Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom zorgtechnologie?

Oudere vrouw lacht met zorgrobot in de armen.

Foto: Hollandse Hoogte

Waarom wil je eigenlijk innoveren? Wat is het probleem of de behoefte? Is zorgtechnologie het antwoord daarop?

Het implementeren van zorgtechnologie mag geen doel op zich zijn. Zorgtechnologie kan een instrument zijn om een doel te bereiken, maar is zeker niet het enige. Het uitgangspunt moet zijn: de dagelijkse praktijk in de zorg. Mogelijk loop je tegen een probleem aan. Of je constateert een behoefte bij patiënten/cliënten. Of je hoort de wensen van collega's, bijvoorbeeld om cliëntgerichter te werken. Ook management of bestuur kan reden zien om te veranderen, zoals voor de kwaliteitsverbetering, organiseerbaarheid, betaalbaarheid, of een personeelstekort. Dat zijn mogelijke aanleidingen om te innoveren. Onderdeel daarvan kan zijn om nieuwe zorgtechnologie te implementeren.

Maak een goede beschrijving van wat de reden van de implementatie is en de grootte van het probleem of de behoefte. Zo begrijpen managers en medewerkers wat het nut ervan is. Geef aan wat je wilt bereiken en wat de zorgtechnologie zou kunnen opleveren. Wat is er straks verbeterd?

Hulp en tips

Uit de praktijk

 

Gerelateerde ervaringen

De Ideeënfabriek van zorgorganisatie Schakelring
  • Implementatie

Innoveren met de Ideeënfabriek

Medewerkers en bewoners van zorginstelling Schakelring kunnen met praktische vraagstukken aankloppen bij de Ideeënfabriek, een denktank voor...

Lees meer
Robot SARA in actie bij Profila Zorggroep
  • Implementatie

Maak eerst de cliëntbehoefte concreet

Welk ‘probleem’ wil je met een innovatie oplossen? Niet elke zorgorganisatie vraagt zich dat af. Met als gevolg dat de innovatie na enkele weken...

Lees meer