Foto: Erasmus MC
We moeten de zorg anders inrichten om deze goed en toegankelijk voor iedereen te houden. Digitalisering kan daarbij helpen. Om de zorg te inspireren, bracht minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Ernst Kuipers goede voorbeelden van digitale zorg in kaart. Deze inspirerende voorbeelden deelde hij in de serie #DigitaalDichtbij. In deze blog vind je de samenvatting van alle delen van de serie op een rijtje.
Niertransplantatiepatiënten thuis monitoren met de SeCReT-box
Jacqueline Wetering is internist-nefroloog bij het Erasmus Medisch Centrum en houdt zich bezig met niertransplantaties. Dit mag alleen in academische ziekenhuizen worden uitgevoerd. Daarom komen hier mensen uit het hele land. Samen met haar collega’s bedacht Jacqueline een manier waarop ze hun patiënten thuis kunnen monitoren: de SeCRet-box. Sinds november 2021 werken ze hiermee. Lees op de LinkedIn-pagina van minister Kuipers welke voordelen thuismonitoring Jacqueline en haar collega’s biedt.
Remzi Akdogan is een van de patiënten die sinds zes maanden thuis een SeCRet-box heeft. Hiermee kan hij thuis zijn waarden meten. Via een app stuurt hij alles naar het ziekenhuis. Dit doet hij om de week. Zelf kan hij ook de resultaten inzien. Als de waarden afwijken, neemt de arts direct contact op om te achterhalen waarom. Wat hij ervan vindt en welke voordelen dit hem nog meer biedt, lees je in de post van de minister.
Online oefenportaal als hulp bij revalidatie
Rian Dirksen is ergotherapeut bij Rijndam Revalidatie. Hij helpt patiënten met chronische pijn of niet-aangeboren hersenletsel, zodat zij zoveel mogelijk hun dagelijkse activiteiten weer op kunnen pakken. Rijndam wilde meer digitale zorg bieden om het patiënten makkelijker en meer comfortabel te maken. Daarom besloten ze zo’n 7 jaar geleden om gebruik te gaan maken van een online oefenportaal. Lees hier meer over de pluspunten van zo’n online oefenportaal.
Lyanda Fraenk is een patiënt van Rian. Chronische pijnklachten zetten haar dagelijkse leven al jaren flink op z’n kop. Samen met Rian leerde ze haar energie beter te verdelen. Ook gebruikt zij het online oefenportaal, voor oefeningen en communicatie. Hierdoor bleven de lijntjes met haar behandelaars heel kort, wat ze erg fijn vond. Lees meer over haar ervaring met dit online oefenportaal.
Meer tijd over dankzij digitale huisartsenzorg
Jeanet Diana Scheper is huisarts bij huisartsenpraktijk Veendokters. Hier loopt het contact tussen zorgverlener en patiënt zoveel mogelijk telefonisch of via het patiëntenportaal. Daarnaast wordt er veel ingezet op thuismonitoring van patiënten. Door hen thuis in de gaten te houden, hoeven zij minder vaak naar de praktijk te komen en blijft er meer tijd over voor de zorgverleners om mensen te helpen die echt acuut hulp nodig hebben. Benieuwd naar hun werkwijze? Lees hier meer over.
Henk Kanbier is patiënt bij Veendokters. Henk heeft diabetes en kreeg de afgelopen jaren twee hartinfarcten. Hij gaat regelmatig langs de huisarts. In eerste instantie was Henk erg sceptisch over de werkwijze van Veendokters, maar na het ervaren van deze zorgverlening veranderde zijn mening snel. Lees meer over zijn huidige mening over deze werkwijze.
Online coaching tegen tandartsangst
Ilse Vaessen helpt mensen met hun tandartsangst. Toen zij begon als tandartsassistent kwam Ilse erachter dat sommige patiënten bang waren voor de tandarts. Ze besloot hen zo goed mogelijk te helpen. Nu helpt Ilse mensen uit heel Nederland via telemondzorgconsulten. Ze biedt een veilige omgeving waarin cliënten op afstand met haar kunnen praten. Benieuwd hoe Ilse dit op afstand doet? Lees meer over haar aanpak.
Aniek Meems is een van de personen die Ilse ondersteunt. Aniek was al 10 jaar niet naar de tandarts geweest, omdat ze geen goede ervaringen met tandartsen had. Toen Aniek uiteindelijk besloot dat ze echt iets aan haar tandartsangst moest doen, ontdekte ze de pilot 'Telemondzorgconsulten' op de website van De Lieve Tandarts. Lees hier hoe het voor Aniek was om met deze pilot mee te doen.
Online ziektelastmeter darmkankerpatiënten
Stéphanie Breukink is darmchirurg bij Maastricht UMC+. Hier kregen patiënten voorafgaand aan een operatie altijd een uitgebreide vragenlijst. Deze was niet geschikt voor het bespreken van het welzijn na de ingreep. Daar moest verandering in komen, vond Stéphanie. Met hulp van collega’s stelden ze samen een kortere, online vragenlijst op met vragen waarbij het welbevinden van de patiënt centraal staat. Lees hier hoe de visualisatie van uitslagen haar helpt om persoonlijker gesprekken te voeren.
Martin van Kempen is een van de patiënten van Stéphanie. Door zijn ziekten is hij inmiddels gewend om vragenlijsten in te vullen, zodat zijn artsen weten hoe het met hem gaat. Stéphanie vroeg hem om mee te denken over een nieuwe online manier van vragenstellen. Hier werkte hij graag aan mee. Lees hier waarom deze nieuwe manier van vragenstellen hem helpt.