Psychische klachten en aandoeningen

Een vrouw houdt een smartphone vast. Op het scherm van de smartphone is de SignaLEREN app te zien.

Voor mensen met een vorm van autisme of stoornis op het autismespectrum zijn er handige  apps. Zoals een planning app, deze helpen in het dagelijks leven. Of een app die inzicht geeft in hoe gevoelig iemand is voor prikkels. In zo’n app beantwoord je elke dag vragen over hoe je je voelt. Zo kom je te weten waar je gespannen van raakt en wat je kunt doen om rustiger te worden. 

Informatie voor zorggebruikers

Als je een autismespectrumstoornis hebt, kan het een uitdaging zijn om in het dagelijks leven je weg te vinden. Misschien verwerk je prikkels op een andere manier dan de mensen om je heen. Of heb je meer structuur nodig in je dag. Daarbij kan het lastig zijn om in de gaten te houden hoeveel stress je ervaart. En: wanneer het teveel wordt. Er zijn apps die je hierbij helpen. 

Spanning herkennen en leren ontspannen via een app

Er zijn verschillende apps die je helpen bewust te worden van wat prikkels met je doen. Een voorbeeld is de Stress Autism Mate (SAM). De app helpt je te zien wanneer je gespannen bent en hoe erg die spanning is. Je vult 4 keer per dag een vragenlijst in. Daarmee blik je terug op je stressniveau van de afgelopen uren. 

Op de website van Sensonate vind je meer handige tips en apps bij prikkelverwerking.

Structuur aanbrengen in je dag met een planning app

De app Daymate helpt je om je dag te structureren. In de app wordt een activiteit weergegeven als een icoon. Per dag voer je voor elke activiteit een icoon in. Dit doe je zelf, of samen met je familielid of begeleider. Alle activiteiten voor de dag zie je als iconen overzichtelijk onder elkaar. Via de app kun je ook bellen met je begeleider.
Behoefte van je naaste beter herkennen met een app

Er is ook een app die je helpt de behoefte van je naaste met een meervoudige beperking beter in te schatten. In de EMB APP HiSense beantwoord je 30 dagen lang iedere dag een paar vragen. De vragen zetten aan tot nadenken over je eigen handelen. Bijvoorbeeld: welke signalen geeft je naaste wanneer het wel of niet goed gaat? En hoe ga je hier zelf mee om? Hierdoor luister en kijk je met meer aandacht naar je naaste en pik je kleine signalen sneller op. De app is bedoeld voor begeleiders, zorgprofessionals en naasten.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een planning app of app voor prikkelmonitoring? Ga dan naar onze pagina  ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen. 

Informatie voor zorgprofessionals

Wanneer je cliënt onrustig wordt van teveel prikkels, kan een app helpen om rustig te worden. De app helpt je cliënt ook bewust te worden van diens gevoel. En wanneer hij of zij de volgende keer sneller in kan grijpen. Zo leert je cliënt zichzelf beter kennen en om te gaan met prikkels.

Spanning herkennen en leren ontspannen

Een voorbeeld van zo’n app is Stress Autism Mate (SAM) app. Hierin noteert je cliënt hoe hij of zij zich voelt. Deze app richt zich op het stressniveau van de afgelopen uren. 

Meer lezen over handige tips en apps bij prikkelverwerking? Kijk dan eens op de website van Sensonate.

Dagstructuur verbeteren met een planning app

Daymate kan helpen als je cliënt het lastig vindt om een agenda bij te houden. In deze app worden activiteiten weergegeven als iconen. Samen houden jullie de activiteiten van je cliënt per dag bij. Je cliënt kan via de app ook met je bellen.

Behoefte cliënt beter herkennen met een app

De EMB APP HiSense helpt je om beter in te schatten welke behoefte je cliënt met een meervoudige beperking heeft. Je beantwoordt 30 iedere dag een paar vragen, 30 dagen lang. Door de vragen te beantwoorden, ga je met meer aandacht naar je cliënt kijken en luisteren. Je pikt kleine signalen sneller op. 

Praktische hulp

Op de website van Sensonate staan tien praktische tips voor de begeleiding van cliënten die moeite hebben met het verwerken van prikkels.

Wil je een planning app of app voor prikkelmonitoring implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’. 

Ervaringen
‘Het is voor mij duidelijk dat die app voor mij nu al zinvol is, omdat het inzicht geeft in mijn denken: stap voor stap handelingen doen en geen stappen overslaan, want dan loop ik vast.’

Een gebruiker van de SAM app
Lees meer over de SAM app
Disclaimer

Privacy-waarschuwing voor gezondheidsapps: bij veel apps en websites moet je naast je persoonsgegevens ook medische data over jezelf vrijgeven. Bij buitenlandse apps en websites valt het verzamelen van data niet onder de Nederlandse wetgeving.

Vrouw houdt drukvest voor zich

Beeld: Joyce Graafhuis

Meisje draagt drukvest onder fleece

Beeld: Joyce Graafhuis

Er zijn verschillende soorten kleding die je helpen om rustiger te worden. Zoals een drukvest. Hierin zitten banen of vakken met lucht en de luchtdruk kun je zelf lichter of hoger maken. De lucht drukt op je lichaam. Hoe hoger de luchtdruk, des te meer druk voel je op je lichaam. Dit geeft een veilig en geborgen gevoel. 

Bekijk hoe Zorg van Nu-vlogger Joyce  en een van haar cliënten het drukvest uitprobeert:

Informatie voor zorggebruikers

Als je snel overprikkeld raakt, kan kleding die druk uitoefent helpen. Zo kalmeer je sneller wanneer de prikkels je teveel worden. Je kunt je weer sneller concentreren en voelt je rustiger door de dag heen. 

Er zijn verschillende producten die dit soort druk op je lichaam geven. Laat je goed informeren over de verschillende mogelijkheden.

(Lucht)druk gedurende de dag

Squease is een voorbeeld van een drukvest dat je over je shirt heen draagt. Bij het Squease vest regel je de luchtdruk met een handpompje. Zo kies je zelf hoeveel druk je wil ervaren. Als je er genoeg van hebt, dan kun je het vest makkelijk leeg laten lopen. Daarnaast zijn er meer aanbieders. Zo is die van Fun&Function (Engels) een voorbeeld van een niet-opblaasbaar drukvest. Je kunt ook online zoeken naar drukvesten.

Soms duurt het even voordat er een effect optreedt (20 minuten). Na 20 minuten kun je het vest leeg laten lopen. Dan werkt de rustgevende druk nog maximaal 1,5 uur door. Je kunt het luchtdrukvest ook preventief 20 minuten gebruiken voordat je aan een moeilijke activiteit begint. Zo begin je meer ontspannen aan die activiteit. Goed om te weten: sommige gebruikers vinden het vest zo fijn dat ze hem eigenlijk niet meer uit willen doen. Het is daarom aan te raden om het vest wel af en toe leeg te laten lopen, om (het gevoel van) afhankelijkheid te voorkomen.

Ontspanning thuis

Er zijn ook elastische zakken en banden die je kunnen helpen om te ontspannen. Voorbeelden zijn de Senso-Cuddle body sox of de Stretch-Eze. De Stretch-Eze is een grote, brede band waar je aan kunt trekken. De body sox is een zak waar je in kunt kruipen en de zak kun je helemaal sluiten. De stof drukt op je lichaam wanneer je eraan trekt. Dit helpt je om bewust te worden van je lichaam. 

Er zijn ook producten met een soortgelijk doel. Zoals een speciale zitzak die een rustgevend gevoel geeft, en een verzwaringsdeken voor bij het slapen. De zitzak van Protac is gevuld met plastic ballen en heeft speciale zij- en nekvleugels zodat de zitzak je helemaal omsluit, waardoor je je rustig en geborgen voelt. Een verzwaringsdeken zoals de Gravity is een deken die zwaarder is dan een gewone deken. Hierdoor krijg je het gevoel dat je geknuffeld of omarmd wordt. Zo word je rustiger en kun je gemakkelijker slapen. Daarnaast zijn er meer aanbieders. Je kunt ook online zoeken naar ‘verzwaringsdeken’.

Vergoeding

Deze hulpmiddelen worden niet vergoed.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een van deze hulpmiddelen? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Lees op de website van Squease of jij baat kunt hebben bij het drukvest.
 

Informatie voor zorgprofessionals

Wanneer je cliënt overprikkeld is, kan fysieke druk helpen om weer rustig te worden. Je cliënt concentreert zich dan op de druk, die voelt als een lange knuffel. Dit helpt je cliënt om te ontspannen. 

Er zijn verschillende producten die dit soort druk op je lichaam geven. Zorg dat je cliënt goed geïnformeerd is over de verschillende mogelijkheden.

Luchtdruk gedurende de dag

Zo zijn er drukvesten die je cliënt over het shirt heen draagt. Voorbeelden zijn Squease en die van Fun&Function. Bij de Squease kan de cliënt zelf de druk regelen via een handpompje. De Fun&Function werkt zonder luchtdruk en is dus minder goed door de cliënt zelf te regelen. Je kunt ook online zoeken naar drukvesten.

Ontspanning thuis

Een elastische zak of band kan je cliënt ook helpen om te ontspannen. De Senso-Cuddle body sox en de Stretch-Eze zijn voorbeelden. De body sox is een zak waar je cliënt in kan kruipen. De zak kun je helemaal sluiten. De stof drukt op het lichaam van je cliënt wanneer hij of zij eraan trekt. Dit helpt hem of haar om bewust te worden van het lichaam. De Stretch-Eze werkt op een soortgelijke manier. Dit is een grote, brede band waar je cliënt aan kan trekken. 

Er zijn ook zitzakken en verzwaringsdekens met een soortgelijk doel. Ze geven een rustgevend gevoel. Zoals de zitzak van Protac. Deze is gevuld met plastic ballen en heeft speciale zij- en nekvleugels. Zo omsluit de zitzak je cliënt volledig. Hierdoor voelt je cliënt zich rustig en geborgen. Een verzwaringsdeken zoals de Gravity is zwaarder dan een gewone deken. Je cliënt krijgt het gevoel alsof hij of zij geknuffeld of omarmd wordt. Hierdoor kan hij of zij makkelijker slapen. Daarnaast zijn er meer aanbieders. Zoek bijvoorbeeld online zoeken naar ‘verzwaringsdeken’.

Praktische hulp

Wil je een zorginnovatie zoals deze implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina 'Implementatie'.

Vrouw met VR bril op kijkt angstig in het OV

Beeld: iStock

Vrouw met VR bril op schrikt van iets dat ze ziet

Beeld: iStock

virtual reality beeld van een ruimte

VR beeld van Mindmansion

Virtual reality exposure therapie (VRET) kan mensen helpen van hun angststoornis af te komen. Met een VR-bril kom je virtueel op een andere plek. Zo kan elke situatie worden nagespeeld. Je bezoekt virtueel een druk plein of stapt een vliegtuig in. De angstgevoelens die worden opgewekt, verdwijnen na een tijdje weer. Zo leer je dat je bepaalde situaties niet hoeft te vermijden. 

Bekijk in de onderstaande video hoe zo’n filmpje eruitziet voor iemand met angst voor bloedprikken:

Informatie voor zorggebruikers

Angststoornissen kunnen je nogal beperken in je leven. Je durft bijvoorbeeld niet naar openbare plekken. Of naar plekken waar veel mensen samenkomen. Therapie met virtual reality kan je helpen van je angststoornis af te komen. Zo ben je weer vrij om te gaan en te staan waar je wilt.

Met een VR-bril wordt in een veilige omgeving een angstige situatie nagebootst. Het voelt levensecht aan. Onder begeleiding van een therapeut krijg je zo stap voor stap je angsten onder controle. Wordt het je toch even te veel? Dan zet je gewoon de bril af.

Vraag bij je therapeut na of hij of zij werkt met virtual reality exposure therapie. Je kunt ook contact opnemen met een behandelaar die hiermee werkt. 

Met een app aan je angststoornis werken

Heb je last van hoogtevrees of vliegangst en wil je hier zelf mee aan de slag, zonder hulp van een therapeut? Dan kan de app ZeroPhobia je helpen om hier vanaf te komen. Op hun website kun je de gratis zelftest doen om te kijken hoe de app jouw angst kan verminderen. De app werkt als een simulator waarbij je je smartphone en een houder gebruikt als een virtual reality-bril. In de gesimuleerde wereld doe je simpele opdrachten. Zo leer je omgaan met de hoogte of het vliegen.

Bekijk in de onderstaande video hoe ZeroPhobia werkt:

 

Een simpele houder om een virtual reality-bril te maken kun je online kopen via de website van ZeroPhobia. Je kunt ook zelf zoeken, bijvoorbeeld op de zoekwoorden ‘VR bril kopen’.

Vergoeding

Virtual reality exposure therapie kan vergoed worden door de zorgverzekeraar. Dit verschilt per behandelende instelling en zorgverzekeraar. Vraag het na bij je behandelaar.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een zorginnovatie zoals deze? Ga dan naar onze pagina  ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Informatie voor zorgprofessionals

Exposure therapie kan goed helpen bij een angststoornis. Voor jou als behandelaar is het belangrijk dat je cliënten hierbij goed begeleidt. Exposure therapie kan tegenwoordig ook met virtual reality. Hierbij sta je naast de cliënt wanneer hij of zij de spannende situatie opzoekt. Zo kun je de cliënt nog beter begeleiden.

Wanneer je cliënt de VR-bril op zet, wordt er een angstige situatie nagebootst. Dat gebeurt in een veilige omgeving, al voelt het wel levensecht aan. Jij staat ernaast en begeleidt je cliënt stap voor stap. Als het even teveel wordt, kan je cliënt de bril gewoon afzetten.

Er zijn verschillende aanbieders van virtual reality-brillen en simulaties, gespecialiseerd in therapie. Kijk voor meer informatie bijvoorbeeld op de website van VrendleCleVR of Coolminds. Vrendle bijvoorbeeld biedt een online bibliotheek met 360-graden video’s. Deze kun je inzetten bij behandelingen, trainingen en voor ontspanning. VRendle is samen met verschillende zorgorganisaties ontwikkeld om virtual reality in te kunnen zetten in de zorg.

Praktische hulp

Heb je specifieke vragen over of ben je benieuwd naar de ervaringen van anderen met VRET? Deze organisaties maken er al gebruik van en staan open voor kennisdeling: 

Albert Schweitzer ziekenhuis: stuur hen een e-mail.

Wil je virtual reality therapie implementeren in je praktijk? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’.

Voorbeelden van aanbieders
Disclaimer

Privacy-waarschuwing voor gezondheidsapps: bij veel apps en websites moet je naast je persoonsgegevens ook medische data over jezelf vrijgeven. Bij buitenlandse apps en websites valt het verzamelen van data niet onder de Nederlandse wetgeving.

Meer zorginnovaties voor

depressieve man met handen in het haar

Stockfoto

Er zijn verschillende websites en hulplijnen die online zelfhulp aanbieden. Voor allerlei symptomen die je ervaart. Met de hulp kun je zelf aan de slag gaan om je problemen te lijf te gaan. Zo krijg je informatie, tips, tests, oefeningen, video’s en lees je ervaringsverhalen. Via community’s deel je ervaringen.

Informatie voor zorggebruikers

Praten over je somberheid, (geld)zorgen of verslaving is niet makkelijk. Professionele hulp vragen is vaak nóg moeilijker. Een laagdrempelige en meestal anonieme mogelijkheid is dan online zelfhulp. Die kan je helpen je depressieve gevoelens of je zorgen en problemen te verminderen of weg te nemen. Zo worden de problemen niet groter dan ze al zijn of vind je mogelijk meer hulp.

Verschillende websites en hulplijnen hebben antwoord op vaak voorkomende vragen. Ze kunnen je meer inzicht geven in wat er met je aan de hand is. Zodat je aan jezelf kan werken. Misschien krijg je nét dat duwtje in de rug om alsnog professionele hulp te zoeken. Want: vaak kun je dit het beste met een zorgverlener bespreken wanneer je vastloopt. 

Somberheid of depressie bij jezelf of je naaste

Bij de Depressievereniging kun je terecht voor digitale programma’s die je kunnen helpen bij somberheidsklachten. Depressie Connect is zo’n programma. Je kunt er ervaringen uitwisselen, informatie delen en vragen stellen. Er zijn online community’s, ook voor naasten van mensen met depressie. Ook de Abi-app van MIND richt zich op naasten. Je vindt er tips en informatie over hoe iemand met een depressie in jouw buurt zich gehoord en gezien voelt. MIND biedt op de site MIND Korrelatie ook anonieme online hulp bij psychische en psychosociale problemen. 

Diverse problemen en specifieke doelgroepen

Op de site van Mirro vind je hulp bij slaapproblemen, opvoedproblemen, relatieproblemen, depressie en burnout. Mirro biedt ook zelfhulp voor specifieke groepen en hun eigen problemen, zoals studenten, werknemers, mantelzorgers en werkende ouders. 

De app MijnPIA ondersteunt je in het dagelijks leven via Whatsapp en is een leefstijlcoach voor jong en oud. De app stuurt regelmatig gezondheidstips en herinneringen. Bijvoorbeeld wanneer je je medicijnen in moet nemen. Ook krijg je af en toe een vraag over hoe het met je gaat. Bij een negatieve reactie of helemaal geen reactie kun je Pia instellen om een waarschuwingsnotificatie te sturen naar een of meerdere supporters zoals de dochter, zoon, buurman of zorgverlener. 

Verslavingsproblemen

Als je moeite hebt om maat te houden met alcohol, drugs, tabak of games kun je terecht op de site van het Trimbos instituut. De site biedt apps, modules en andere sites die je helpen bij je verslavingsprobleem. 

Praten met iemand

Praat je toch liever met iemand, al dan niet anoniem? Dan kun je bij Openup.care gratis met een psycholoog chatten. Die kan je vragen beantwoorden, advies geven en je eventueel op weg helpen met een verder behandeltraject. Als je gedachten hebt over zelfmoord, kun je altijd terecht op het gratis telefoonnummer 0900-0113. Daar krijg je een vrijwilliger aan de lijn die naar je luistert en je probeert te helpen. Ook kun je via de website van 113 zelfmoordpreventie met iemand chatten, een online zelfhulpcursus vinden of een veiligheidsplan voor jezelf opstellen.

Kinderen en jongeren

Voor kinderen en jongeren van 12 t/m 25 jaar die het mentaal moeilijk hebben door de coronacrisis is er de GrowIt app van het Erasmus MC in Rotterdam. In GrowIt speel je een soort game. Dat helpt niet alleen tegen de verveling, maar je leert jezelf er ook beter door kennen. Samen met een team laat je door het volbrengen van dagelijkse uitdagingen een virtuele boom groeien. De grootste boom wint. Met jouw toestemming gebruikt het Erasmus MC jouw gegevens uit de app voor wetenschappelijk onderzoek.

Ook PratenOnline helpt kinderen en jongeren van  12 tot 24 jaar. Als je je down of gespannen voelt, kun je er terecht om met hulpverleners te chatten. Er is ook een speciaal programma voor lesbische, homo-, biseksuele en transgender (LHBT+) jongeren van 16 t/m 27 jaar oud. Gespecialiseerde behandelaars helpen je in chatsessies omgaan met lastige situaties rondom je seksuele oriëntatie of genderidentiteit en - indien nodig - om bijvoorbeeld zelfmoordgedachten te verminderen.

Voor jongeren die een vader of moeder met psychische of verslavingsproblemen hebben, is er de website van Kopstoring. Hier vind je informatie en hulp. Ook kun je verhalen van leeftijdsgenoten lezen of zelf iets delen. Je kunt ook online gratis een praktische cursus volgen samen met andere jongeren. Hierbij bespreek je  belangrijke onderwerpen en doe je oefeningen onder begeleiding van een deskundige. Kopstoring is voor jongeren tussen de 16 en 25 jaar.
 
NB: In het algemeen geldt: kom je er niet zelf uit, schroom dan niet om om hulp te vragen of naar een professional te gaan. Want ook met anonieme online zelfhulp kan het lastig zijn om je problemen op te lossen.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van online zelfhulp? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen. 

Op de website van MijnPIA lees je hoe je de app installeert en inricht.

Informatie voor zorgprofessionals

Worstelen je cliënten soms met moeilijke gevoelens, zorgen of specifieke problemen? Erover lezen en praten kan helpen. Een laagdrempelige eerste stap is online zelfhulp. Hiermee kunnen je cliënten zelf al veel veranderen door aan zichzelf te werken. Er zijn verschillende online websites en apps die je hen kunt aanraden.

Voorbeelden zijn Mirro, Depressie Connect, MIND Korrelatie, de Abi-app, het Trimbos-instituut, de GrowIt appPratenOnlineOpenup.care, en 113 zelfmoordpreventie.

Aanvulling op de behandeling

De hulpmodules van Mirro kunnen ook worden gebruikt als aanvulling op de behandeling van psychische klachten. Ook biedt Mirro een beslisondersteuner, die kan helpen bij een juiste verwijzing naar mentale zorg. Het is een vragenlijst die gestructureerd psychische klachten, relevante omstandigheden, eerdere behandeling en medicijngebruik uitvraagt. Op basis van de hoofdklachten selecteert de beslisondersteuner welke aanvullende vragen kunnen worden gesteld.

Ook de app MijnPIA kan verschillende behandelingen aanvullen. De app onderhoudt via Whatsapp contact met cliënten door hen berichten en vragen te sturen. Bijvoorbeeld over hoe het met de cliënt gaat, wanneer ze medicatie in moeten nemen en wat kan helpen om te ontspannen. Wanneer de cliënt niet of negatief reageert, krijg je hiervan een melding.  

Bewustwording over zelfmoord in de zorg

Speciaal voor de zorgsector heeft 113 zelfmoordpreventie een module om de bewustwording over zelfmoord te vergroten. Op de website vind je tips en informatie over beleid, diagnostiek en behandeling.

Praktische hulp

Wil je online hulp implementeren in je praktijk? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’

Op de website van MijnPIA lees je hoe je de app installeert en inricht.

Disclaimer

Privacy-waarschuwing voor gezondheidsapps: bij veel apps en websites moet je naast je persoonsgegevens ook medische data over jezelf vrijgeven. Bij buitenlandse apps en websites valt het verzamelen van data niet onder de Nederlandse wetgeving.

Vrouw krijgt online therapie via beeldbellen

Beeld: iStock

Tegenwoordig kun je bij verschillende zorgaanbieders online psychologische hulp krijgen. Bij een online behandeling volg je therapie waar en wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je alleen een smartphone of tablet nodig. Vaak bestaat de behandeling uit een aantal videogesprekken met je behandelaar. Daarnaast maak je verschillende opdrachten. Die bespreek je met je behandelaar. 

Informatie voor zorggebruikers

Zoek je psychologische hulp, bijvoorbeeld omdat je een depressie, angstklachten of een verslaving hebt? Voor online hulp kun je direct terecht en je kunt het overal volgen. Je bent voor online therapie dus niet afhankelijk van de plaats waar je woont. Zo heb je geen last van een lange wachtlijst. Ook kunnen jij en je behandelaar elkaar sneller en makkelijker bereiken als er iets is.

Online psychologische hulp is voor mensen met psychologische klachten die behandeld kunnen worden vanuit de basis ggz maar ook vanuit de specialistische ggz. Voor je behandeling begint, heb je altijd een intakegesprek. Je behandelaar brengt dan zo goed mogelijk jouw klachten in beeld. Daarna krijg je alle informatie over je diagnose, behandelplan en duur van je behandeling.

Bij online therapie werken de psychologen op dezelfde manier als in een fysieke praktijk. In een beveiligde omgeving kun je het behandelplan stap voor stap volgen. Er bestaat ook zogenoemde schrijftherapie. Daarbij is er helemaal geen face-to-face contact. Je kunt de behandeling dan helemaal doen op een moment dat het jou uitkomt. Voor hulp in de geestelijke gezondheidszorg heb je altijd een verwijsbrief van je huisarts nodig. Je kunt een online behandeling via een ggz-instelling volgen of zelf uitzoeken.

Therapie via een ggz-instelling

Parnassia Groep is een voorbeeld van een ggz-instelling die online therapie biedt bij angstklachten en depressie. Bij aanmelding kun je aangeven of een voorkeur hebt voor online behandeling. Heb je een reguliere behandeling nodig? Dan kun je online opdrachten maken als ondersteuning. Als je behandeling volledig online is, krijg je ondersteuning via de app NiceDay. Daarin houd je je voortgang bij. Je maakt dagboekaantekeningen en monitort je stemming. Je behandelaar heeft zicht op jouw aantekeningen en kan contact met je opnemen als dat nodig is. Je kunt via de app met elkaar beeldbellen. Op deze manier krijgen jullie veel sneller inzicht in wat er speelt. Zo kun je gericht en sneller beter worden.

Er zijn steeds meer ggz- en zorginstellingen die online behandelingen aanbieden. Kijk in jouw regio welke instellingen dat doen. Op de website van Parnassia Groep kun je jezelf aanmelden voor een behandeling. Vul hiervoor het aanmeldformulier op de website in. Er zijn meer zorginstellingen die online ggz-behandelingen aanbieden, zoals GGzE (regio Eindhoven) en GGZ Drenthe. Vraag na bij jouw zorgverlener of ze het aanbieden, of zoek online naar ggz-instellingen die online behandelingen aanbieden. Tip: zet je plaatsnaam erbij. Sol Psychotherapie is een online ggz-instelling die behandelingen aanbiedt aan volwassenen in de generalistische basis ggz en specialistische ggz.

Zelf zoeken naar therapie

Op Welshop.nl kun je zelf zoeken naar online behandelingen of coachingtrajecten. Er zijn veel verschillende aanbieders. Je kunt zoeken op een specifieke klacht of behandeling en een behandeling en zorgaanbieder kiezen die bij jou past. Welshop biedt ook een totaaloverzicht van alle behandelingen. Hier zie je ook of de zorg wordt vergoed vanuit je basisverzekering. Je kunt uiteraard ook zonder tussenkomst van Welshop online kijken bij een zorgaanbieder die je aanspreekt. Ook kun je een gratis gesprek aanvragen voor advies over welke zorg voor jou geschikt is.

Heb je een behandeling gevonden? Dan kun je deze op Welshop.nl of bij de aanbieder bestellen. Je vult je gegevens in en geeft aan of je een verwijzing van je huisarts hebt. Je bestelling wordt per e-mail bevestigd. De zorgaanbieder van je keuze neemt dan binnen een paar dagen contact op voor een intakegesprek. Als je twijfelt of online hulp iets voor jou is, biedt Welshop.nl een gratis oriëntatiegesprek. 

Kijk goed welk aanbod van de zorgaanbieder bij je past. Bij Mentaal Beter bestaat je therapie altijd uit een combinatie van een online- en persoonlijke behandelingen. Die laatste kun je volgen op een locatie van Mentaal Beter bij jou in de buurt. Op de website van Mentaal Beter kun je jezelf aanmelden voor een behandeling. Dit kun je zelf doen, of je kunt dit door je huisarts laten doen. Tactus biedt online verslavingszorg, ook in groepsverband. Je kunt daar ook volledig anoniem worden geholpen. De online behandelingen van Tactus zijn voor iedereen vanaf zestien jaar, die wil werken aan zijn of haar gebruik of verslavingsgedrag, of terugval willen voorkomen.

Mindler heeft korte wachttijden en biedt hulp aan in de vorm van online gesprekken en oefeningen in een app. Op de site van Mindler, een digitale GGZ-instelling, is meer informatie te vinden over hun werkwijze. Bij iPractice wordt gewerkt met meerdere chats per week in plaats van één langer gesprek. Verdiepende gesprekken ter aanvulling zijn mogelijk, ook op locatie. Meer informatie over de werkwijze van iPractice is te vinden op hun website. Disofa.nl biedt uitsluitend online behandelingen. Op de website van DiSofa kun je een gratis kennismakingsgesprek aanvragen.

Via HSK Online kun je een online behandeling krijgen voor verschillende klachten. Naast (video)bellen biedt HSK ook schrijftherapie aan. Bij deze vorm van behandeling kunnen patiënt als professional locatie- en tijdonafhankelijk communiceren.

Vergoeding

Zorg vanuit de basis ggz wordt vergoed wanneer je een verwijsbrief van je huisarts hebt. Let op: deze zorg gaat eerst van je eigen risico af. Niet alle behandelingen worden vergoed, hulp bij een burn-out valt bijvoorbeeld niet binnen de basisverzekering. Ook hebben niet alle websites contracten met alle zorgverzekeraars. Ga daarom bij je zorgverzekeraar na wat zij vergoeden.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van online therapie? Ga dan naar onze pagina  ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen. 

Informatie voor zorgprofessionals

Je wilt je cliënten zo snel mogelijk psychische hulp bieden als zij dit nodig hebben. Omdat je veel cliënten behandelt, lukt dat niet altijd. Met online therapie kun je cliënten toch helpen. Zo kunnen zij met online therapie zelfstandig aan opdrachten werken. Daarnaast voer je online gesprekken. De client heeft zo meer regie over zijn of haar behandeltraject, is meer betrokken en is intensiever bezig met zijn of haar herstel. Daardoor herstelt de client sneller terwijl het jou tijd en administratieve last bespaart. Wachttijden worden korter, waardoor je tijd over houdt om andere cliënten te behandelen.

Ben je op zoek naar een e-healthplatform waarop je als zorgaanbieder online therapie kunt aanbieden? Het platform en de app van Minddistrict kunnen uitkomst bieden. Op dit platform kunnen cliënten hun eigen herstelroute samenstellen en werken zij zelf aan modules. Met Minddistrict kun je onder meer beeldbellen en online groepsgesprekken voeren, handig voor bijvoorbeeld multidisciplinair overleg. Om dit goed te implementeren geeft Minddistrict op deze pagina tips en adviezen. Het platform is volledig aan de wensen van de behandelaar aan te passen en voldoet aan de AVG-richtlijnen. Zo kun je data veilig delen. Kijk voor meer informatie op de website van Minddistrict. Een alternatief is de app van NiceDay.

Een alternatief platform is Therapieland, dat naast online programma’s ook virtual reality aanbiedt. Ook op dit platform kun je beeldbellen met cliënten. Alle zorgaanbieders mogen deze functie twee maanden gratis gebruiken. Ga naar de website van Therapieland voor meer informatie. Daar vind je ook een handige instructievideo over beeldbellen. 

Praktische hulp

Op de website van Minddistrict staan handleidingen die helpen bij de start.

Op de website van Therapieland kun je als behandelaar een proefaccount uitproberen.

Als verwijzer kun je patiënten op verschillende manieren direct doorverwijzen naar DiSofa. Deze website biedt uitsluitend online behandelingen aan. Ga voor meer informatie naar de website van DiSofa.

Werk je in de generalistische basis ggz of specialistische ggz en beschik je over eigen contracten met zorgverzekeraars? Dan kun je je aansluiten bij Mentaal Beter. Meer informatie op hun website.

Wil je online therapie implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’

Voorbeelden van aanbieders
Ervaringen
Als een patiënt thuis geoefend heeft met een exposure opdracht, dan kan ik direct diezelfde dag nog een compliment geven. En in een reguliere behandeling moet je dan wachten totdat die patiënt weer komt voordat je een compliment kunt geven.
klinisch psycholoog Annemiek van Dijke, uit onderstaande video
Spiqle Agenda op de eettafel geeft de dagstructuur aan

Spiqle Agenda

De BBrain family staat op een kastje in de woonkamer

BBrain

Een slimme kalenderklok is als het ware een digitale agenda die je overal in huis neer kunt zetten. Op het beeldscherm zie je het overzicht van vandaag. Zoals belangrijke afspraken, een digitale klok, berichten en foto’s. Dit geeft meer structuur aan de dag. Via een app bepaal je wat er op het scherm komt te staan. De kalenderklok werkt met een internetverbinding.

Bekijk in deze video de ervaring van Guus met een slimme kalenderklok: 

 

Informatie voor zorggebruikers

Als je het moeilijk vind om structuur in je dag aan te brengen, kan een slimme kalenderklok helpen. Hiermee krijg je een overzicht van hoe jouw dag eruit ziet. Zo vergeet je minder snel afspraken en blijf je langer zelfstandig. 

Er zijn verschillende aanbieders van slimme kalenderklokken. Een voorbeeld is de Spiqle Agenda. Dit is een groot beeldscherm dat op een televisie lijkt. De internetaansluiting zit in het beeldscherm dus heb je niet apart nodig. Je pakt hem uit en met de code verbind je het beeldscherm met de bijbehorende app op de smartphone van je mantelzorger. Met die app kan je mantelzorger (op afstand) bepalen wat er op het beeldscherm verschijnt.

Andere kalenderklokken zijn DayClocks en BBrain Family. Deze hebben een beeldscherm ongeveer zo groot als een tablet. Hierop zie je een klok en daarnaast agenda-afspraken, berichten en foto's. Je mantelzorger bepaalt via een app wat er op je klok komt te staan. Je kunt afspraken ook laten uitspreken.

Daarnaast zijn er nog meer aanbieders. Laat je goed informeren over de verschillende mogelijkheden. Deze digitale hulpmiddelen hebben verschillende benamingen: kalenderklok, dementieklok, dagschema dementie, digitale agenda dementie. Let hierop als je online op zoek gaat naar alternatieven.

Vergoeding

Neem contact op met je zorgverzekeraar wanneer je wilt weten of dit product vergoed wordt.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een slimme kalenderklok? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Bekijk de handleiding van DayClock op hun website.

Informatie voor zorgprofessionals

Een slimme kalenderklok helpt jouw cliënten om meer structuur in hun dag aan te brengen. Dit geeft hen een stukje zelfstandigheid terug. Doordat zij grip op hun eigen agenda hebben, kun jij je richten op andere zorgtaken. Ook geeft de kalenderklok gelegenheid om met je cliënten in gesprek te gaan over wat er op hun dagplanning staat.

Er zijn verschillende aanbieders van slimme kalenderklokken. Laat je goed informeren over de verschillende mogelijkheden. Deze digitale hulpmiddelen hebben verschillende benamingen: kalenderklok, dementieklok, dagschema dementie, digitale agenda dementie. Let hierop als je online op zoek gaat naar alternatieven.

De Spiqle Agenda is een voorbeeld. Deze heeft een groot beeldscherm dat op een televisie lijkt. De internetaansluiting zit in het beeldscherm. Met de meegeleverde code verbind je het beeldscherm met de bijbehorende app op je smartphone, of op die van de mantelzorger van je cliënt. Hiermee kan jij of de mantelzorger (op afstand) bepalen wat er op het beeldscherm verschijnt.

Anderen hebben een beeldscherm ongeveer zo groot als een tablet. Zoals de kalenderklokken DayClocks en BBrain Family. Hierop zie je een klok en daarnaast agenda-afspraken, berichten en foto's. Jij of de mantelzorger van de cliënt bepaalt via een app wat er op het scherm klok komt te staan. Je kunt afspraken ook laten uitspreken.

Pilot in zorginstellingen

Zorginstellingen kunnen de Nedap Luna uitproberen als onderdeel van een pilot. Dit is een dagkalender die lijkt op een fotolijstje. Hierop verschijnen de activiteiten van vandaag op het juiste moment. Jij vult de activiteiten in, samen met andere zorgmedewerkers. Zo helpen ze jouw cliënt met de dagstructuur.

Praktische hulp

Wil je een slimme kalenderklok implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina 'Implementatie'.

Bekijk op de website van zorginstelling Tangenborgh hoe zij de Nedap Luna testen.

Bekijk de handleiding van DayClock op hun website.

Deze zorgtechnologie is onderzocht door Vilans & Significant, zie de eindrapportage (april 2021): Tijdbesparende technologieën in de ouderenzorg (pdf)

Handige links

Zorgverlener bij patiënt thuis en overlegt met een collega via een tablet.

Videobellen met een collega. Beeld: Hollandse Hoogte

Een communicatieplatform – ook wel ondersteuningssysteem genoemd – is een beveiligde online omgeving, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de zorg. Vaak hebben ze verschillende functionaliteiten, zoals: beeldbellen, een e-consult of digitaal consult aanbieden, chatten, afspraken inplannen, foto’s (soms ook video’s) en bestanden uitwisselen. Ook kun je de platformen koppelen met andere systemen.

Bekijk in dit filmpje hoe OZOverbindzorg werkt:

Informatie voor zorggebruikers

Je wilt in goed contact staan met je zorgverleners en medisch specialisten. Zodat je snel en gemakkelijk contact met hen kunt opnemen wanneer het nodig is. Via een communicatieplatform kan dat eenvoudig online. Ook kunnen jouw hulpverleners bij jouw belangrijkste medische gegevens. Zo kunnen zij jou de best mogelijke zorg bieden.

Een voorbeeld is het digitale platform Zo-Dichtbij. Dit is een soort digitale kluis waarin je jouw belangrijke sociale en medische gegevens opslaat. Deze gegevens kun je via een open gedeelte delen met jouw zorgverleners. Je bepaalt zelf met wie je de gegevens deelt. Zo-Dichtbij is ook een beveiligde Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). Hierin zie je welke gegevens je huisarts en ziekenhuis hebben opgeslagen.

Meer informatie over PGO's vind je op onze pagina 'online je medisch dossier inzien'.

Informatie voor zorgprofessionals

Om goede zorg te verlenen, wil je goed in contact staan: met je patiënt of cliënt, collega-zorgverleners en andere professionals. Een communicatieplatform maakt dit makkelijker, laagdrempeliger en efficiënter. Ook kun je makkelijker met andere professionals rondom je patiënt of cliënt schakelen.

De platforms – ook wel ondersteuningssystemen genoemd - zijn beveiligde online omgevingen, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de zorg. Vaak hebben ze verschillende functionaliteiten. Voorbeelden van aanbieders zijn CareScreen, Beeldoverleg, CareXS, Webcamconsult, BeterDichtbij, Quli, Viedome, Vcare connect, Gezond.nl, Karify, Engage, Boomerweb, TherapielandZo-Dichtbij en Schriftje. Zoek uit welk systeem het beste bij jouw organisatie en wensen past.  

Functionaliteiten

Bij veel communicatieplatforms in de zorg kun je: beeldbellen, een e-consult of digitaal consult aanbieden, chatten, afspraken inplannen, foto’s (soms ook video’s) en bestanden uitwisselen. Daarnaast hebben sommige platforms een digitale wacht- of spreekkamer, een digitale doktersassistente of de mogelijkheid om groepssessies te organiseren. Handig voor een groepsbehandeling. Handig voor een groepsbehandeling. Bij sommige platforms kun je het sociale netwerk van je patiënt of cliënt betrekken. Ook zijn er platforms specifiek voor bepaalde doelgroepen. Zoals voor kinderen die intensieve begeleiding nodig hebben. Hierbij zijn de functionaliteiten meer gericht op het uitwisselen van informatie met andere zorgverleners. 

Wil je alleen beeldbellen zonder andere functionaliteiten? Dan hebben we op de pagina ‘Beeldbellen in de zorg’ suggesties gezet voor direct inzetbare mogelijkheden. 

Wil je vooral e-consults aanbieden? Kijk dan op de pagina ‘E-consult in de zorg’.

Koppelingen

Kijk ook met welke bestaande systemen het communicatieplatform gekoppeld kan worden. Zo zijn er die bijvoorbeeld met het huisartsinformatiesysteem (HIS/AIS), het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) of verschillende Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO) gekoppeld kunnen worden. Sommige platformen koppelen aan andere vormen van digitale zorg, zoals apps (bijv. de Wond Zorg App), personenalarmering, medicatiebegeleiding of online behandelingen. Ook hierbij is het dus belangrijk om te kijken aan welke eisen je wilt dat het systeem voldoet. 

Overkoepelend platform

Er is ook een overkoepelend platform dat alle partijen in het sociale domein met elkaar verbindt, niet alleen de zorg: OZO verbindzorg. Dit systeem is met name handig voor mensen met multiproblematiek. Dit omdat zorgverleners, patiënten, hun sociale netwerk, de gemeente, onderwijs en (jeugd)zorg in het platform bij elkaar komen.

Praktische hulp

Wil je een communicatieplatform implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina 'Implementatie'.

Weet je niet voor welk communicatieplatform en ondersteuningssysteem je moet kiezen? Zorgvoorbeter.nl heeft een overzicht van communicatieplatforms specifiek voor de ouderenzorg, thuiszorg, ggz, gehandicaptensector en de eerstelijnszorg. Daarnaast vind je op hulpmiddelenwijzer.nl nog meer voorbeelden, voor onder andere de gehandicaptensector en de ouderenzorg.

Voor huisartspraktijken verwijzen we graag ook naar de pagina ‘Online ondersteuning voor huisartsen’.

Op de websites van de aanbieders vind je vaak een handleiding hoe je het platform gebruikt. Zoals op de websites van Beeldoverleg, Webcamconsult en BeterDichtbij

CareXS helpt je op hun website verder met de implementatie van hun platform.

Disclaimer

Claimt een hulpmiddel een medisch doel te hebben? Dan moet het hulpmiddel, apparaat of de software altijd een geldige CE-markering hebben waaruit blijkt dat het veilig is en aan de correcte regelgeving voldoen. De Inspectie Gezondheidszorg houdt hier toezicht op. Van niet alle hulpmiddelen op deze website is bekend of ze een CE-markering hebben. 

Abonneer op Psychische klachten en aandoeningen