Online ondersteuning voor huisartsen

Digitale doktersassistente

Een vrouw chat op haar telefoon met de digitale doktersassistente

Foto: Zaurus

Huisartsenpraktijken krijgen te maken met meer patiënten met complexere zorgvragen. Er is nu online ondersteuning voor huisartsen. Daarmee kun je iedereen de tijd geven die hij of zij nodig heeft en die tijd zo efficiënt mogelijk indelen. Sommige administratieve taken kun je overdragen aan een digitale doktersassistente. Zo kunnen patiënten bijvoorbeeld zelf online een afspraak inplannen, zodat de 'echte' assistente meer aandacht heeft voor zorg.

Voor wie is de digitale doktersassistente?

Voor huisartsen en doktersassistenten die hun praktijk efficiënter willen inrichten. Om zo meer tijd over te houden voor zorg in plaats van administratie.

Hoe werkt deze online ondersteuning voor huisartsen?

Het voordeel van digitale hulp is dat patiënten contact kunnen opnemen met de praktijk wanneer het hen uitkomt. Zo kunnen zij sneller geholpen worden. Daarnaast worden doktersassistenten ontlast doordat zij bijvoorbeeld minder vaak de telefoon hoeven op te nemen. Eenvoudige vragen, zoals het indienen van herhaalrecepten en inzien van lab uitslagen komen bij de digitale hulp binnen. Zo kunnen zij zich meer richten op complexere vragen en zorg.

We lichten twee voorbeelden van online ondersteuning uit: de digitale doktersassistente en online afspraak met de huisarts maken.

Digitale doktersassistente

Chantal is een voorbeeld van een digitale doktersassistente. Zo kan een patiënt online via de chatfunctie van Chantal herhaalrecepten indienen, een huisbezoek aanvragen of uitslagen van onderzoeken opvragen. Ook kan een patiënt via de chatfunctie vragen stellen over zijn of haar medische klacht. Chantal kan hierop doorvragen en aan de hand van de informatie van de patiënt inventariseren of er een afspraak gemaakt moet worden. Als dat nodig is, stuurt Chantal een verslag van het gesprek door naar de praktijk. De ‘echte’ assistent kan daarna via deze chat of telefonisch reageren om een afspraak te maken. Deze chatfunctie wordt geïntegreerd in de website van je praktijk en opent automatisch wanneer je een bezoek brengt aan de website. Je kunt als praktijk zelf kiezen welke van de bovenstaande taken je gebruikt.

Bekijk in de onderstaande video hoe Chantal werkt:

 

Online afspraak met de huisarts maken

Planl is een voorbeeld van een platform waarbij patiënten zelf online een afspraak in kunnen plannen. Je praktijk krijgt een eigen pagina waar patiënten naartoe kunnen om een afspraak te maken. Deze pagina kun je op de website van je praktijk laten terugkeren via een button. Bij een praktijk met meerdere huisartsen kan een patiënt een afspraak maken met een huisarts van zijn of haar keuze. De patiënt kan zien op welke tijden je beschikbaar bent en een tijd inplannen. Komt het voor jou niet uit? Gemaakte afspraken kun je als huisarts makkelijk wijzigen of afkeuren. Daarbij kun je een toelichting geven, die de patiënt via de app en e-mail ontvangt.

Ook met MijnHuisartsapp kan de patiënt een doktersafspraak inplannen en herhaalrecepten aanvragen. Met deze app krijgen patiënten ook inzicht in hun eigen patiëntendossier. Als huisarts kun je gegevens aanvullen, bijwerken en notities toevoegen. De patiënt kan dit allemaal inzien. Handig voor de patiënt, die zich met deze informatie bijvoorbeeld beter kan voorbereiden op een consult. Met de app kan de patiënt ook zelf metingen toevoegen, zoals de bloeddruk en een glucose dagcurve. Als huisarts of praktijkondersteuner blijf je zo ook op de hoogte van de gezondheid van je patiënten.

BeterDichtbij is een voorbeeld van net een ander type app. Als huisarts nodig je jouw patiënten persoonlijk uit om de app te gebruiken. Deze app biedt ook de mogelijkheid om foto’s en onderzoeksresultaten uit te wisselen, en je kunt er ook vragen van patiënten mee beantwoorden. Maar de patient vindt er ook alle informatie van Thuisarts.nl. Lees meer.

Voor de e-Healthweek 2020 is er een filmpje gemaakt over de toepassingen die huisartspraktijk Thermion gebruikt, waaronder de Chantal app en de MijnHuisarts app. Minister Bruins ging er op bezoek. Bekijk de video op Youtube.

 

Mogelijkheden & verkrijgbaarheid

Aanbieders

Voor de professional

Als huisartsenpraktijk of huisartsengroep moet je nieuwe hard- en software aanschaffen en de huisartsen en assistenten bijscholen. Tegenover die investering staat een lagere werkdruk, vooral voor de assistenten. Zij hoeven minder vaak de telefoon op te nemen. De huisartsenpraktijk wordt bovendien toegankelijker en mensen kunnen in alle rust hun klachten zo goed mogelijk formuleren.

De apps worden al gebruikt door verschillende huisartsenpraktijken, tandartsen en fysiotherapeuten. Ze koppelen met bestaande informatiesystemen.

Gerelateerde oplossingen

Vrouw staat met mobiele telefoon

Contact tussen arts en patiënten via een app

Patiënten ook buiten de praktijk helpen
Communicatie medisch
Arts heeft tablet in zijn handen

Kennisbank op zak

Online overzicht voor zorgverleners
Educatie & Informatie
iPad met website van Thuisarts.nl en ernaast een kopje koffie

Betrouwbaar online huisarts advies

Online informatie van de huisarts
Educatie & Informatie