Inzet VR-bril voor betere behandeling

22 jun 2023
Team Medrie test VR-brillen

Foto: Medrie

Je bent enthousiast over een zorginnovatie bij een andere organisatie en wil deze ook in jouw organisatie implementeren. Hoe doe je dat? In deze serie blogs wisselen zorgorganisaties hun ervaringen met elkaar uit. Met dit keer regio-organisatie Medrie die het gebruik van de VR-bril op de huisartsenpost overnam van regioziekenhuis Isala in Zwolle. 

Medrie organiseert de huisartsenspoedzorg tijdens de avonduren, nachten en weekenden in de regio’s Flevoland, Hardenberg en Zwolle. Kristel Schrijver helpt als innovatiestrateeg de innovatiekracht binnen die huisartsenzorg te vergroten. Dat houdt in dat zij in de gaten houdt waar het zorglandschap naar toe gaat, welke ontwikkelingen er zijn en wat die betekenen voor de huisartsenzorg. 

Beter een goede buur 

Eens per maand gaat Kristel om tafel met Jos Knaapen, innovatiemanager bij regioziekenhuis Isala. Kristel: “Hoewel we praktisch buren zijn, weten we soms helemaal niet wat er aan de andere kant van de muur gebeurt. Maar toen Jos eind vorig jaar vertelde over het gebruiken van een VR-bril op de spoedeisende hulp, was ik meteen enthousiast. Door bijvoorbeeld kinderen op de spoedeisende hulp met een VR-bril afleiding te geven en gerust te stellen, ervaren zij minder angst en/of pijn. Ook kan de behandeling soms sneller plaatsvinden. 

Sommige patiënten komen zowel bij de huisartsenpraktijken van Medrie als in het Isala-ziekenhuis. De VR-bril was voor Kristel een mooi moment om de samenwerking intensiever op te zoeken. “Op onze huisartsenposten komen ook veel kinderen. Bijvoorbeeld met wondjes die moeten worden gehecht. Of waarbij een vermoeden van een botbreuk is. De VR-bril konden we aangrijpen om samen aan de slag te gaan en het wiel niet opnieuw uit te hoeven vinden.”  

Eigen sausje eroverheen 

Daarna ging het balletje al snel rollen. Kristel: “In december zijn we met studenten van Hogeschool Windesheim in gesprek gegaan of zij bij ons onderzoek wilden doen naar de inzet van de VR-bril. De meeste zorgprofessionals gebruiken verbale communicatie of medicatie om een patiënt gerust te stellen, geen VR-bril. Daarom wilden we onderzoeken: Wat doet de VR voor de comfortbeleving van zowel de patiënt als de zorgprofessional?” Voordat we de VR-bril in de praktijk gingen brengen, hebben we thuis geoefend met de bril. Daarvoor konden we gebruikmaken van de VR-brillen via de uitleenservice van de Technologie en Zorgacademie IJssel-Vecht, waar Medrie lid van is.” 

Door de samenwerking met Isala kon Medrie goede keuzes maken. Het werd een ander type VR-bril, omdat die van Isala niet wordt doorontwikkeld. De bijbehorende apps en content zijn gelijk gebleven. Ook de handleiding kon grotendeels worden overgenomen. Daarnaast kreeg Medrie het advies mee om de bril niet op te doen bij patiënten die snel reisziek of misselijk worden. Ook mag de bril niet op bij kinderen jonger dan vijf jaar, omdat zij nog geen onderscheid kunnen maken tussen wat fictie is en wat realiteit. 

Uitdagingen 

In april is Medrie de VR-brillen echt gaan gebruiken. “De eerste avond werd de bril al vier keer opgezet. Toen een week niet. Maar de ervaringen zijn positief. Zo werd een vrouw van 28 jaar met een brandwond op haar rechter bovenarm behandeld. Waar zij voor de VR-bril bijvoorbeeld een gespannen uitdrukking gaf en liet blijken pijn te hebben, verdween dat helemaal nadat zij deze op had. Ze zei: ‘Wat fijn dat ik niks heb gevoeld’ en ‘Dit is echt fantastisch’. 

Naast de positieve ervaringen, liggen er ook nog een aantal uitdagingen. Kristel: “Op de spoedeisende hulp van Isala is er meer tijd voor patiënten dan bij de huisartsenpraktijken waar wij mee werken. Daar zijn de afspraken korter, wat het soms lastig maakt om de VR-bril in te zetten. Ook merk je dat er veel aannames worden gedaan door zorgprofessionals. ‘Het is niet geschikt, het past niet in het systeem’. Met name als het druk is, is het lastig om iets nieuws in het werkproces te integreren. Daardoor lijkt het gebruiken van de VR-bril erg te hangen aan of een huisarts er zelf in gelooft of niet.” 

Neem de tijd 

Aan andere organisaties die een innovatie willen implementeren, geeft Kristel het volgende advies: “Neem de tijd. Hoe zorgvuldiger je in het begin te werk gaat, hoe meer profijt je daar later van hebt. In het begin dacht ik: Dit kunnen we gewoon 1-op-1 overnemen. VR-brillen aanschaffen, logo van Medrie erop, testen en gaan met die banaan. Maar je moet alsnog het gehele proces – van idee tot oplossing - met je eigen afdeling doorlopen. Hoe past de innovatie bij jullie? En hoe sluit die aan bij het doel dat jullie willen behalen? Wanneer vinden we het een succes? Daarna kun je kijken: Wat kunnen we van de leerervaring van de andere organisatie(s) gebruiken?”