Overslaan en naar de inhoud gaan

Digitale ondersteuning bij COVID-19 (Coronavirus)

Welke mogelijkheden zijn beschikbaar voor digitale zorg en ondersteuning op afstand? Er zijn veel slimme zorgoplossingen die in deze tijd extra handig zijn. En er staan op dit moment organisaties en leveranciers klaar om extra hulp te bieden in de COVID-19 (Corona virus) crisis, om deze zorg op afstand te vergemakkelijken.

covid-19 door Pete Linforth van Pixabay

In de rechterkolom bij deze pagina (desktop) of hieronder (mobiele versie) staan gerelateerde zorgoplossingen. In verband met COVID-19 (Coronavirus) zijn hier voorbeelden van zorgoplossingen verzameld die zich richten op communicatie en informatie-uitwisseling. Dit kan gaan om communicatie of informatie-uitwisseling tussen zorgverleners onderling, tussen zorgverleners en inwoners, en tussen inwoners onderling. Er staan ook een aantal zorgoplossingen tussen die gerelateerd zijn aan de adviezen van het RIVM. Alle informatie voor (huis)artsen over o.a. behandeling, diagnostiek en beschermingsmiddelen staat gebundeld op coronaportaal.nl

Maar er zijn op dit moment uiteraard veel meer e-healthtoepassingen handig of nuttig. Vind deze mogelijkheden in onze zorgoplossingen. Tip: gebruik daarbij bijvoorbeeld filters zoals 'mantelzorg' of 'zelfzorg' of 'sociaal contact' of 'communicatie medisch'.

Extra financiële mogelijkheden

De Nederlandse zorgautoriteit (NZa) krijgt veel vragen over de financiële gevolgen van het coronavirus voor zorgaanbieders. Zorgverleners en instellingen vragen zich af hoe ze zorg op afstand het beste kunnen declareren. Daarom zetten zij op hun website de meest gebruikte declaratietitels voor zorg op afstand per zorgsector op een rij.

De NZa verruimt de regels en neemt alle belemmerende voorwaarden weg voor zorg op afstand. Dit betekent dat zorg op afstand ook in rekening kan worden gebracht zonder dat hiervoor een speciale prestatie is vastgesteld of als niet precies is voldaan aan de voorwaarden. Zorgaanbieders kunnen ook dan een reguliere zitting/consult/behandeling declareren. Ook het eerste consult met patiënt kan digitaal worden gedaan.
Meer informatie: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2020/03/17/nza-brengt-extra-verruiming-aan-voor-zorg-op-afstand

De staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft besloten om versneld (per 16 maart 2020) de BMKB tijdelijk te verruimen, zodat bedrijven met een gezond toekomstperspectief gefinancierd kunnen blijven.
Meer inforatie: https://www.rvo.nl/actueel/nieuws/coronavirus-verruimde-bmkb-regeling-voor-ondernemers-versneld-open

Digitaal vaardig of nog niet zo?

Digitale vaardigheden: Ouderen
Voor ouderen die niet digitaal vaardig zijn, worden bestaande trainingen breder beschikbaar gesteld. Het Ouderenfonds heeft het programma Welkom Online: https://www.ouderenfonds.nl/activiteiten/welkom-online
De bibliotheken maken samen met het SeniorWeb hun aanbod en vrijwilligers (zoals oefenen.nl, klik &tik, digisterker) beschikbaarder en toegankelijker.

Beeldbellen met dementie
Ook mensen met dementie kunnen aangeleerd worden om te beeldbellen. Kijk voor meer informatie op https://www.opnieuwgeleerdoudgedaan.nl/ Op die pagina staat ook een pdf instructie 'leren beeldbellen tijdens Corona-crisis'

Digitale vaardigheden: Zorgmedewerkers
Iedereen werkt nu zo veel mogelijk digitaal, ook de medewerkers in de zorg. Kan je hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Kijk dan op www.digivaardigindezorg.nl voor algemene oefeningen en uitleg en kijk op de speciale pagina over beeldbellen in de zorg.

Directe hulp bij implementatie- en opschalingsvraagstukken
Zorg voor Innoveren heeft een loket waar u direct hulp kunt vragen bij uw implementatievragen. Daarnaast is een subsidie beschikbaar voor zorginnovatoren die hulp kunnen gebruiken van een coach bij het opschalen of implementeren van zorginnovatie.
Meer informatie: https://www.zonmw.nl/nl/subsidies/openstaande-subsidieoproepen/detail/item/implementatie-en-opschalingscoaching-ronde-1/

Landelijke hulplijnen

Vanuit 'een tegen eenzaamheid' zijn initiatieven gebundeld die mensen helpen met sociaal contact en praktische hulp, door met vrijwilligers te mailen en chatten. De hulplijnen hebben extra vrijwilligers ingezet: De Luisterlijn, het Corona Quarantaine Contact van KRO NCRV, Rode Kruis, de ANBO, de Mantelzorglijn, de Kindertelefoon. Meer informatie: www.eentegeneenzaamheid.nl/houdcontact 

Informatie voor specifieke doelgroepen

 

Actuele informatie

Campagne afbeelding van Alleen samen krijgen we corona onder controle

Bekijk het Dashboard Corona van de Rijksoverheid met dagelijkse statistieken over het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en de situatie in verpleeghuizen. Daarnaast vind je de meest recente informatie over COVID-19 op Rijksoverheid.nl

Gerelateerde oplossingen

Lachende jongen met saturatiemeter op zijn wijsvinger

Saturatie, longkracht en ademfrequentie meten

Zelf de gezondheid van je longen checken
Monitoring & Controle
Beeldbellen met zorgverlener

Beeldbellen in de zorg

Digitale zorg op afstand
Communicatie medisch
Vrouw staat met mobiele telefoon

Contact tussen arts en patiënten via een app

Patiënten ook buiten de praktijk helpen
Communicatie medisch

Gerelateerde blogs

thuis beeldbellen met de praktijk

Digitaal contact: hoe doe je dat?

Er zijn nu veel zorgverleners die digitaal contact met hun patiënt of collega willen, zoals met een e-consult of beeldbelverbinding. En er zijn...

Lees meer
Tekening van digitaal samenspelen om contact te houden met ouderen

Contact houden met ouderen en kwetsbaren in tijden van corona

Contact houden met ouderen en kwetsbare mensen is nu heel belangrijk. Want door het coronavirus blijven juist deze mensen nu zoveel mogelijk thuis...

Lees meer