Techniek in de thuiszorg

Als wijkverpleegkundige of thuiszorgmedewerker kom je graag bij de mensen thuis. Je helpt, ondersteunt, verzorgt, maakt een praatje. Maar de werkdruk is vaak hoog. Je komt wel eens handen te kort. En tijd. Er zijn slimme zorgoplossingen die je werk makkelijker kunnen maken. En het leven van je cliënt een beetje aangenamer kunnen maken.

Met het programma ‘De juiste zorg op de juiste plek’ wil het ministerie van VWS dat iedereen die zorg nodig heeft, dat krijgt waar dit het beste kan plaatsvinden. Wat houdt dat in? Als je bijvoorbeeld thuis kunt blijven, dat je daar goede ondersteuning en zorg kunt ontvangen. De thuiszorg speelt daarin een heel grote rol. Het ministerie heeft ook het actieprogramma Werken in de Zorg gestart, om het tekort op de arbeidsmarkt aan te pakken. Ook in de thuiszorg. Wat belangrijk is, naast meer goede mensen, is ‘anders werken’. Bijvoorbeeld door het inzetten van slimme technologie en handige hulpmiddelen. Daar helpt Zorg van Nu mee.

Zelf doen en de thuiszorg

Veel dingen die de thuiszorg doet, zou een cliënt liever zelf doen als dat mogelijk was. Als door technologie of een hulpmiddel iemand iets (weer) zelf kan doen, dan vergroot dat het gevoel van eigenwaarde. Bovendien, als dan de thuiszorgmedewerker langs komt, dan kan deze zich richten op aandacht en verzorging. Sommige routinematige handelingen kan iemand dan zelf, zoals het innemen van medicijnen, de ogen druppelen of het aantrekken van de steunkous. Dat is voor beiden fijner.

Handig voor de wijkverpleegkundige

Er zijn nog meer zorgoplossingen die het voor beiden prettiger maakt. Als iemand slecht ter been is, dan is een slim deurslot een uitkomst. Als de wijkverpleegkundigen de code krijgt van de cliënt, kan hij of zij daarmee binnenkomen zonder dat iemand hoeft open te doen. Of neem de medicijndispenser voor thuis. Als wijkverpleegkundige vul je deze met de juiste dosis medicijnen, en wanneer deze uit het apparaat komen. De cliënt kan zelf de medicijnen eruit halen en innemen. Zo verleen je zorg op afstand. Sommige vragen of zorgen kun je ook op afstand beantwoorden, door online contact te hebben met een cliënt via een app of beeldscherm. Zo kom je bij een fysiek bezoek toe aan andere, belangrijkere, zaken.

Ook contact met andere zorgverleners en collega’s gaat steeds makkelijker met de mogelijkheden die online platforms, digitale omgevingen en apps bieden. Zoek vooral naar wat het voor jou prettiger maakt.

 

Gerelateerde oplossingen

Twee zorgprofessionals van het Albert Schweitzer ziekenhuis gebruiken de Zakkaartjes App

Alle zakkaartjes in één app

App met procedurekaartjes voor zorgverleners
Educatie & Informatie
Oudere vrouw drinkt kopje thee

Zicht op dagelijks functioneren oudere

Leefstijlmonitoring
Monitoring & Controle
Twee handen houden smart phone vast waarop de Service Apotheek-app te zien is

Je apotheek in een app

Persoonlijk medicatiedossier
Educatie & Informatie
Robot Lea bij Sint Maartenskliniek

Op pad met de slimme rollator

De Rollator Robot
Spel & Beweging
oudere vrouw trekt steunkous aan met aantrekhulp

Zelf je steunkousen aantrekken

Steunkous-aantrekhulp
Behandeling & Verzorging