Overslaan en naar de inhoud gaan

Techniek in de thuiszorg

Als wijkverpleegkundige of thuiszorgmedewerker kom je graag bij de mensen thuis. Je helpt, ondersteunt, verzorgt, maakt een praatje. Maar de werkdruk is vaak hoog. Je komt wel eens handen te kort. En tijd. Er zijn slimme zorgoplossingen die je werk makkelijker kunnen maken. En het leven van je cliënt een beetje aangenamer kunnen maken.

thuiszorgmedewerker vult medido slimme medicijndispenser bij

Met het programma ‘De juiste zorg op de juiste plek’ wil het ministerie van VWS dat iedereen die zorg nodig heeft, dat krijgt waar dit het beste kan plaatsvinden. Wat houdt dat in? Als je bijvoorbeeld thuis kunt blijven, dat je daar goede ondersteuning en zorg kunt ontvangen. De thuiszorg speelt daarin een heel grote rol. Het ministerie heeft ook het actieprogramma Werken in de Zorg gestart, om het tekort op de arbeidsmarkt aan te pakken. Ook in de thuiszorg. Wat belangrijk is, naast meer goede mensen, is ‘anders werken’. Bijvoorbeeld door het inzetten van slimme technologie en handige hulpmiddelen. Daar helpt Zorg van Nu mee.

Zelf doen en de thuiszorg

Veel dingen die de thuiszorg doet, zou een cliënt liever zelf doen als dat mogelijk was. Als door technologie of een hulpmiddel iemand iets (weer) zelf kan doen, dan vergroot dat het gevoel van eigenwaarde. Bovendien, als dan de thuiszorgmedewerker langs komt, dan kan deze zich richten op aandacht en verzorging. Sommige routinematige handelingen kan iemand dan zelf, zoals het innemen van medicijnen, de ogen druppelen of het aantrekken van de steunkous. Dat is voor beiden fijner.

Handig voor de wijkverpleegkundige

Er zijn nog meer zorgoplossingen die het voor beiden prettiger maakt. Als iemand slecht ter been is, dan is een slim deurslot een uitkomst. Als de wijkverpleegkundigen de code krijgt van de cliënt, kan hij of zij daarmee binnenkomen zonder dat iemand hoeft open te doen. Of neem de medicijndispenser voor thuis. Als wijkverpleegkundige vul je deze met de juiste dosis medicijnen, en wanneer deze uit het apparaat komen. De cliënt kan zelf de medicijnen eruit halen en innemen. Zo verleen je zorg op afstand. Sommige vragen of zorgen kun je ook op afstand beantwoorden, door online contact te hebben met een cliënt via een app of beeldscherm. Zo kom je bij een fysiek bezoek toe aan andere, belangrijkere, zaken.

Ook contact met andere zorgverleners en collega’s gaat steeds makkelijker met de mogelijkheden die online platforms, digitale omgevingen en apps bieden. Zoek vooral naar wat het voor jou prettiger maakt.

 

Gerelateerde oplossingen

Vrouw staat met mobiele telefoon

Contact tussen arts en patiënten via een app

Patiënten ook buiten de praktijk helpen
Communicatie medisch
Een vrouw staat voor het apparaat van SureWash en doet alsof zij haar handen wast.

Handhygiëne training met apps en AR

Aandacht voor handhygiëne in de zorg
Educatie & Informatie
Een oudere vrouw en verpleegster kijken samen op een tablet

Appen met je medische team en specialisten

Veilig appen over medische gegevens
Communicatie medisch

Gerelateerde blogs

De Smart Glass-ambassadeur van Pieter van Foreest gebruikt de bril in zijn dagelijks werk,
  • Implementatie

Zo integreer je een innovatie in je werkprocessen

Hoe houd je het eerste enthousiasme van medewerkers over een innovatie vast? En hoe implementeer je de innovatie op een duurzame manier?...

Lees meer
Student van Deltion met cliënt van InteraktContour
  • Implementatie

Waarom studenten betrekken bij de implementatie van zorgtechnologie?

Studenten kunnen de duurzame inzet van technologie in de praktijk een enorme boost geven. Want studenten hebben tijd, zijn creatief en werken hard...

Lees meer