Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom zorgtechnologie?

Oudere vrouw lacht met zorgrobot in de armen.

Foto: Hollandse Hoogte

Waarom wil je eigenlijk innoveren? Wat is het probleem of de behoefte? Is zorgtechnologie het antwoord daarop?

Het implementeren van zorgtechnologie mag geen doel op zich zijn. Zorgtechnologie kan een instrument zijn om een doel te bereiken, maar is zeker niet het enige. Het uitgangspunt moet zijn: de dagelijkse praktijk in de zorg. Mogelijk loop je tegen een probleem aan. Of je constateert een behoefte bij patiënten/cliënten. Of je hoort de wensen van collega's, bijvoorbeeld om cliëntgerichter te werken. Ook management of bestuur kan reden zien om te veranderen, zoals voor de kwaliteitsverbetering, organiseerbaarheid, betaalbaarheid, of een personeelstekort. Dat zijn mogelijke aanleidingen om te innoveren. Onderdeel daarvan kan zijn om nieuwe zorgtechnologie te implementeren.

Maak een goede beschrijving van wat de reden van de implementatie is en de grootte van het probleem of de behoefte. Zo begrijpen managers en medewerkers wat het nut ervan is. Geef aan wat je wilt bereiken en wat de zorgtechnologie zou kunnen opleveren. Wat is er straks verbeterd?

Hulp en tips

Uit de praktijk

 

Gerelateerde blogs

Vrijwilliger en patiënt in de Digituin
  • Implementatie bij zorginstelling

Het Bravis ziekenhuis op weg naar hybride zorg

Een toekomst waarin patiënten hun zorg niet alleen binnen de muren van het ziekenhuis krijgen, maar ook daarbuiten. Het Bravis ziekenhuis werkt er...

Lees meer
Cliënt en medewerker gebruiken beeldtechnologie
  • Implementatie bij zorginstelling

Duurzaam innoveren in de zorg met propositie marketeers

Propositie marketeer Lowie te Dorsthorst zoekt (technologische) oplossingen voor knelpunten op de werkvloer. Om het succes van deze innovaties te...

Lees meer