Huisarts, waarmee kan ik u helpen?

In de huisartspraktijk is te merken dat de zorg verandert. Patiënten willen meer inzicht in hun behandeling. Digitale dossiers vervangen de papieren. De tweedelijnszorg verplaatst zich naar de eerstelijnszorg. Er is meer druk op de huisarts. Alles op dezelfde manier blijven doen is niet houdbaar. Maar er zijn slimme zorgoplossingen die kunnen helpen in de nieuwe huisartspraktijk.

Zorg geven op de juiste plek

Het is belangrijk dat mensen de juiste zorg krijgen op de juiste plek, op het juiste moment. Om dit voor elkaar te krijgen is een beweging gestart van, voor en door het zorgveld. Het ministerie van VWS ondersteunt dit. Het uitgangspunt: wat is de beste oplossing voor de patiënt? Soms is dat hoog specialistische zorg, vaker zal dat de huisarts of de fysiotherapeut zijn, of andere hulp. Soms is het antwoord niet medisch en is het meer een kwestie van een gezondere leefstijl stimuleren.

Als huisarts speel je een belangrijke rol bij deze afweging. Om je te ondersteunen is er een hoofdlijnakkoord afgesloten, zodat er ook budget is om de veranderingen door te voeren. Zo kun je onder meer de ICT van je huisartspraktijk versterken en meer e-health (digitale zorgoplossingen) inzetten. Zorg van Nu geeft voorbeelden van zulke zorgoplossingen.

Praktijk anders inrichten

Door meer techniek en digitale middelen te gebruiken, blijft er meer tijd en ruimte over voor werkelijke zorg. Het scheelt al heel wat als patiënten online een herhaalrecept kunnen bestellen en online een afspraak kunnen maken. Vraag jezelf ook eens af of de patiënt in alle gevallen helemaal naar de praktijk moet komen. Voor sommige patiënten en sommige situaties is beeldbellen een veel betere oplossing. Dat heeft voordelen voor patiënt én huisarts. Net als de mogelijkheid om voor heel korte vragen te mogen appen.

Online als ondersteuning

Er is ook veel goede, betrouwbare online hulp voor patiënten die je werk als zorgverlener kan verlichten. Thuisarts.nl geeft online advies voor allerlei klachten en verwijst ook door naar andere handige sites. Er zijn ook websites en apps die zich richten op een bepaalde doelgroep. Zoals online advies over kanker, online begeleiding bij logopedie, bij fysiotherapie, of een app voor kinderen met hooikoorts. Er zijn ook veel apps die mensen kunnen helpen bij hun behandeling.

Door inzet van zulke zorgoplossingen kun je patiënten helpen om thuis trouw te zijn aan hun behandeling en om hun welzijn en gezondheid te verbeteren. Zo biedt je steun ook buiten kantoortijden of consultmomenten om.

Communicatie met andere professionals

Er zijn ook online mogelijkheden die zich juist richten op de professionals, bijvoorbeeld om de communicatie tussen zorgverleners te verbeteren. Zo zijn er platforms waarop de verschillende zorgverleners van een patiënt samen afspraken kunnen maken en informatie kunnen delen. Er zijn ook apps die dit bieden. Denk bijvoorbeeld aan een app die je kunt gebruiken bij het behandelen van een complexe wond. Hiermee kunnen wondspecialisten, wijkverpleging, huisartsen en medisch specialisten samen de wond op afstand monitoren.

Zoek naar wat het beste aansluit bij jouw huisartspraktijk. Bespreek ook eens met je patiënten en/of je praktijkondersteuner welke slimme zorgoplossingen hen zouden helpen.

Deze video laat zien hoe één huisartspraktijk het heeft aangepakt: 

 

 

Gerelateerde blogs

Huisartspraktijk opnieuw uitgevonden

Hoe zou je een huisartsenpraktijk inrichten als je helemaal opnieuw zou beginnen? Als je vergeet wat gebruikelijk is en met een leeg blad begint? Dat is de uitdaging waar dokter Vladan Ilić ‘alias Westerdokters’ zich een paar jaar geleden voor gesteld heeft. Alle reden voor Caspar Lombaers en Erik Gerritsen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om eens bij de Westerdokters op bezoek te gaan. Caspar schreef zijn bevindingen in deze blog. Hoe hebben de Westerdokters hun praktijk gemoderniseerd?

Appen met de arts

Met een medische vraag je arts een appje sturen. Sinds ruim een jaar kan het bij steeds meer ziekenhuizen en huisartsen in Nederland met de BeterDichtbij-app. Mede-oprichter Sander Bijl is tevreden over de voortgang. ‘Zowel voor patiënten als zorgverleners blijkt BeterDichtbij een grote behoefte te vervullen.’

Gerelateerde oplossingen

schermafbeelding online hulpmiddel tablet, mobiel en laptop

Online ondersteuning voor mensen met kanker

Adviezen op maat
Educatie & Informatie
Vrouw staat met mobiele telefoon

Direct in contact met je zorgverlener

App voor communicatie tussen zorgverleners en patiënt
Communicatie medisch
meisje achter laptop volgt logopedie programma

Logopedie vanuit je eigen woonkamer

Online logopedie
Behandeling & Verzorging
Verpleegster zit bij patient thuis

Verbinding tussen patiënt en professionals

Online platform brengt verschillende zorgorganisaties samen
Communicatie medisch
Microscoop

Malaria tijdig ontdekken met een app 

Momala
Monitoring & Controle