Het aantal ouderen en chronisch zieken neem toe. En daarmee ook de druk op de huisartsenzorg. Dat vraagt iets van jou als huisarts, praktijkondersteuner of doktersassistent. De oplossing is niet om nog méér en harder te werken, maar ánders en efficiënter. Zorginnovaties kunnen je hierbij ondersteunen. In deze blog zetten we een aantal voorbeelden voor je op een rij.
Snel medische informatie en richtlijnen opzoeken
Als huisarts heb je graag meteen de juiste medische informatie beschikbaar. Maar waar begin je? Er is zoveel. In een online kennisbank vind je snel wat je zoekt. Zo kun je jouw patiënt direct de juiste zorg bieden. Er zijn speciale apps en websites met uitgebreide medische informatie en richtlijnen. De meeste kennisbanken werken als een zoekmachine. Je typt een bepaalde ziekte of klacht in en krijgt van iedere richtlijnmaker de bijbehorende informatie. Denk aan alle eerstelijns diagnostische onderzoeken die je kunt laten uitvoeren. Of diagnoses die je kunt stellen, en behandelrichtlijnen die erbij horen. Deze kun je als zorgprofessionals gratis gebruiken. De apps moet je downloaden. Voor de websites hoef je niks te installeren.
Apparaat voor directe uitslag bloedtesten
Je wil als huisarts zo snel mogelijk met de juiste behandeling starten. Dan helpt het als je direct de uitslag van een bloedtest weet. Dat kan met snelle meetapparatuur. Deze kun je zelf uitvoeren. Zo hoef je jouw patiënt niet meer door te verwijzen naar het ziekenhuis of laboratorium voor een diagnose. De apparatuur kun je huren of leasen en is gekoppeld aan het laboratorium- en kwaliteitssysteem.
Appen met je medische team en specialisten
Door mobiel en digitaal te overleggen doe je sneller en makkelijker je werk. Dit verkort de beslissingstijd, waardoor je soms betere beslissingen maakt en meer mensen kunt helpen. De reguliere apps, zoals WhatsApp, garanderen niet de privacy van cliënten en patiënten en daarom kun je deze beter niet gebruiken. Er zijn wel andere apps waarmee je veilig privacygevoelige gegevens kunt delen. Denk aan casussen en beeldmateriaal. Of intercollegiale overleggen. De apps zijn beveiligd met een eigen inlogbeveiliging. De informatie kan ook gedeeld worden met cliënten en patiënten zelf. Sommige apps kun je ook offline gebruiken.
E-consult
Een fysiek consult is lang niet altijd nodig. Sommige vragen, zoals over medicijnen, kunnen prima gesteld en beantwoord worden via e-mail, chat, app of portaal. Dat noemen we e-consulten. Ondanks de afstand ervaren patiënten dit contact als persoonlijk. Zo kun jij hen veilig helpen en houd je meer tijd over voor ander werk.
Verwijshulp voor beschikbare zorg en bedden
Moet je regelmatig patiënten of cliënten doorverwijzen naar het verpleeghuis, verzorgingshuis en thuiszorg? Dan kan een verwijshulp je helpen. Een verwijshulp biedt niet alleen ondersteuning bij het bepalen welke type zorg iemand nodig heeft, maar ook waar zorgbedden beschikbaar zijn. Zo kun je patiënten en cliënten de juiste zorg bieden en hen sneller doorverwijzen. Een verwijshulp – in de vorm van apps en websites – helpt je daarbij.
Online ondersteuning voor huisartsen
Je krijgt als huisarts vast te maken met veel administratief werk en steeds meer patiënten met complexe zorgvragen. Een online platform of digitale doktersassistente kan taken van je overnemen. Zo kun jij je tijd efficiënter indelen en houd je meer tijd over voor je patiënt. Als huisartspraktijk kies je een digitaal platform dat past bij je behoeften en dat van je patiënten. Met zo’n platform kunnen patiënten verschillende dingen zelf regelen. Je patiënt wordt zo sneller geholpen en de doktersassistent wordt ontlast. Dat effect kan ook een digitale doktersassistent hebben. Die kan de eenvoudige vragen behandelen of communiceren over herhaalrecepten en labuitslagen. De echte doktersassistent kan zich daardoor meer richten op moeilijke vragen en zorgtaken