Communicatieplatforms in de zorg

Online communicatie tussen patiënt en zorgverleners

Zorgverlener bij patiënt thuis en overlegt met een collega via een tablet.

Videobellen met een collega. Beeld: Hollandse Hoogte

Een communicatieplatform – ook wel ondersteuningssysteem genoemd – is een beveiligde online omgeving, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de zorg. Vaak hebben ze verschillende functionaliteiten, zoals: beeldbellen, een e-consult of digitaal consult aanbieden, chatten, afspraken inplannen, foto’s (soms ook video’s) en bestanden uitwisselen. Ook kun je de platformen koppelen met andere systemen.

Bekijk in dit filmpje hoe OZOverbindzorg werkt:

Informatie voor zorggebruikers

Je wilt in goed contact staan met je zorgverleners en medisch specialisten. Zodat je snel en gemakkelijk contact met hen kunt opnemen wanneer het nodig is. Via een communicatieplatform kan dat eenvoudig online. Ook kunnen jouw hulpverleners bij jouw belangrijkste medische gegevens. Zo kunnen zij jou de best mogelijke zorg bieden.

Een voorbeeld is het digitale platform Zo-Dichtbij. Dit is een soort digitale kluis waarin je jouw belangrijke sociale en medische gegevens opslaat. Deze gegevens kun je via een open gedeelte delen met jouw zorgverleners. Je bepaalt zelf met wie je de gegevens deelt. Zo-Dichtbij is ook een beveiligde Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). Hierin zie je welke gegevens je huisarts en ziekenhuis hebben opgeslagen.

Meer informatie over PGO's vind je op onze pagina 'online je medisch dossier inzien'.

Informatie voor zorgprofessionals

Om goede zorg te verlenen, wil je goed in contact staan: met je patiënt of cliënt, collega-zorgverleners en andere professionals. Een communicatieplatform maakt dit makkelijker, laagdrempeliger en efficiënter. Ook kun je makkelijker met andere professionals rondom je patiënt of cliënt schakelen.

De platforms – ook wel ondersteuningssystemen genoemd - zijn beveiligde online omgevingen, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de zorg. Vaak hebben ze verschillende functionaliteiten. Voorbeelden van aanbieders zijn CareScreen, Beeldoverleg, CareXS, Webcamconsult, BeterDichtbij, Quli, Viedome, Vcare connect, Gezond.nl, Karify, Engage, Boomerweb, TherapielandZo-Dichtbij en Schriftje. Zoek uit welk systeem het beste bij jouw organisatie en wensen past.  

Functionaliteiten

Bij veel communicatieplatforms in de zorg kun je: beeldbellen, een e-consult of digitaal consult aanbieden, chatten, afspraken inplannen, foto’s (soms ook video’s) en bestanden uitwisselen. Daarnaast hebben sommige platforms een digitale wacht- of spreekkamer, een digitale doktersassistente of de mogelijkheid om groepssessies te organiseren. Handig voor een groepsbehandeling. Handig voor een groepsbehandeling. Bij sommige platforms kun je het sociale netwerk van je patiënt of cliënt betrekken. Ook zijn er platforms specifiek voor bepaalde doelgroepen. Zoals voor kinderen die intensieve begeleiding nodig hebben. Hierbij zijn de functionaliteiten meer gericht op het uitwisselen van informatie met andere zorgverleners. 

Wil je alleen beeldbellen zonder andere functionaliteiten? Dan hebben we op de pagina ‘Beeldbellen in de zorg’ suggesties gezet voor direct inzetbare mogelijkheden. 

Wil je vooral e-consults aanbieden? Kijk dan op de pagina ‘E-consult in de zorg’.

Koppelingen

Kijk ook met welke bestaande systemen het communicatieplatform gekoppeld kan worden. Zo zijn er die bijvoorbeeld met het huisartsinformatiesysteem (HIS/AIS), het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) of verschillende Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO) gekoppeld kunnen worden. Sommige platformen koppelen aan andere vormen van digitale zorg, zoals apps (bijv. de Wond Zorg App), personenalarmering, medicatiebegeleiding of online behandelingen. Ook hierbij is het dus belangrijk om te kijken aan welke eisen je wilt dat het systeem voldoet. 

Overkoepelend platform

Er is ook een overkoepelend platform dat alle partijen in het sociale domein met elkaar verbindt, niet alleen de zorg: OZO verbindzorg. Dit systeem is met name handig voor mensen met multiproblematiek. Dit omdat zorgverleners, patiënten, hun sociale netwerk, de gemeente, onderwijs en (jeugd)zorg in het platform bij elkaar komen.

Praktische hulp

Wil je een communicatieplatform implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina 'Implementatie'.

Weet je niet voor welk communicatieplatform en ondersteuningssysteem je moet kiezen? Zorgvoorbeter.nl heeft een overzicht van communicatieplatforms specifiek voor de ouderenzorg, thuiszorg, ggz, gehandicaptensector en de eerstelijnszorg. Daarnaast vind je op hulpmiddelenwijzer.nl nog meer voorbeelden, voor onder andere de gehandicaptensector en de ouderenzorg.

Voor huisartspraktijken verwijzen we graag ook naar de pagina ‘Online ondersteuning voor huisartsen’.

Op de websites van de aanbieders vind je vaak een handleiding hoe je het platform gebruikt. Zoals op de websites van Beeldoverleg, Webcamconsult en BeterDichtbij

CareXS helpt je op hun website verder met de implementatie van hun platform.

Disclaimer

Claimt een hulpmiddel een medisch doel te hebben? Dan moet het hulpmiddel, apparaat of de software altijd een geldige CE-markering hebben waaruit blijkt dat het veilig is en aan de correcte regelgeving voldoen. De Inspectie Gezondheidszorg houdt hier toezicht op. Van niet alle hulpmiddelen op deze website is bekend of ze een CE-markering hebben.