Overslaan en naar de inhoud gaan

Openbaar vervoer voor ouderen en gehandicapten

Digitale coach om zelf met het OV te reizen

Vrouw wacht bij de bushalte met GoOV appVrouw met smartphone klikt op GoOV app

Foto's: Lars Nieuwenhoff

Als je een verstandelijke of cognitieve beperking hebt en je wilt ergens heen, dan ben je vaak afhankelijk van een taxibusje. Even spontaan naar vrienden toe is dan heel lastig. Of naar oma en opa. Gelukkig zijn er hulpmiddelen die je stap voor stap kunnen ondersteunen in het openbaar vervoer. Van deur tot deur. Zo kun je zelf veilig en zelfstandig reizen wanneer je maar wilt.

Voor wie is OV hulp?

Mensen met een verstandelijke beperking, cognitieve aandoening zoals autisme, en alle andere mensen die moeite hebben met zelfstandig reizen.

Hoe werkt  OV hulp?

Er zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar, waaronder de GoOV-dienst en de OV coach.

De OV coach is speciaal ontwikkeld voor mensen met autisme die moeite hebben om zelfstandig met het openbaar vervoer te reizen. De coach is bereikbaar om vragen onderweg te beantwoorden en de gebruiker bij de reis te ondersteunen waar nodig.

De GoOV-dienst bestaat uit meerdere onderdelen. Samen bepaal je welke onderdelen van de OV hulp je gaat gebruiken:

  • Een app. Die geeft je reisinformatie, houdt je planning bij en geeft je instructies. Je hoeft geen tekst in te voeren! Je hoeft alleen maar te klikken.
  • Een telefonische hulplijn. Je kan ze tijdens je reis bellen bij problemen of vragen. Zij kunnen (met gps) ook zien waar je bent en je zo verder op weg helpen.
  • Een technische helpdesk. De reiziger, begeleider en trainer kunnen bij hen terecht voor technische ondersteuning bij bijvoorbeeld het instellen van de app of het portaal.
  • Een portaal op het web. Vooral voor een begeleider of ouder. In het portaal kun je de voorkeuren en juiste instellingen invoeren voor de reiziger. Ook kun je de reiziger volgen tijdens zijn/haar reis.
  • Een mee-kijk app. Als ouder of begeleider kun je met deze app de reiziger volgen met je eigen telefoon.
  • Thuisbreng-garantie. Als je hier een abonnement op neemt, dan wordt gezorgd dat je altijd sowieso thuiskomt. Ook als er iets in OV mis gaat. Dan brengt een taxi je thuis.

Een training van te voren is noodzakelijk. Eerst wordt gekeken wat de toekomstige reiziger nodig heeft. Dan krijgt de reiziger een starttraining. Daarna wordt onder begeleiding van een ouder, begeleider of vrijwilliger, ervaring opgedaan. En dan pas wordt samen bepaald wanneer de eerste zelfstandige reis plaatsvindt. Na 8 tot 12 weken kom je weer bij elkaar om te kijken wat goed gaat en wat nog niet. En welke stappen nodig zijn zodat je wel of beter zelfstandig kunt reizen.

Mogelijkheden & verkrijgbaarheid 

Aanbieder

Meer informatie over de mogelijkheden van GoOV vind je op hun website.

Vergoeding

GoOV wordt niet vergoed.

Voor de professional

Als er een zorgprofessional verantwoordelijk is voor de reiziger, dan moet hijof zij de eerste paar keer meereizen om GoOV te oefenen met de reiziger. Daarnaast beheert deze professional het portaal van de reiziger. Alle andere ondersteuning wordt geboden door GoOV.