Online ondersteuning voor huisartsen

Online een afspraak maken en digitale doktersassistent

Vrouw met kind op bed kijkt op smartphone om online afspraak te maken

Beeld: iStock

Er bestaan online platformen die de huisartsenpraktijk kunnen ondersteunen. Met zo’n platform kunnen patiënten contact met de praktijk opnemen wanneer het hen uitkomt. Ook maken zij zelf online een afspraak met de huisarts. Daarnaast kan je bij een digitale doktersassistent digitaal op inloopspreekuur komen. Je wacht dan in de online spreekkamer tot de huisarts er is.

Informatie voor zorggebruikers

Soms is het handig als je jouw huisartsenpraktijk ook online kunt benaderen. Bijvoorbeeld wanneer je een afspraak wilt maken, een eenvoudige vraag hebt of een herhaalrecept wilt aanvragen. Online kun je contact opnemen wanneer het jou uitkomt.

Overal online huisartsenzorg

Is er geen huisartsenpraktijk meer bij je in de buurt? Arene is een online huisartsenpraktijk, met artsen door heel Nederland. Je spreekt je arts via een videoconsult en vragen kun je per e-mail stellen. Alles gebeurt via de bijbehorende app. Moet je toch fysiek langskomen? Dan ben je welkom bij een van de praktijken die bij Arene aangesloten zijn. Inschrijven doe je via het inschrijfformulier op hun website. Daar kun je ook zien of Arene in jouw regio beschikbaar is. De website en app zijn er in verschillende talen. Lees meer over Arene in onze blog

Informatie voor zorgprofessionals

Werk je bij een huisartsenpraktijk? Dan krijg je vast te maken met veel administratief werk en steeds meer patiënten met complexe zorgvragen. Een online platform of digitale doktersassistente kan taken van je overnemen. Zo kun jij je tijd efficiënter indelen.

Als huisartspraktijk kies je een digitaal platform dat past bij je behoeften en dat van je patiënten. Met zo’n platform kunnen patiënten verschillende dingen zelf regelen. Je patiënt wordt zo sneller geholpen en de doktersassistent wordt ontlast. Dat effect kan ook een digitale doktersassistent hebben. Die kan de eenvoudige vragen behandelen aan de hand van Thuisarts.nl, of communiceren over herhaalrecepten en labuitslagen. De echte doktersassistent kan zich daardoor meer richten op moeilijke vragen en zorgtaken.

Een afspraak maken

Er zijn verschillende platforms waarmee patiënten online een afspraak kunnen inplannen, bijvoorbeeld Planl. Je praktijk krijgt daar een eigen pagina voor. Deze is bereikbaar via de website van je praktijk. Bij een groepspraktijk kan de patiënt zelf zijn of haar huisarts kiezen. De patiënt ziet welke tijden beschikbaar zijn en kan een afspraak plannen. Komt de tijd voor jou niet uit? Als huisarts kun je geplande afspraken makkelijk wijzigen of afzeggen. Je kunt dat toelichten in een bericht. De patiënt krijgt dat in de bijbehorende app en in een mail.

MedGemak werkt op een soortgelijke manier voor het inplannen van afspraken. Zij doen dit met behulp van een app. Met deze app krijgen patiënten bovendien inzicht in hun patiëntendossier (ook in hun medicijnen en labuitslagen). MedGemak is gekoppeld aan het patiëntportaal MijnGezondheid.net. In de app kan de patiënt ook zelf metingen invoegen, zoals bloeddruk of glucosecurve. Als arts, praktijkondersteuner of assistent blijf je zo makkelijk op de hoogte. Ook herhaalrecepten aanvragen kan in MedGemak.

Overzicht in gezondheidssituatie

Op het platform Mia Suite kan je patiënt gedetailleerd aangeven wat er aan de hand is. Wanneer de patiënt een afspraak maakt, heb je hiervan online een handig overzicht.  Zo zie je in één oogopslag waar de patiënt voor komt. Met deze informatie kun je goed medisch advies geven. Als een fysiek consult niet nodig is, kun je de patiënt uitnodigen voor een beeldbel consult.

Digitaal inloopspreekuur

Er zijn platforms waarbij patiënten digitaal op inloopspreekuur kunnen komen. Dat kan bijvoorbeeld bij de digitale assistente Laura. Laura werkt met een chatvenster op de praktijkwebsite. De patiënt meldt zich hier voor het spreekuur en wacht in de digitale spreekkamer totdat de gewenste huisarts beschikbaar is.

E-consult en meer

Wat ook ondersteuning biedt, is om digitaal of online medisch advies te kunnen geven. Denk aan een e-consult of aan beeldbellen. Kijk ook op de pagina over communicatieplatforms in de zorg.

Als huisartsenpraktijk of huisartsengroep moet je nieuwe hard- en software aanschaffen en de huisartsen en assistenten bijscholen. Tegenover die investering staat een lagere werkdruk, vooral voor de assistenten. Zij hoeven minder vaak de telefoon op te nemen. De huisartsenpraktijk wordt bovendien toegankelijker en mensen kunnen in alle rust hun klachten zo goed mogelijk formuleren.

De apps worden al gebruikt door verschillende huisartsenpraktijken, tandartsen en fysiotherapeuten. Ze koppelen met bestaande informatiesystemen.

De stroom aan patiënten bijsturen

Heb je te veel patiënten? En kun je minder patiënten helpen dan dat er bij je praktijk staan ingeschreven? De online praktijk Arene  is een huisartsenpraktijk beschikbaar voor mensen zonder huisarts in hun eigen woonomgeving. De zorg wordt zoveel mogelijk online gegeven. Je kunt hier je patiënten doorverwijzen naar andere huisartsen. Ook kun je andere patiënten overnemen. Om je praktijk aan te sluiten bij Arene, moet je praktijk hetzelfde patiëntsysteem gebruiken. Ben je aangesloten? Dan log je online in op het systeem met een eigen code. Lees meer over Arene in onze blog

Praktische hulp   

Meer informatie over Mijnhuisartsapp staat in de folder op de website van FaMe-net. Deze folder is bedoeld voor patiënten.

Op de website van Zaurus vind je instructies en handleiding voor gebruik van assistente Laura.

Neem contact op met Arene wanneer je vragen hebt over hun patiëntsysteem. Arene helpt je verder aan instructies.

Wil je een online platform implementeren in je praktijk? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’

Voorbeelden van aanbieders

Ervaringen

Denk je dat ouderen hun labuitslagen niet online willen inzien? Niets is minder waar. Negen van de tien vindt het prima en zelfs leuk. Zo niet, dan zeggen ze dat wel.[...] Patiënten willen gewoon geholpen worden. Als dat kan door een foto te sturen van bijvoorbeeld hun ontstoken oog of huiduitslag, des te beter.
Doktersassistente Joyce Hummel
Lees het verhaal van Joyce Hummel en het gebruik van een patiëntenportaal
De oudere assistentes gingen het voor de patiënt invullen: dat die de afspraken helemaal niet online wil maken. Want een patiënt ‘belt toch ook voor een praatje?’. Totdat ze zelf de voordelen voelden, toen waren ze om. Ze komen nu meer toe aan hun waarde, ze kunnen meer handelingen verrichten. Dat maakt het werk leuker.
Huisarts Jasper Schellingerhout over online afspraken maken
Lees de blog over slimme zorg in de huisartspraktijk van Jasper Schellingerhout

Meer zorginnovaties voor