Overslaan en naar de inhoud gaan

Online zorg en verbinding

Communicatieplatform in de zorg

Zorgverlener bij patiënt thuis en overlegt met een collega via een tablet.

Videobellen met een collega. Beeld: Hollandse Hoogte

Om goede zorg te verlenen, wil je goed in contact staan: met je patiënt of cliënt, collega-zorgverleners en andere professionals. Beeldbellen of een e-consult zijn soms een goed en snel alternatief voor een fysiek bezoek. Maar je wilt ook veilig informatie en medische gegevens kunnen uitwisselen met elkaar. Een communicatieplatform in de zorg kan dat allemaal.

Voor wie is een communicatieplatform?

Voor zorgprofessionals die hun zorginstelling gerichter en efficiënter willen inrichten en de communicatie en verbinding met en rondom patiënten willen verbeteren.

Hoe werkt een communicatieplatform?

Een communicatieplatform – ook wel ondersteuningssysteem genoemd – maakt de communicatie tussen zorgverleners en patiënten makkelijker, laagdrempeliger en efficiënter. Ook kunnen ze de communicatie tussen de professionals rondom een patiënt/cliënt vergemakkelijken. Deze platforms zijn beveiligde online omgevingen, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de zorg. Vaak hebben ze verschillende functionaliteiten. Zoek uit welk systeem het beste bij jouw organisatie en wensen past.  

Functionaliteiten

Bij veel communicatieplatforms in de zorg kun je: beeldbellen, een e-consult of digitaal consult aanbieden, chatten, afspraken inplannen, foto’s (soms ook video’s) en bestanden uitwisselen. Daarnaast hebben sommige platforms een digitale wacht- of spreekkamer, een digitale doktersassistente of de mogelijkheid om groepssessies te organiseren. Handig voor een groepsbehandeling. Bij sommige platforms kun je het sociale netwerk van je patiënt of cliënt betrekken. Ook zijn er platforms specifiek voor bepaalde doelgroepen, zoals voor kinderen die intensieve begeleiding nodig hebben. Hierbij zijn de functionaliteiten meer gericht op het uitwisselen van informatie met andere zorgverleners. 

Wil je alleen beeldbellen zonder andere functionaliteiten? Dan hebben we op de pagina ‘Beeldbellen in de zorg’ suggesties gezet voor direct inzetbare mogelijkheden. 
Wil je vooral e-consults aanbieden? Kijk dan op de pagina ‘E-consult in de zorg’.

Koppelingen

Kijk ook met welke bestaande systemen het communicatieplatform gekoppeld kan worden. Zo zijn er die bijvoorbeeld met het huisartsinformatiesysteem (HIS/AIS), het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) of verschillende Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO) gekoppeld kunnen worden. Sommige platformen koppelen aan andere vormen van digitale zorg, zoals apps (bijv. de Wond Zorg App), personenalarmering, medicatiebegeleiding of online behandelingen. Ook hierbij is het dus belangrijk om te kijken aan welke eisen je wilt dat het systeem voldoet. 

Overkoepelend platform

Er is ook een overkoepelend platform dat alle partijen in het sociale domein met elkaar verbindt, niet alleen de zorg: OZO verbindzorg. Dit systeem is met name handig voor mensen met multiproblematiek. Dit omdat zorgverleners, patiënten, hun sociale netwerk, de gemeente, onderwijs en (jeugd)zorg in het platform bij elkaar komen.

Bekijk dit filmpje over hoe OZOverbindzorg werkt:

Hulp bij het maken van een keuze 

Weet je niet voor welk communicatieplatform en ondersteuningssysteem je moet kiezen? Zorgvoorbeter.nl heeft een overzicht van communicatieplatforms specifiek voor de ouderenzorg, thuiszorg, ggz, gehandicaptensector en de eerstelijnszorg. Daarnaast vind je op hulpmiddelenwijzer.nl nog meer voorbeelden, voor onder andere de gehandicaptensector en de ouderenzorg.

Voor huisartspraktijken verwijzen we graag ook naar de pagina ‘Online ondersteuning voor huisartsen

Mogelijkheden &  verkrijgbaarheid

Aanbieders

Er zijn vele aanbieders van communicatieplatforms en ondersteuningssystemen. We noemen hier een aantal voorbeelden van communicatieplatforms, maar dit is geen volledige lijst:

O.a. met e-consult

O.a. met sociale netwerk van patiënten

O.a. rondom een patiënt met andere zorgverleners

O.a. koppeling met behandelprogramma’s

O.a. verbinding met het sociale domein 

O.a. verbinding met (speciaal) onderwijs en zorg

Disclaimer

Claimt een hulpmiddel een medisch doel te hebben? Dan moet het hulpmiddel, apparaat of de software altijd een geldige CE-markering hebben waaruit blijkt dat het veilig is en aan de correcte regelgeving voldoen. De Inspectie Gezondheidszorg houdt hier toezicht op. Van niet alle hulpmiddelen op deze website is bekend of ze een CE-markering hebben.
 

Gerelateerde oplossingen

Foto van oudere man op Familienet app smartphone

Familienet

Sociaal platform voor het verpleeghuis

Activiteiten delen en afspraken maken
Mantelzorg
Beeldbellen met zorgverlener

Beeldbellen in de zorg

Laagdrempelig online contact met je patiënt
Communicatie medisch
jonge vrouw zit achter haar laptop met kopje thee

Online je medisch dossier inzien

Persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)
Communicatie medisch
Een vrouw chat op haar telefoon met de digitale doktersassistente

Chantal app. Beeld: Zaurus

Online ondersteuning voor huisartsen

Online een afspraak maken en digitale doktersassistent
Communicatie medisch
Een patiënt praat met een psycholoog via beeldbellen op een laptop

DiSofa

Volg online therapie bij psychische klachten

Psychologische hulp via je pc of telefoon
Behandeling & Verzorging
Een oudere vrouw en verpleegster kijken samen op een tablet

Zorgapp. Beeld: CareConnections

Appen met je medische team en specialisten

Veilig appen over medische gegevens
Communicatie medisch