand van Thuisarts.nl, of communiceren over herhaalrecepten en labuitslagen. De echte doktersassistent kan zich daardoor meer richten op moeilijke vragen en zorgtaken.

Online een afspraak inplannen

Er zijn verschillende platforms waarmee patiënten online een afspraak kunnen inplannen, bijvoorbeeld Planl. Je praktijk krijgt daar een eigen pagina voor, bereikbaar via de website van je praktijk. Bij een groepspraktijk kan de patiënt zelf zijn of haar huisarts kiezen. De patiënt ziet welke tijden beschikbaar zijn en kan een afspraak plannen. Komt de tijd voor jou niet uit? Als huisarts kun je geplande afspraken makkelijk wijzigen of afzeggen. Je kunt dat toelichten in een bericht. De patiënt krijgt dat in de bijbehorende app en in een mail.

MijnHuisartsapp en MedGemak werken op een soortgelijke manier voor het inplannen van afspraken. Zij doen dit met behulp van een app. Met deze apps krijgen patiënten bovendien inzicht in hun patiëntendossier (ook in hun medicijnen en labuitslagen). MedGemak is gekoppeld aan het patiëntportaal MijnGezondheid.net. In MijnHuisartsapp kan de huisarts gegevens bijhouden en notities toevoegen. De patiënt kan deze inzien. In de app kan de patiënt ook zelf metingen invoegen, zoals bloeddruk of glucosecurve. Als arts, praktijkondersteuner of assistent blijf je zo makkelijk op de hoogte. Ook herhaalrecepten aanvragen kan in MedGemak.

Voor de e-Healthweek 2020 is er een filmpje gemaakt over de toepassingen die huisartspraktijk Thermion gebruikt. Minister Bruins ging er op bezoek. Bekijk de video:

 

Digitale doktersassistent

Chantal is een voorbeeld van een digitale doktersassistent: zij kan chatten met patiënten. De chatfunctie wordt ingebouwd in de website van je praktijk en opent bij elk bezoek automatisch. De patiënt kan herhaalrecepten indienen, een huisbezoek aanvragen of uitslagen opvragen. Vragen stellen over een klacht is ook mogelijk. De digitale doktersassistent vraagt door met behulp van de informatie van Thuisarts.nl. Er gaat een verslag van het gesprek naar de echte assistent, die via de chat of telefonisch kan reageren. 

Bekijk in de onderstaande video hoe Chantal werkt:

 

Digitaal inloopspreekuur

Er zijn platforms waarbij patiënten digitaal op inloop spreekuur kunnen komen. Voorbeelden zijn Medicure en digitale assistente Laura. Bij Medicure neemt de patiënt plaats in een digitale wachtkamer en ziet hoe druk het daar is. Aan de hand daarvan kunnen ze kiezen voor een tijdstip en een arts om hun vraag aan te stellen, of besluiten dit later te doen. De bijbehorende app kan worden gekoppeld aan moetiknaardedokter.nl en Thuisarts.nl. Laura werkt met een chatvenster op de praktijkwebsite. De patiënt meldt zich hier voor het spreekuur en wacht in de digitale spreekkamer totdat de gewenste huisarts beschikbaar is.

E-consult en meer

Wat ook ondersteuning biedt, is om digitaal of online medisch advies te kunnen geven. Denk aan een e-consult of aan beeldbellen. Kijk ook op de pagina over communicatieplatforms in de zorg.

 

Mogelijkheden & verkrijgbaarheid

Aanbieders

Online een afspraak maken:

Digitale doktersassistent:

Digitaal inloopspreekuur:

Voor de professional

Als huisartsenpraktijk of huisartsengroep moet je nieuwe hard- en software aanschaffen en de huisartsen en assistenten bijscholen. Tegenover die investering staat een lagere werkdruk, vooral voor de assistenten. Zij hoeven minder vaak de telefoon op te nemen. De huisartsenpraktijk wordt bovendien toegankelijker en mensen kunnen in alle rust hun klachten zo goed mogelijk formuleren.

De apps worden al gebruikt door verschillende huisartsenpraktijken, tandartsen en fysiotherapeuten. Ze koppelen met bestaande informatiesystemen.

Gerelateerde oplossingen

Vrouw staat met mobiele telefoon

BeterDichtbij. Beeld: Meinke Bogaerts

E-consult in de zorg

Patiënten ook online helpen
Communicatie medisch
Beeldbellen met zorgverlener

Beeldbellen in de zorg

Laagdrempelig online contact met je patiënt
Communicatie medisch
Zorgverlener bij patiënt thuis en overlegt met een collega via een tablet.

Videobellen met een collega. Beeld: Hollandse Hoogte

Online zorg en verbinding

Communicatieplatform in de zorg
Communicatie medisch
Arts heeft tablet in zijn handen

Kennisbank op zak

Online overzicht voor zorgverleners
Educatie & Informatie
iPad met website van Thuisarts.nl en ernaast een kopje koffie

Thuisarts.nl

Betrouwbaar online huisarts advies

Online informatie van de huisarts
Educatie & Informatie