Blind / slechtziend

Blinde vrouw met webbox voorlees hulpmiddel

Beeld: Solutions Radio, Webbox

Een vrouw houdt een smartphone vast waarop de app met audiodescriptie te zien is.

Beeld: Earcatch

Een jongen zit achter zijn laptop en kijkt naar een filmpje met audiodescriptie

Beeld: Feike Santbergen, Scribit

Tv-ondertiteling met Vo-box

Beeld: Vo-box

Er zijn hulpmiddelen die beeld vertalen naar geluid. Zo is er audiodescriptie, waarbij een stem vertelt wat er op het scherm te zien is. Hiervoor download je een app. De app downloadt dan het audiobestand van de film of serie op je telefoon. De app zorgt ervoor dat de audio gelijkloopt met wat er in beeld te zien is. Ook bestaat er een kastje voor je televisie dat alle ondertiteling kan voorlezen.

Bekijk in deze video hoe een app met audiodescriptie werkt:

Bekijk in deze video hoe audiodescriptie van online video's werkt:

Informatie voor zorggebruikers

Als je blind of slechtziend bent, kan het lastig zijn om films, tv-series en online video’s te volgen. Met audiodescriptie hoor je wat er in beeld gebeurt. Zo snap je het verhaal ook nog wanneer er even niet gesproken wordt.

Films en series volgen

Earcatch is zo’n app voor audiodescriptie. Via audio beschrijft de app wat er in een film of serie gebeurt. In de app kies je welke film of serie je wilt gaan kijken. Je kunt het bestand in de app terugvinden in de lijst ‘mijn films en series’. Zet je koptelefoon op of doe een oortje in en druk op ‘start’ wanneer de film of serie begint. Heb je een speaker of gehoorapparaat die je aan kunt sluiten via bluetooth? Dan kun je de audiobeschrijving ook afspelen via deze apparaten. Dit doe je door je gehoorapparaat of speaker via bluetooth te koppelen aan je telefoon of tablet.

Online video’s kijken

Op de website van Scribit bekijk je online video’s waarbij een stem beschrijft wat er in beeld gebeurt. Hiervoor maak je een account aan op de website. Wil je een video zien waar nog geen audiobeschrijving bij is? Op de website kun je deze video opgeven. Een vrijwilliger maakt er dan een beschrijving bij.

Teksten hardop uitspreken

Er zijn ook apparaatjes die tekst voor je kunnen uitspreken. Zoals de Webbox. Daarmee kun je lokale en landelijke kranten, tijdschriften en boeken 'lezen' en ondertiteling laten voorlezen. De Go-box is een kastje dat je met een HDMI-kabel op je televisie aansluit, waarna het alle Nederlandstalige ondertiteling voor kan lezen. Hij werkt voor normale zenders, maar ook voor kijkabonnementen zoals Netflix. De Vo-box vergroot de ondertiteling op de televisie. Daarnaast is er ook de Go app, die je kunt gebruiken als je buitenshuis ook ondertiteling wil volgen.

Audiodescriptie bij voorstellingen

Wil je naar het theater voor een voorstelling of musical? Verschillende theaters en stichtingen bieden live audiodescriptie aan. Stichting ‘Kom het zien!’ levert deze service bij verschillende voorstellingen door het hele land.

Vergoeding

De Webbox en Go-box worden vergoed door zorgverzekeraars. Neem contact op met je zorgverzekeraar wanneer je wilt weten of een van de andere middelen vergoed wordt.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van audiodescriptie? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Op de website van Scribit staan verschillende uitlegvideo’s die vertellen hoe je de audiodescriptie gebruikt.

Op de website van Solutions Radio staan handleidingen voor de Webbox en de Go-box.

Kun jij wel zien? Dan kun je helpen het aantal audiobeschrijvingen bij video’s op www.scribit.tv uit te breiden. Als vrijwilliger kies je zelf een video uit waarbij je een beschrijving maakt. Kijk op hun website hoe je dit eenvoudig kunt doen.

Informatie voor zorgprofessionals

Zorg je voor cliënten  die blind of slechtziend zijn? Met audiodescriptie kunnen zij films, tv-series en online video’s beter volgen. Je cliënten kunnen weer genieten van een video terwijl jij je even richt op andere zorgtaken.

Films en series volgen

Earcatch is zo’n app voor audiodescriptie. Je cliënt kiest in de app welke film of serie hij of zij wilt kijken. Je cliënt drukt dan op ‘start’ wanneer de film of serie begint. Via audio beschrijft de app wat er in een film of serie gebeurt.

Online video’s kijken

Je cliënt bekijkt op de website van Scribit online video’s waarbij een stem beschrijft wat er in beeld gebeurt. Hiervoor maak je voor je cliënt een account aan op de website.

Teksten hardop uitspreken

Er zijn ook apparaatjes die tekst voor je cliënt kunnen uitspreken. Een voorbeeld is de Webbox. Deze ‘leest’ lokale en landelijke kranten, tijdschriften en boeken voor. Hij kan ook ondertiteling voorlezen. De Go-box is een kastje dat je met een HDMI-kabel op de televisie aansluit, waarna het alle Nederlandstalige ondertiteling voor kan lezen. Hij werkt voor normale zenders, maar ook voor kijkabonnementen zoals Netflix. De Vo-box vergroot de ondertiteling op de televisie.

Audiodescriptie bij voorstellingen

Wil je cliënt naar het theater voor een voorstelling of musical? Verschillende theaters en stichtingen bieden live audiodescriptie aan. Stichting ‘Kom het zien!’ levert deze service bij verschillende voorstellingen door het hele land.

Praktische hulp

Wil je audiodescriptie implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’.

Meer zorginnovaties voor

Aandoening
Vrouw scant zuivelproduct met haar smartphone om informatie te kunnen lezen

Beeld: iStock

Een man op een perron richt de camera van zijn smartphone op een bord met reisinformatie van de NS.

Beeld: Envision AI

Er zijn apps en apparaten die voorwerpen voor je herkennen. Deze werken met kunstmatige intelligentie. Hierbij richt je het apparaat of de camera van je telefoon op een voorwerp, tekst, omgeving of persoon. Deze beschrijven wat het is, wat er staat, wat er gebeurt of zelfs wie het is. Sommige apps werken met behulp van andere mensen. Hierbij ‘leen’ je de ogen van iemand anders. 

In onderstaande video vertelt ervaringsdeskundige Annemiek hoe het spraakgestuurd apparaatje OrCam MyEye werkt.

 

Informatie voor zorggebruikers

Als je visueel beperkt bent of wordt, heb je soms een extra paar ogen nodig. Bijvoorbeeld om te lezen, de weg te vinden of voorwerpen te herkennen. Verschillende apps en apparaten kunnen je daarbij helpen. Zo blijf je zelfredzaam en ben je minder afhankelijk van de hulp van anderen.

Computer gestuurde apps herkennen een voorwerp nog niet altijd goed, maar worden hier steeds slimmer en beter in. Voorbeelden van apps zijn Envision AI en Seeing AI (Engels). Speciaal voor treinreizigers is er de NS Perronwijzer app, die voorleest wat er op de vertrekborden op alle stations van Nederland staat.

Hulp via slimme apparaten

Er zijn slimme apparaten die je kunnen helpen met leesproblemen. Hier is de PennyTALKS labellezer er één van. De groot uitgevallen pen leest speciale labels die je zelf op voorwerpen plakt. Dit kan op medicijnen, eten of kleding. Het label scan je met de lezer, waarbij je eenmalig iets inspreekt. Bijvoorbeeld welk voorwerp het is of hoe lang iets houdbaar is. Als het apparaatje dat etiket later scant, leest het voor wat je hebt ingesproken. De PennyTALKS spreekt Nederlands en vijf andere talen. Op het bijgeleverde SD-kaartje kun je 2.700 labels inspreken. Het geheugen is nog verder uit te breiden. Er zijn gewone, voelbare en wasbare labels. De PennyTALKS labellezer is te koop bij verschillende webshops.

Ook met OrCam MyEye kun je teksten lezen en producten identificeren. Het spraakgestuurd apparaatje bevestig je op je bril. Met een zacht tikje op de zijkant wordt (de tekst op) het voorwerp waar je naar kijkt gescand. Daarna kan het meteen voorlezen uit een boek, gezichten herkennen of je de weg wijzen in je directe omgeving. Zo kun je meer zelfstandig doen en een onafhankelijk(er) leven leiden. Op de website van OrCam vind je ervaringen van anderen die het apparaatje gebruiken.

Hulp via andermans ogen

De app Be My Eyes verbindt je met een vrijwilliger. Die kijkt door de camera van jouw smartphone mee. Je kan vragen stellen over of het pak melk in jouw koelkast nog goed is of welke kleur een trui heeft. Moeilijkere vragen stellen kan ook. Bijvoorbeeld als je hulp nodig hebt bij het installeren van een computerprogramma of snel een belangrijke brief moet lezen. Heb je geen visuele beperking? Dan kun je je in de app ook aanmelden als vrijwilliger.

Kijk voor nog meer informatie en oplossingen voor blinden en slechtzienden op het kennisportaal voor mensen met een visuele beperking. Zo zijn er ook apps die je helpen met navigatie bij het wandelen

Meer apps vind je door als zoekwoord ‘visueel beperkt’ of ‘slechtziend’ in te voeren in de Play of Store. De meeste apps zijn gratis of kosten een paar euro.

Vergoeding

De betaalde apps en de labellezer worden niet vergoed. Neem contact op met je zorgverzekeraar wanneer je wilt weten of de OrCam MyEye wordt vergoed.

Praktische hulp

Kijk op de website van LetsEnvision voor handleidingen over de Envision Ai.

Ga voor uitleg over hoe je OrCam MyEye gebruikt naar de website van OrCam.

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een van deze apps? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen. 

Informatie voor zorgprofessionals

Zorg je voor mensen die een visuele beperking hebben? Er zijn handige apps en apparaten waarmee zij meer dingen zelf kunnen. Zoals voorwerpen herkennen of de weg vinden. Zo blijft je cliënt meer zelfredzaam en houd jij tijd over voor andere zorgtaken.

Ervaringen
Ik kan ook mijn iPhone richten op het NS-bord en dan leest mijn iPhone voor wat erop staat, zodat ik weet dat ik in de goede trein stap. Die voorleesfunctie via een speciale app is in veel situaties superhandig.
Patrick Schuttel over de apps NS Perronwijzer en Seeing AI
Lees het ervaringsverhaal van Patrick Schuttel

Meer zorginnovaties voor

Aandoening
Een vrouw houdt een smartphone in haar hand. De smartphone is gericht op een groep mensen.

N-Vibe. Beeld: Bartiméus

Je ziet twee handen met aan elke pols een armband. De rechterhand houdt een stok vast die naar stoeptegels is gericht.

N-Vibe. Beeld: Bartiméus

Een vrouw heeft aan beide polsen een armband. Met haar rechterhand raakt ze de armband aan haar linkerpols aan.

N-Vibe. Beeld: Bartiméus

Er bestaan navigatie apps waarbij een stem en vibraties je vertellen welke kant je op moet. De knoppen in de apps zijn groter dan in standaard apps. In de app vul je de route in die je wilt wandelen. Om de route te volgen, hou je je telefoon bij je oor. Een stem zegt het wanneer je links- of rechtsaf moet slaan. Daarbij trilt je telefoon ook kort. 

Informatie voor zorggebruikers

Als je niet goed kunt zien, is het handig als een stem of vibratie je de weg wijst. Zo hoef je niet op je smartphone te kijken welke kant je op moet. Je ontdekt de wereld zonder te zien. Hierdoor kun je er weer zelfstandig op uit.

Een voorbeeld is WeWalk. Deze app heeft ook een slimme taststok die samen met de app werkt. 

Het gebruik van een navigatie app kan even wennen zijn. Geef jezelf dan ook de tijd om met de app te leren werken. Tip: plug je koptelefoon in om je handen vrij te houden, bijvoorbeeld voor een taststok.

Trillende armbanden

Een ander voorbeeld is de app van N-vibe. Hierbij krijg je twee armbanden. Sta je de goede kant op? Dan trillen beide armbanden tegelijk. Als je bijvoorbeeld linksaf moet, dan trilt de armband aan je linkerhand. Je oren hou je vrij om het verkeer te volgen. Je hebt de armbanden nodig om de app te gebruiken.

Oriëntatie apps

Er zijn ook oriëntatie apps waarmee je de wereld om je heen ontdekt. Zoals BlindSquare (Engels), Lazarillo (Engels) of Ariadne GPS. Zo’n app vertelt je waar je precies bent en wat er allemaal in de buurt is. Straatnamen en nummers hoor je ook. In de app kan je ook invoeren waar je naar op zoek bent. Bijvoorbeeld een bankje of een postkantoor. Als je ernaartoe wilt wandelen, starten Blindsquare en Ariadne GPS je favoriete navigatie app voor de route. Ariadne GPS heeft ook een pratende kaart. Zet je vinger op een plek op de kaart en een stem vertelt het adres en wat hier is. 

Daarnaast zijn er nog meer aanbieders. Laat je goed informeren over de verschillende mogelijkheden. Lees ook wat expertisecentrum Bartiméus schrijft over het kiezen van een geschikte navigatie app.

Vergoeding

De betaalde apps worden niet vergoed.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een navigatie app zoals deze? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Op de website van WeWalk vind je tutorial video’s die uitleggen hoe je de app en stok gebruikt.

Informatie voor zorgprofessionals

Met een stem of trilling kan je cliënt zelfstandig weer op pad. Ook wanneer hij of zij niet (goed) kan zien. Je cliënt krijgt instructies welke kant hij of zij op moet. Hierdoor hoef jij niet altijd meer mee. Zo kun jij je richten op andere zorgtaken.

Meer zorginnovaties voor

Aandoening
Zorgthema

Handige links

Oudere vrouw met laptop kijkt naar spraakassistent

Beeld: iStock

Met spraakbesturing van Emma Zorgt een slimme speaker om hulp vragen.

Emma Zorgt

Google Home speaker te gebruiken als spraakassistent.

Google Home

Tablet met daarop de functies van virtuele assistent Anne4Care.

Virtuele assistent Anne. Beeld: Anne4Care

Een slimme spraakassistent is een systeem voor thuis waar je tegen kunt praten. Het systeem voert een gesprek met de persoon die ertegen praat en voert commando’s uit. Zoals apparaten aan- of uitzetten. Ook kan het apparaat hulp inschakelen. Er zijn verschillende soorten. Zo bestaan er volledige smarthome systemen maar is er ook een losse tablet met een virtuele assistent. 

Informatie voor zorggebruikers

Als je met je stem hulp kunt inschakelen wanneer het nodig is, kun je langer zelfstandig thuis blijven wonen. Het systeem helpt ook als je behoefte hebt aan contact, of meer structuur in je dag nodig hebt.

Er zijn verschillende soorten spraakassistenten.

Apparaten besturen met je stem

Tegen een smarthome systeem kun je praten. Bijvoorbeeld om je agenda of boodschappenlijst bij te houden, of om online iets op te zoeken. Je kunt ook andere apparaten aan het systeem koppelen. Zo bestuur je deze apparaten met je stem of via een app. Dit kan met alle apparaten die zijn aangesloten op een Wifi-netwerk en een stopcontact.

Voor een slim systeem heb je 1. een slimme speaker (bijv. Google Home of Apple HomePod), 2. een smartphone of tablet, 3. een werkend stopcontact en 4. een Wifi-netwerk nodig. Je praat tegen de slimme speaker en de spraakassistent luistert naar wat je zegt. De stem van de spraakassistent geeft dan antwoord op je vraag of commando. Voorbeelden van Nederlandse systemen met een spraakassistent zijn Google Assistant en Siri (Home Connect van Amazon is een Engelse variant). Google Assistant werkt op smartphones en tablets met Android, in combinatie met de slimme speaker Google Home. Siri werkt op apparaten van Apple in combinatie met de HomePod-speaker. 

Je kunt online ook slimme apparaten kopen die je aan je spraaksysteem kunt koppelen. Zoek hiervoor op bijvoorbeeld ‘slimme lamp’ of ‘slimme deurbel’. Kijk bij de aanschaf altijd of deze gekoppeld kan worden aan jouw systeem.

Structuur aanbrengen

Anne4Care is een losse tablet die je aanschaft. Het tablet is niet gekoppeld aan andere apparaten, die kun je dan ook niet op afstand besturen. Op de tablet zie je Anne, tegen haar kun je praten. Zij helpt je structuur aanbrengen in je dag. Bijvoorbeeld door je agenda met je door te nemen, iemand te videobellen of te vertellen welke medicatie je moet nemen. Als je om hulp roept, stuurt ze een bericht naar je hulpverlener. Jouw mantelzorger kan op afstand een agenda met teksten invullen. Anne4Care spreekt ze voor je uit.

Voor soortgelijke hulp om zelfstandig thuis te wonen, zie ook onze pagina's over een slimme kalenderklok, een sociale robot of een makkelijke tablet

Vergoeding

De spraakapparaten worden soms vergoed. Hiervoor heb je een medische indicatie van een arts of medisch specialist nodig. Vraag ernaar bij je zorgverzekeraar.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een van deze zorginnovaties? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Informatie voor zorgprofessionals

Een spraakassistent vergroot de zelfredzaamheid van jouw cliënten. Zo helpt zo’n systeem hen om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen. Hierdoor voelen zij zich veiliger. Dit verlaagt de werkdruk voor jou.

Apparaten besturen met je stem

Er zijn verschillende soorten spraakassistenten. Zo zijn er smarthome systemen die gekoppeld kunnen worden aan andere apparaten in huis. Je cliënt kan ertegen praten, bijvoorbeeld om de agenda of boodschappenlijst bij te houden. Of om online iets op te zoeken. Je cliënt kan andere apparaten besturen met zijn of haar stem of via een app. 

Voorbeelden van Nederlandse systemen met een spraakassistent zijn Google Assistant en Siri (Home Connect van Amazon is een Engelse variant). Google Assistant werkt op smartphones en tablets met Android, in combinatie met de slimme speaker Google Home. Siri werkt op apparaten van Apple in combinatie met de HomePod-speaker. 

Structuur aanbrengen

Anne4Care is een losse tablet die niet gekoppeld is aan andere apparaten. Op de tablet zie je Anne, tegen haar kan je cliënt praten. Zij helpt structuur aanbrengen in de dag van je cliënt. Bijvoorbeeld door de agenda door te nemen, iemand te videobellen of te vertellen welke medicatie je cliënt moet nemen. Roept je cliënt om hulp? Dan krijg jij een bericht. Op de pagina voor zorgprofessionals vind je meer informatie. 

Voor soortgelijke hulp om zelfstandig thuis te wonen, zie ook onze pagina's over een slimme kalenderklok, een sociale robot of een makkelijke tablet

Praktische hulp

Wil je een van deze zorginnovaties implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina 'Implementatie'.

Voorbeelden van aanbieders
Disclaimer

Claimt een hulpmiddel een medisch doel te hebben? Dan moet het hulpmiddel, apparaat of de software altijd een geldige CE-markering hebben waaruit blijkt dat het veilig is en aan de correcte regelgeving voldoen. De Inspectie Gezondheidszorg houdt hier toezicht op. Van niet alle hulpmiddelen op deze website is bekend of ze een CE-markering hebben. 

Druppelbril met gaatjes

Beeld: Zorg van Nu

Vrouw druppelt in haar oog met druppelbril

Beeld: Zorg van Nu

Er zijn verschillende hulpmiddelen die helpen bij het toedienen van oogdruppels. Zo is er een bril die helpt het flesje met vloeistof goed op je oog te richten. Dat doe je door het flesje in een van de gaten in de bril te plaatsen. Dit helpt de fles stabiel boven je oog te houden. De bril is geschikt voor de meeste flesjes en pompjes. De glazen zijn niet op sterkte. 

Bekijk in onderstaande video hoe zo'n bril werkt:

Informatie voor zorggebruikers

Moet je oogdruppels gebruiken, maar vind je het lastig om ze zelf toe te dienen? Met een hulpmiddel kun je het misschien wel zelf. Zo ben je minder afhankelijk van de thuiszorg.

Er zijn verschillende hulpmiddelen die het druppelen makkelijker maken.

Hulpmiddel om het flesje vast te zetten

De druppelbril is handig als je bijvoorbeeld trillende handen hebt. Of als je niet genoeg kracht of grip hebt. Om oogdruppels toe te dienen, duw je het flesje met vloeistof in het best passende gat in het brilglas tot het vastzit. Zet daarna de bril op en buig je hoofd achterover. Zorg ervoor dat het flesje verticaal boven je oog zit. Hou je oog open met de ene hand en knijp met je andere hand in het flesje. De druppelbril is niet geschikt voor Minims pipetten. 

Hulpstuk om je oog open te houden

De Autodrop is een hulpstuk dat helpt je oog open te houden bij het doseren. Het is geschikt voor vrijwel alle plastic oogdruppelflesjes. Om het te gebruiken, plaats je het flesje met de spuitrichting naar beneden in de opening van het deksel. Trek je onderste ooglid naar beneden. Plaats dan het hulpmiddel over je oog, tegen je wang aan. Houd je hoofd achterover en kijk door het gat naar het licht. Knijp in het flesje om de druppels te doseren. Als je klaar bent kun je het hulpmiddel schoonspoelen.

NB. De Autodrop is niet geschikt voor mensen met bolle ogen of voor flesjes met een lange druppelaar.

Hulpmiddel waarmee je minder hard knijpt

Heb je weinig grip of onvoldoende kracht in je handen? De Autosqueeze is een hulpstuk waarbij je minder hard in het flesje hoeft te knijpen. Het is geschikt voor vrijwel alle gangbare flesjes. De opening van het hulpstuk schuif je over de bovenkant van je flesje heen. De plastic vleugels vouw je naar beneden zodat ze langs het flesje vallen. Houd het flesje boven je oog en knijp in de vleugels om de vloeistof te doseren. Zo hoef je minder kracht te zetten dan wanneer je in het flesje zelf knijpt. Je kunt de Autosqueeze ook samen met de Autodrop gebruiken.

Meer hulpmiddelen kun je vinden door bijvoorbeeld online te zoeken naar ‘oogdruppelhulp’ of ‘oogdruppelaar’.

Twijfel je over welk hulpstuk je het beste kunt gebruiken? Bij een apotheek kun je advies krijgen over welk hulpmiddel het meest geschikt voor je is.

Vergoeding

De druppelbril en andere oogdruppel hulpmiddelen worden niet vergoed.

Praktische hulp

Op de website van Druppelzorg staat een uitgebreide gebruiksaanwijzing over de Druppelbril.

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een druppelhulp? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Informatie voor zorgprofessionals

Is het voor je cliënt lastig om zelf oogdruppels toe te dienen? Jij kunt het doen, maar dat kost tijd. Met een druppelhulp kan je cliënt het weer zelf. Zo houd jij tijd over voor andere zorgtaken.

Er zijn verschillende hulpmiddelen die het druppelen makkelijker maken. Als je cliënt bijvoorbeeld trillende handen heeft, is de druppelbril handig. Ook als je cliënt niet genoeg kracht of grip heeft. De Autodrop is een hulpstuk dat helpt het oog van je cliënt open te houden bij het doseren. De Autosqueeze is een hulpstuk waarbij je cliënt minder hard in het flesje hoeft te knijpen. Handig wanneer je cliënt weinig grip of onvoldoende kracht in de handen heeft.

Je cliënt kan meer hulpmiddelen vinden door bijvoorbeeld online te zoeken naar ‘oogdruppelhulp’ of ‘oogdruppelaar’.

Praktische hulp

Op de website van Druppelzorg staat een uitgebreide gebruiksaanwijzing over de Druppelbril.

Wil je een druppelhulp implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’.

Ook kun je deze handreiking of dit zorgpad lezen voor het gebruiken van een druppelbril in de praktijk.

Voorbeelden van aanbieders

Meer zorginnovaties voor

Zorgdomein
Ouder stel zit op de bank en kijkt naar robotstofzuiger

Beeld: iStock

Een robotstofzuiger maakt de vloer automatisch schoon. Vanaf een eigen laadstation start en eindigt hij zijn stofzuigbeurt. Hoe vaak hij dat doet, stel je handmatig in. Via sensors 'ziet' hij waar obstakels in de ruimte staan, zoals meubels of lampen. Met behulp van meerdere ronddraaiende borstels aan de zijkant en de onderkant zuigt hij het vuil op in de stofbak. 

Bekijk onderstaande video over  Jeannette haar ervaring met de robotstofzuiger: 

 

Informatie voor zorggebruikers

Een robotstofzuiger maakt je huis gemakkelijk voor je schoon. Zo hoef jij dit niet meer te doen. Dat scheelt, zeker als je slecht ter been bent. Zo kun je jouw energie in andere dingen steken.

Bij de meeste modellen kun je kiezen hoe de robotstofzuiger zich door de ruimte beweegt. Bijvoorbeeld door baantjes te maken, of juist in cirkels van buiten naar binnen of andersom. De stofzuiger geeft aan wanneer de stofbak geleegd moet worden. Hij gaat zelf terug naar zijn laadstation als hij opgeladen moet worden. Sommige robotstofzuigers kun je met een app op je smartphone bedienen. Zo kun je de stofzuiger bijvoorbeeld zijn dagelijkse ronde laten maken als jij ergens anders bent. De verschillende robotstofzuigers zijn verkrijgbaar bij elektronicawinkels. Je kunt ze ook online kopen door te zoeken op robotstofzuiger

Robot ramenwasser

Wist je dat ook een robot ramenwasser bestaat? Lees meer in de Thuisleefbieb. Op google vind je meer aanbieders. Bijvoorbeeld door te zoeken op robot ramenwasser.

Vergoeding

De robotstofzuiger wordt niet vergoed door zorgverzekeraars.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een robotstofzuiger? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Informatie voor zorgprofessionals

Een robotstofzuiger zuigt de vloeren voor je schoon. Zo hoeven jij en je cliënt dit niet te doen. Dat scheelt, zeker als je cliënt slecht ter been is. Daarnaast kun jij je richten op andere zorgtaken.  

De stofzuiger geeft aan wanneer de stofbak geleegd moet worden. Als hij opgeladen moet worden, gaat hij zelf terug naar zijn laadstation. Sommige robotstofzuigers bedien jij of je cliënt met een app op je telefoon. Op die manier doet de stofzuiger ook zijn ronde als jullie ergens anders zijn. Je kunt bij de meeste modellen kiezen hoe de robotstofzuiger beweegt door de ruimte. Bijvoorbeeld door baantjes te maken, of juist in cirkels van buiten naar binnen of andersom. De verschillende robotstofzuigers zijn verkrijgbaar bij elektronicawinkels. Je kunt ze ook online kopen door te zoeken op robotstofzuiger

Robot ramenwasser

Er bestaat ook een robot die glazen wast. Lees meer in de Thuisleefbieb. Je kunt daarnaast online zoeken op bijvoorbeeld robot ramenwasser.

Praktische hulp

Wil je een zorginnovatie zoals deze implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina 'Implementatie'.

Voorbeelden van aanbieders
Oudere man drukt op alarmknop

Beeld: iStock

Met een draagbare alarmknop sla je alarm wanneer er sprake is van een noodgeval. Dan wordt hulp gebeld en de ingebouwde GPS geeft aan waar je bent. Zo’n alarmknop is er in verschillende vormen. Zoals een zorghorloge, een halskoord/-ketting of een smartwatch. Met sommige kun je zelfs bellen. Laadt het apparaat goed op voor je de deur uitgaat, want GPS verbruikt veel stroom.

Bekijk deze video over hoe de alarmknop werkt:

Informatie voor zorggebruikers

Als je alleen en niet meer zo goed ter been bent, helpt een alarmknop je om weer zelfstandiger te worden. Hiermee kun je veilig op pad gaan. Als er iets gebeurt, druk je op de knop en er wordt hulp ingeschakeld. Handig als je bijvoorbeeld gevallen bent.

Er zijn verschillende soorten draagbare alarmknoppen. Sommige hang je met een ketting om je nek. Anderen draag je in je broekzak of om je pols. Als je op de alarmknop drukt, worden automatisch vooraf ingestelde contactpersonen gebeld. Dat kan familie zijn, maar ook een buur of vriend(in). Als die niet reageren, wordt de alarmcentrale gebeld. Met sommige alarmknoppen kun je direct met elkaar praten om te vragen hoe het gaat.

Je kunt een losse alarmknop kopen of een alarmsysteem met abonnement huren zodat je de alarmcentrale kunt inschakelen. De kosten zijn afhankelijk van je keuze. Je kunt ze vinden via Google door te zoeken op het trefwoord 'persoonlijke alarmknop'. Ze zijn te koop of te huur bij de thuiszorg, de thuiszorgwinkel of online. Of zoek bij je eigen regionale thuiszorgorganisatie onder 'personenalarmering'.

Automatisch alarm slaan

Er zijn ook alarmknoppen met valdetectie. Dat betekent dat ze automatisch een signaal versturen als je valt. 

Alarmknop om je pols

Er zijn ook zorghorloges waarmee je alarm kunt slaan. Verder werken ze op dezelfde manier als de noodknoppen. Zorghorloges kunnen ook real time aan familie, verzorgenden of vrienden laten zien waar je bent. 

Met een aantal zorghorloges kun je ook direct contact met elkaar hebben. Dat kan dankzij een inbouwde SIM-kaart. Hierdoor werkt het apparaat als een telefoon. 

Veel smartwatches of sporthorloges hebben ook de optie om alarm te slaan. Daarnaast zijn het vaak bewegingstrackers. Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt ze online vinden door te zoeken op ‘smartwatch’ of op ‘sporthorloge’.

Alarm slaan op je smartphone

Ook met een smartphone kun je alarm slaan en iemand anders laten weten waar je precies bent. Vanaf het vergrendelingsscherm stuur je een geautomatiseerd noodbericht. Handig als je niet kunt bellen. Als dat wel kan, kun je met elke telefoon het alarmnummer bellen. Een iPhone verstuurt desgewenst zelfs automatisch je laatst bekende locatie als de batterij leeg raakt. Alle smartphones hebben GPS. Met populaire apps als WhatsApp en Facebook Messenger kun je simpel je exacte locatie delen. De ander krijgt dan in een berichtje precies te zien waar je bent. 

Alarm in huis

Er zijn ook vaste alarmen voor in huis, zie deze pagina op onze website.

Daarnaast zijn er meer mogelijkheden om alarm te slaan. Kijk naar de verschillende opties en kies de oplossing die het best bij je past. 

Vergoeding

Via de zorgverzekeraar kan een deel worden vergoed. Dat hangt af van je situatie en of het een medische reden betreft. Lees hier meer over op de website van de Rijksoverheid. Dat geldt ook voor zorghorloges. Gewone smartwatches en sporthorloges worden niet vergoed.

Praktische hulp

Bij het kiezen van een personenalarmering raden we aan om te checken of deze het WDTM Ketenkeurmerk Personenalarmering heeft. Dit Nederlandse keurmerk wordt door veel zorgverzekeraars verplicht gesteld om na indicatie voor vergoeding in aanmerking te komen.

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een alarmknop? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Informatie voor zorgprofessionals

Als je cliënten graag zelfstandig op pad gaan, biedt een alarmknop uitkomst. Daarmee kan je cliënt alarm slaan als er iets gebeurt. Zo krijg jij gelijk een seintje wanneer dat nodig is. En zolang dat niet gebeurt, kun jij je richten op andere zorgtaken.

Er zijn verschillende soorten draagbare alarmknoppen. Als je cliënt erop drukt, worden automatisch vooraf ingestelde contactpersonen gebeld. Dat kan jijzelf zijn, maar ook familie of vrienden. Reageert er niemand? Dan wordt de alarmcentrale gebeld. Met sommige alarmknoppen kun je direct met elkaar praten om te vragen hoe het gaat. 

Automatisch alarm slaan

Er zijn ook alarmknoppen met valdetectie. Dan slaan ze automatisch alarm wanneer de drager valt. 

Alarmknop om de pols

Er zijn ook zorghorloges waarmee je cliënt alarm kan slaan. Deze werken op dezelfde manier als de noodknoppen. Ze kunnen ook real time laten zien waar je cliënt zich bevindt. Met een aantal zorghorloges kun je ook direct contact met elkaar hebben. Je kunt deze horloges ook goed gebruiken om te zien of iemand met (beginnende) dementie niet aan het (ver)dwalen is. Zie daarvoor de pagina ‘Veilig dwalen bij dementie’.

Er zijn ook smartwatches en sporthorloges waarmee je cliënt alarm kan slaan. Je kunt ze online vinden door te zoeken op ‘smartwatch’ of op ‘sporthorloge’.

Alarm slaan op de smartphone

Je cliënt kan ook alarm slaan met zijn of haar smartphone. Ook kan hij of zij daarmee de exacte locatie doorgeven. Vanaf het vergrendelingsscherm stuurt je cliënt een geautomatiseerd noodbericht. Ook kan je cliënt met elke telefoon het alarmnummer bellen. Een iPhone verstuurt desgewenst zelfs automatisch de laatst bekende locatie als de batterij leeg raakt. Alle smartphones hebben GPS.

Alarm in huis

Voor op de kamer of in de zorginstelling zijn er ook vaste alarmen. Zie deze pagina op onze website.

Praktische hulp

Heb je specifieke vragen over of ben je benieuwd naar de ervaringen van anderen met de personenalarmering? Deze organisaties maken er al gebruik van en staan open voor kennisdeling: 

Wil je een alarmknop implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’.

Disclaimer

Claimt een hulpmiddel een medisch doel te hebben? Dan moet het hulpmiddel, apparaat of de software altijd een geldige CE-markering hebben waaruit blijkt dat het veilig is en aan de correcte regelgeving voldoen. De Inspectie Gezondheidszorg houdt hier toezicht op. Van niet alle hulpmiddelen op deze website is bekend of ze een CE-markering hebben. 

medische gegevens app

ICE-app op telefoon. Beeld: Pixabay

man houdt sos armband met qr code vast

Armband met QR-code. Beeld: Save-me

Je kunt op verschillende manieren je medische gegevens bij je dragen. Handig in geval van nood. Dat kan bijvoorbeeld op je smartphone. Die informatie komt op je vergrendelscherm te staan, zodat een ander niet hoeft in te loggen. Er zijn ook sieraden en munten waar je informatie op kunt graveren of in kan stoppen. 

Informatie voor zorggebruikers

Dan is het belangrijk dat omstanders en hulpverleners kunnen zien wie je bent en wat je medische achtergrond is. Of je bepaalde allergieën hebt bijvoorbeeld, of een aandoening. Met deze informatie kunnen hulpverleners je de beste hulp verlenen. Zo ga jij met een veilig gevoel de deur uit.

Informatie op het vergrendelscherm van je telefoon

Op je smartphone kun je een aantal noodgegevens opslaan. Bijvoorbeeld je bloedgroep, allergieën en aandoeningen en wie er gebeld moet worden. 

Apps voor medische gegevens

Er zijn ook speciale apps, zoals de ICE app. In deze apps kun je wat meer informatie kwijt. Zoals je lengte, gewicht en bloeddruk en wie je huisarts is. Ook kun je een geluidsopname van je stem opslaan. Met de app MyICETag kun je op je vergrendelscherm een QR-code maken. Deze verwijst dan naar een online profiel waar al je gegevens staan.

SOS sieraden

Bij een SOS sieraad stop je informatie in het sieraad. Zoals de SOS talisman. Dit is een medaillon met een stukje papier erin. Hierop schrijf je jouw medische informatie en contactpersonen. De medaillon hang je aan een ketting, armband of sleutelhanger. Er zijn verschillende aanbieders die het sieraad verkopen. Je kunt zelf online zoeken op bijvoorbeeld ‘SOS talisman’ of ‘SOS armband’. 

Er zijn ook munten waarbij je informatie op de oppervlakte graveert. Op een SOS munt heb je 79 tekens. De munt maak je vast aan bijvoorbeeld een sportschoen of armband. 

Armband met QR-code    

Er zijn ook armbanden waarop je wat meer informatie kwijt kunt. Zo staat er een QR-code op die gekoppeld is aan een online omgeving. Omstanders of (burger)hulpverleners scannen de code met hun smartphone. Ze komen dan op jouw persoonlijke pagina terecht. Wat daar precies op staat, stel je zelf van tevoren in. Je kunt de informatie op elk moment aanpassen.

Vergoeding

De SOS sieraden worden niet vergoed.

Praktische hulp

Heb je advies of hulp nodig bij het regelen van een van deze zorginnovaties? Ga dan naar onze pagina ‘Praktische Hulp’. Daar staan links die je hopelijk verder helpen.

Lees op de website van bellen.nl hoe je informatie op het vergrendelscherm van je Iphone en Android toestel instelt. 

Informatie voor zorgprofessionals

Als je eerste hulp moet verlenen, is het belangrijk dat je zoveel mogelijk te weten komt over iemands medische geschiedenis. Hoe meer je weet, des de beter je de hulp hierop kunt afstemmen. Met de SOS hulpmiddelen kun je snel de informatie vinden die je nodig hebt. 

Informatie op het vergrendelscherm van de telefoon

Op de smartphone kan iedereen een aantal noodgegevens opslaan. Zoals de bloedgroep, allergieën en aandoeningen en wie er gebeld moet worden. Speciale apps kunnen ook een QR-code op het vergrendelscherm maken. Deze verwijst dan naar een online profiel waar alle gegevens staan.

SOS sieraden

Bij een SOS sieraad zit de informatie in het sieraad. Zoals bij de SOS talisman. Dit is een medaillon met een stukje papier erin. Hierop schrijven mensen hun medische informatie en contactpersonen. De medaillon hangen zij aan een ketting, armband of sleutelhanger. 

Er zijn ook SOS munten waarbij informatie op de oppervlakte is gegraveerd. De munt kan vastgemaakt worden aan bijvoorbeeld een sportschoen of armband. 

Armband met QR-code    

Er zijn ook armbanden met een QR-code die aan een online omgeving is gekoppeld. Je scant de code met je smartphone. Je komt dan op de persoonlijke pagina van de eigenaar. Wat daar precies op staat, stelt de eigenaar zelf van tevoren in. 

Het is belangrijk dat je als hulpverlener op de hoogte bent van de verschillende typen SOS sieraden, waaronder de armband met QR code. De praktijk leert dat niet iedereen altijd even goed op de hoogte is van de mogelijkheden en innovatieve middelen. Het kan dus nooit kwaad om je collega's hierop te attenderen.

Praktische hulp

Wil je een van deze zorginnovaties implementeren in je zorginstelling? Voor praktische hulp daarbij, kijk op onze pagina ‘Implementatie’.

Abonneer op Blind / slechtziend