Beeld: MiGuide is een app en portaal voor mensen met diabetes type 2 én hun huisartsen
De pilot was succesvol en de eerste enthousiaste gebruikers hebben het product omarmd. Hoe maak je minder intrinsiek gemotiveerde gebruikers net zo enthousiast? Door dicht bij ze te gaan staan, zegt Arjen Huizinga. Hij is directeur en mede-oprichter van MiGuide, een platform met een app en een portaal voor mensen met diabetes type 2 én hun huisartsen. Arjen geeft 4 tips die opschalen makkelijker maken.
Voor Arjen staat de gebruiker altijd centraal. “Mijn uitgangspunt is ‘hoe kan ik het gebruikers zo makkelijk mogelijk maken’. Tot mijn verwondering gebeurt dat in de gezondheidszorg nog weinig.” Daarom ontwikkelde hij MiGuide. De app en het bijbehorende portaal ondersteunen leefstijlcoaching vanuit de huisartsenpraktijk, speciaal voor mensen met diabetes type 2. Zodat medicatie niet of minder nodig is. Aan de pilot deden huisartsen mee die al belangstelling voor leefstijlcoaching hadden. Zij zijn nog steeds enthousiast. Ondertussen ontwikkelt MiGuide zich steeds verder. Het platform heeft bijvoorbeeld koppelingen naar alle patiëntinformatiesystemen waarmee huisartsen werken. Het past in elk werkproces. Ook de inhoud klopt, die is volledig evidence based. Huisartsen kunnen MiGuide dus zorgeloos voorschrijven aan hun patiënten. Maar hoe maak je dat ze dat ook doen? Arjen geeft 4 tips.
1. Ontwikkel zelf mee
Alleen een product ontwikkelen is niet genoeg, je moet ook weten hoe je gebruikers begeleidt bij de implementatie. Dat is een continu leerproces. “Wij hebben ons van softwarebedrijf ontwikkeld tot een fullservicebedrijf dat huisartsenpraktijken ondersteunt bij de implementatie van MiGuide”, zegt Arjen. “Ook als fullservicebedrijf blijven we ons ontwikkelen. We leren van elk implementatietraject. Toen we net begonnen organiseerden we per praktijk één bijeenkomst voor alle patiënten met diabetes type 2. Inmiddels weten we dat het beter is om elke patiënt individueel over MiGuide te informeren. Liefst vlak voor de reguliere controle. Zodat het bij zowel patiënt als praktijk vers in het geheugen zit.”
2. Ondersteun de gebruiker bij gedragsverandering
Een huisartsenpraktijk moet leren om met MiGuide te werken. Daar moet je praktijken bij helpen. “MiGuide verandert bijvoorbeeld het protocol”, legt Arjen uit. “Patiënten die MiGuide gebruiken komen minder vaak op controle. Dat moet een praktijk durven loslaten.” Om MiGuide goed te implementeren volstaan een paar uitlegsessies en een productinstructie dus niet. Arjen raadt aan om wekelijks samen te bekijken waar de praktijk tegenaan loopt.
3. Zorg dat de gebruiker weet waar hij aan begint
Voorkom dat het product ‘een dingetje erbij blijft’ door helder te maken wat een praktijk zelf moet doen om er succesvol mee te werken. “Een gemiddelde praktijk heeft 150 diabetespatiënten”, zegt Arjen. “Als tien patiënten MiGuide gebruiken, zie je geen effect. MiGuide moet routine worden. Daarom voeren we met elke huisartsenpraktijk die zich aanmeldt eerst een goed gesprek. We leggen uit wat het betekent om met leefstijlgeneeskunde aan de slag te gaan. En dat een praktijk zelf ook moet investeren, vooral in tijd om trainingen te volgen en voor intervisie.”
4. De gebruiker is koning
Neem suggesties van gebruikers serieus, ze kunnen je product nog beter maken. “Wij krijgen regelmatig verzoeken voor aanpassingen van onze gebruikers”, aldus Arjen. “Die staan hoog op onze agenda! Eigenlijk zijn we samen aan het innoveren. En dat is niet alleen goed voor MiGuide, maar vooral ontzettend leuk. Wij zijn er voor onze gebruikers. We hebben het hart op de juiste plek en dat merken ze. Iedereen die bij MiGuide werkt, wil een verschil maken. De praktijken die MiGuide echt gebruiken, vinden ons leuk. We zijn ‘van hen’.”
Kijk voor meer informatie over MiGuide op miguide.nl. Meer over het implementeren van zorgtechnologie, zoals hulp, tips en ervaringen, vind je bij Implementatie.
Gerelateerde blogs
Speeddaten in de wasstraat om innovaties te versnellen
- Implementatie bij zorginstelling
Innoveren om de zorg beter of efficiënter te maken geeft energie. Maar om een innovatie écht verder te helpen is méér nodig. Weten aan welke...
Verbeterlab stimuleert veranderkracht van de zorgmedewerker
- Implementatie bij zorginstelling
In het Verbeterlab van Conforte Innovatielab leren zorgmedewerkers hoe ze zelf kunnen veranderen en innoveren. Die verandervaardigheden zijn hard...
Samen zorgen voor de zorg van morgen
- Implementatie bij zorginstelling
Van innovatieroute tot inzetwijzer: bij De Zorggroep worden goede ideeën snel opgepakt en tot reguliere zorg gemaakt. De heldere visie, de...