Huisarts, waarmee kan ik u helpen?

In de huisartspraktijk is te merken dat de zorg verandert. Patiënten willen meer inzicht in hun behandeling. Digitale dossiers vervangen de papieren. De tweedelijnszorg verplaatst zich naar de eerstelijnszorg. Er is meer druk op de huisarts. Alles op dezelfde manier blijven doen is niet houdbaar. Maar er zijn slimme zorgoplossingen die kunnen helpen in de nieuwe huisartspraktijk.

vrouw videobelt met patient

Zorg geven op de juiste plek

Het is belangrijk dat mensen de juiste zorg krijgen op de juiste plek, op het juiste moment. Om dit voor elkaar te krijgen is een beweging gestart van, voor en door het zorgveld. Het ministerie van VWS ondersteunt dit. Het uitgangspunt: wat is de beste oplossing voor de patiënt? Soms is dat hoog specialistische zorg, vaker zal dat de huisarts of de fysiotherapeut zijn, of andere hulp. Soms is het antwoord niet medisch en is het meer een kwestie van een gezondere leefstijl stimuleren.

Als huisarts speel je een belangrijke rol bij deze afweging. Om je te ondersteunen is er een hoofdlijnakkoord afgesloten, zodat er ook budget is om de veranderingen door te voeren. Zo kun je onder meer de ICT van je huisartspraktijk versterken en meer e-health (digitale zorgoplossingen) inzetten. Zorg van Nu geeft voorbeelden van zulke zorgoplossingen.

Praktijk anders inrichten

Door meer techniek en digitale middelen te gebruiken, blijft er meer tijd en ruimte over voor werkelijke zorg. Het scheelt al heel wat als patiënten online een herhaalrecept kunnen bestellen en online een afspraak kunnen maken. Vraag jezelf ook eens af of de patiënt in alle gevallen helemaal naar de praktijk moet komen. Voor sommige patiënten en sommige situaties is beeldbellen een veel betere oplossing. Dat heeft voordelen voor patiënt én huisarts. Net als de mogelijkheid om voor heel korte vragen te mogen appen.

Online als ondersteuning

Er is ook veel goede, betrouwbare online hulp voor patiënten die je werk als zorgverlener kan verlichten. Thuisarts.nl geeft online advies voor allerlei klachten en verwijst ook door naar andere handige sites. Er zijn ook websites en apps die zich richten op een bepaalde doelgroep. Zoals online advies over kanker, online begeleiding bij logopedie, bij fysiotherapie, of een app voor kinderen met hooikoorts. Er zijn ook veel apps die mensen kunnen helpen bij hun behandeling.

Door inzet van zulke zorgoplossingen kun je patiënten helpen om thuis trouw te zijn aan hun behandeling en om hun welzijn en gezondheid te verbeteren. Zo biedt je steun ook buiten kantoortijden of consultmomenten om.

Communicatie met andere professionals

Er zijn ook online mogelijkheden die zich juist richten op de professionals, bijvoorbeeld om de communicatie tussen zorgverleners te verbeteren. Zo zijn er platforms waarop de verschillende zorgverleners van een patiënt samen afspraken kunnen maken en informatie kunnen delen. Er zijn ook apps die dit bieden. Denk bijvoorbeeld aan een app die je kunt gebruiken bij het behandelen van een complexe wond. Hiermee kunnen wondspecialisten, wijkverpleging, huisartsen en medisch specialisten samen de wond op afstand monitoren.

Zoek naar wat het beste aansluit bij jouw huisartspraktijk. Bespreek ook eens met je patiënten en/of je praktijkondersteuner welke slimme zorgoplossingen hen zouden helpen.

Deze video laat zien hoe één huisartspraktijk het heeft aangepakt: 

 

 

Gerelateerde blogs

Huisarts Jasper Schellingerhout

Succesvol implementeren met inbreng van patiënten en medewerkers

Een slimme zorgoplossing is pas succesvol als ze wordt gebruikt. Patiënten van huisartsenpraktijk De Keen in Etten-Leur konden al in 2016 online...

Lees meer
thuis beeldbellen met de praktijk

Digitaal contact: hoe doe je dat?

Er zijn nu veel zorgverleners die digitaal contact met hun patiënt of collega willen, zoals met een e-consult of beeldbelverbinding. En er zijn...

Lees meer

Gerelateerde oplossingen

Een man zit achter een computer en heeft een koptelefoon op. Hij kijkt naar het scherm en speelt de oefendokter.

Het gesprek met je arts voorbereiden

Online oefenen voor een goed gesprek
Communicatie medisch
Lachende jongen met saturatiemeter op zijn wijsvinger

Saturatie en ademfrequentie meten bij corona

Zelf je zuurstofpercentage checken
Monitoring & Controle
Beeldbellen met zorgverlener

Beeldbellen in de zorg

Digitale zorg op afstand
Communicatie medisch