Overslaan en naar de inhoud gaan

Online ondersteuning voor huisartsen

Online afspraken maken en digitale doktersassistent

Een vrouw chat op haar telefoon met de digitale doktersassistente

Foto: Zaurus

Huisartsenpraktijken hebben veel administratief werk en krijgen te maken met steeds meer patiënten met complexe zorgvragen. Online ondersteuning helpt de huisarts en doktersassistent om hun tijd efficiënt in te delen. Zo kunnen patiënten zelf online een afspraak inplannen, op digitaal inloopspreekuur komen of met eenvoudige vragen bij een digitale doktersassistent terecht.

Voor wie is de digitale ondersteuning?

Voor huisartsen en doktersassistenten die hun praktijk efficiënter willen inrichten. Zo is er meer tijd voor zorg in plaats van administratie.

Hoe werkt deze online ondersteuning voor huisartsen?

Als huisartspraktijk kies je een digitaal platform dat past bij je behoeften en dat van je patiënten. Met zo’n platform kunnen patiënten online contact met de praktijk opnemen wanneer het hen uitkomt en zelf een afspraak maken. Zij kunnen zo sneller worden geholpen en de doktersassistent wordt ontlast. Dat effect kan ook een digitale doktersassistent hebben, want die kan de eenvoudige vragen behandelen aan de hand van Thuisarts.nl of over herhaalrecepten en labuitslagen. De echte doktersassistent kan zich daardoor meer richten op moeilijke vragen en zorgtaken.

Online afspraken maken met de huisarts

Er zijn verschillende platforms waarmee patiënten online een afspraak kunnen inplannen, bijvoorbeeld Planl. Je praktijk krijgt daar een eigen pagina voor, bereikbaar via de website van je praktijk. Bij een groepspraktijk kan de patiënt zelf zijn of haar huisarts kiezen. De patiënt ziet welke tijden beschikbaar zijn en kan een afspraak plannen. Komt de tijd voor jou niet uit? Als huisarts kun je geplande afspraken makkelijk wijzigen of afzeggen. Je kunt dat toelichten in een bericht. De patiënt krijgt dat in de app en in een mail.

MijnHuisartsapp en MedGemak werken op een soortgelijke manier voor het inplannen van afspraken. Zij doen dit met behulp van een app. Met deze apps krijgen patiënten bovendien inzicht in hun patiëntendossier (ook in hun medicijnen en labuitslagen). MedGemak is gekoppeld aan het patiëntportaal MijnGezondheid.net. In MijnHuisartsapp kan de huisarts gegevens bijhouden en notities toevoegen. De patiënt kan deze inzien. In de app kan de patiënt ook zelf metingen invoegen, zoals bloeddruk of glucosecurve. Als arts, praktijkondersteuner of assistent blijf je zo makkelijk op de hoogte. Ook herhaalrecepten aanvragen kan in MedGemak.

Voor de e-Healthweek 2020 is er een filmpje gemaakt over de toepassingen die huisartspraktijk Thermion gebruikt. Minister Bruins ging er op bezoek. Bekijk de video:

 

Digitale doktersassistent

Chantal is een voorbeeld van een digitale doktersassistent: zij kan chatten met patiënten. De chatfunctie wordt ingebouwd in de website van je praktijk en opent bij elk bezoek automatisch. De patiënt kan herhaalrecepten indienen, een huisbezoek aanvragen of uitslagen opvragen. Vragen stellen over een klacht is ook mogelijk. De digitale doktersassistent vraagt door met behulp van de informatie van Thuisarts.nl. Er gaat een verslag van het gesprek naar de echte assistant, die via de chat of telefonisch kan reageren. Je kunt als praktijk zelf kiezen welke taken je gebruikt.

Bekijk in de onderstaande video hoe Chantal werkt:

 

Digitaal inloopspreekuur

Medicure is een platform waarmee je patiënten digitaal op inloopspreekuur laat komen. Ze kunnen via de app plaatsnemen in een digitale wachtkamer en zien hoe druk het daar is. Aan de hand daarvan kunnen ze kiezen voor een tijdstip om hun vraag te stellen, of besluiten dit later te doen. Bij groepspraktijken laat Medicure ook zien wanneer welke arts beschikbaar is. Zo ontlast Medicure de assistent, omdat er minder wordt gebeld en minder vragen aan de balie worden gesteld. De app kan worden gekoppeld aan moetiknaardedokter.nl en Thuisarts.nl

Mogelijkheden & verkrijgbaarheid

Aanbieders

Voor de professional

Als huisartsenpraktijk of huisartsengroep moet je nieuwe hard- en software aanschaffen en de huisartsen en assistenten bijscholen. Tegenover die investering staat een lagere werkdruk, vooral voor de assistenten. Zij hoeven minder vaak de telefoon op te nemen. De huisartsenpraktijk wordt bovendien toegankelijker en mensen kunnen in alle rust hun klachten zo goed mogelijk formuleren.

De apps worden al gebruikt door verschillende huisartsenpraktijken, tandartsen en fysiotherapeuten. Ze koppelen met bestaande informatiesystemen.

Gerelateerde oplossingen

Vrouw staat met mobiele telefoon

Contact tussen arts en patiënten via een app

Patiënten ook buiten de praktijk helpen
Communicatie medisch
Arts heeft tablet in zijn handen

Kennisbank op zak

Online overzicht voor zorgverleners
Educatie & Informatie
iPad met website van Thuisarts.nl en ernaast een kopje koffie

Betrouwbaar online huisarts advies

Online informatie van de huisarts
Educatie & Informatie