
Foto: Hollandse Hoogte
Waarom wil je eigenlijk innoveren? Wat is het probleem of de behoefte? Is zorgtechnologie het antwoord daarop?
Alle stappen van implementatie op een rij
Het implementeren van zorgtechnologie mag geen doel op zich zijn. Zorgtechnologie kan een instrument zijn om een doel te bereiken, maar is zeker niet het enige. Het uitgangspunt moet zijn: de dagelijkse praktijk in de zorg. Mogelijk loop je tegen een probleem aan. Of je constateert een behoefte bij patiënten/cliënten. Of je hoort de wensen van collega's, bijvoorbeeld om cliëntgerichter te werken. Ook management of bestuur kan reden zien om te veranderen, zoals voor de kwaliteitsverbetering, organiseerbaarheid, betaalbaarheid, of een personeelstekort. Dat zijn mogelijke aanleidingen om te innoveren. Onderdeel daarvan kan zijn om nieuwe zorgtechnologie te implementeren.
Maak een goede beschrijving van wat de reden van de implementatie is en de grootte van het probleem of de behoefte. Zo begrijpen managers en medewerkers wat het nut ervan is. Geef aan wat je wilt bereiken en wat de zorgtechnologie zou kunnen opleveren. Wat is er straks verbeterd?
Hulp en tips
- Bepalen van het doel of bij analyseren waar het probleem zit, zie Zorg voor Beter,
- Zie ook de kennisbank over implementatie van Zorg voor innoveren
- Verschillende methodieken om het probleem ‘achter’ het probleem te achterhalen: Single loop and double loop learning , Design Thinking of Problem Reframing
- Behoeftes en ideeeën ophalen, zie p. 4-5 van de implementatietoolkit van Waardigheid en trots.
- “Hoe kies ik een passende technologie” van het Kennisplein Gehandicaptenzorg
- De 13 obstakels van Innoveren in de Langdurige Zorg van Vilans.
Uit de praktijk
- Partner in Balans over de aanleiding om een online programma aan te bieden voor mantelzorgers.
- Bij het Ikazia ziekenhuis was de aanleiding om te innoveren dat artsen en verpleegkundigen tegen een probleem aanliepen.
Gerelateerde blogs
“Dankzij zorgtechnologie en -innovatie kan ik echt meer tijd doorbrengen met mijn cliënten en leuke dingen met ze doen”

“De menselijke kant van werken in de zorg, daar heb ik dit beroep voor gekozen.” Agda Araujo Leite vertelt enthousiast over haar opleiding tot...
Betere zorg leren verlenen door het spelen van games

1 Miljard gezonde en gelukkigere mensen. Dat is de missie van organisatie Games for Health. Maar hoe bereik je dat in een tijd van personeelstekort...